Kouluikäisen lapsen ja nuoren (6-17 v) tarkkaavuus- ja yliaktiivisuushäiriön (ADHD) hoitoketju


Rajaus

Hoitoketju koskee oppivelvollisuusikäisen lapsen tai nuoren (6–17 v) levotonta, ylivilkasta ja tarkkaamatonta käyttäytymistä, sen erottamista tarkkaavuus-yliaktiivisuushäiriöstä (ADHD) ja ADHD:n hoitoa.

Ajantasaisuustiedot

  • Päivitetty kokonaisuudessaan 3.7.2024
  • Viimeisin muutos 3.7.2024

Hoitoketjun päivitystarpeista ja toimimattomista linkeistä pyydetään ilmoittamaan: marco.roth@pirha.fi

  1. Huoli herää lapsen/nuoren tarkkaavuuteen tai ylivilkkauteen liittyvistä haasteista

  2. Lapsi tai nuori perheineen saa tukea arjessa pärjäämiseen

  3. Lapsi tai nuori perheineen hakeutuu tutkimuksiin ja saa hoitoa

  4. Elämä ADHD:n kanssa jatkuu

Ohjaus

Neuropsykologinen kuntoutus

Oma väylä -kuntoutus

Perhekurssi

LAKU -perhekuntoutus

KELAn rahalliset etuudet saattavat olla mahdollisia ADHD-lapselle / nuorelle, mikäli ADHD aiheuttaa erityistä tuen tarvetta 
arjessa. Pelkästään diagnoosikriteerien täyttyminen ei oikeuta tukiin.

Alle 16-vuotiaan vammaistuki

16 vuotta täyttäneen vammaistuki

Nuoren kuntoutusraha

Nepsyaiheiset kirjalistat

Vanhemmille:

  • Nepsy-aiheisia kirjoja aikuisille (piki)
  • Supervoimani adhd, Sari-Marika Durchman. 2020.
  • ADHD voimavarana. Missä kohtaa kirjoa olet? Anders Hansen. 2018.   
  • ADHD-diagnosointi, hoito ja hyvä arki. Duvfa & Koivunen. 2012. 
  • ADHD ja oppimisen tuki. Erja Sandberg. 2018.   
  • ADHD - aikuisen selviytymisopas 2.0. Virta Maarit ja Salakari Anita. 2018. 
  • ADHD-käsikirja. Beggren Katariina ja Hämäläinen Jari (toim.) 2018.
  • Esteille Hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja tourette-oireisten lasten kasvattajille. Oksanen, J. & Sollasvaara, R. 
  • Täyttä elämää adhd:n kanssa. Jäntti Essi (toim.) 2015. 
  • Nepsyt - Erityistä elämää. Essi Jäntti. 2018.   
  • Valteri jeesaa - Pieni huoltokirja oppimisen ja koulunkäynnin tueksi.   
  • Ihmeelliset vuodet – Ongelmaratkaisu opas 2-8 vuotiaiden lasten vanhemmille. Webster-Stratton. Carolyn. 2010. 
  • Haastavat kasvatustilanteet - Liisa Ahonen, 2017. Sidottu, suomi, 2017  

Lapsille:

  • Nepsy-aiheisia kirjoja lapsille (piki)
  • Kaarle Karhun kirja. Käsittelee tarinan kautta autisminkirjoa ja adhd:ta. Hewitt Salla. 2021. 
  • Fanni – tunnetaitokirjasarja  
  • Molli – tunnetaitokirjasarja 
  • Kuinka kiukku kesytetään – lasten aggressiokasvatus. Riihonen R. ja Koskinen M. 2020. 
  • Leijona tarinoita erityisille lapsille. Malmi Miia ja Reponen Anja. 2020. 

Nuorille:

Ammattilaisille:

  • Voimaannuttavan ohjaamisen käsikirja. Leena Mannström-Mäkelä, Kirsi Saukkola. 2008.  (työskentelyyn ADHD-/neuropsykiatrisia vaikeuksista omaavien asiakasryhmien kanssa)   
  • Näe sydämellä - luo arvostava yhteys lapseen. Kirsi Saukkola, Taina Laane. 2017. (auttaa aikuista ymmärtämään lasta paremmin ja toimimaan yhteistyössä lapsen kanssa arjen haastavissakin tilanteissa, käytännön menetelmiä ja esimerkkejä myönteisen arjen tueksi)   
  • Vaikeudesta voimaksi – Neuropsykiatriset häiriöt ja niiden huomioiminen koulussa. Parikka & Halonen-Malliarakis & Puustjärvi. 2017.   
     

Tarkistuslista

Hoitoketjun arvioinnin ja juurrutuksen tueksi on tehty tarkistuslista. Tarkistuslistaa voi hyödyntää sekä yksikön toiminnan että työntekijän oman työn arvioinnissa yksittäisen asiakkaan kohdalla.

Hoitoketjun tavoitteet

  • auttaa perustason toimijoita ymmärtämään tarkkaamattomuudella tai ylivilkkaudella oireilevan lapsen/nuoren neurokognitiivisia erityisvaikeuksia ja suuntaamaan tukitoimet näiden mukaisesti
  • kannustaa ongelmien ennakointiin ja aloittamaan tukitoimet mahdollisimman varhain
  • auttaa perustason toimijoita tunnistamaan varsinainen tarkkaavuus-yliaktiivisuushäiriö (ADHD) ja järjestämään ADHD-lapsen / nuoren tarvitsemat psykososiaaliset tukitoimet.
  • antaa välineitä levottomuus- ja tarkkaamattomuusoireilun taustalla usein oleviin oppimisvaikeuksiin, tai muiden kuormittavien tekijöiden tunnistamiseen ja mahdollisimman varhaiseen puuttumiseen
  • varmistaa, että ADHD-diagnostiikka ja lääkehoidon aloitus voivat tapahtua perusterveydenhuollossa, esimerkiksi kouluterveydenhuollossa tai perheneuvolassa lasten/ nuorten hoitoon perehtyneen lääkärin toimesta.
  • ohjeistaa oikea-aikaiseen erikoissairaanhoitoon lähettämiseen silloin, kun lähettämisen kriteerit täyttyvät
  • parantaa tiedonkulkua hoitoon osallistuvien välillä

Hoito- ja palveluketjutyöryhmä

Kaltiala Riittakerttu, pj, professori, ylilääkäri, Tays nuorisopsykiatrian vastuualue
Barnett-Erlandsson Jenni, kokemustoimija
Jakku Katri, terveydenhoitaja, Tampereen kaupunki/lasten, nuorten ja perheiden palvelut
Kettunen Eeva, koulupsykologi, Nokian kaupunki
Koivisto Jaana, terveydenhoitaja, Nokian kaupunki
Koskinen Saara, terveyskeskuslääkäri, Tampereen kaupunki, Lasten, nuorten ja perheiden palvelut, Nuorisoneuvola
Kulmala Kirsi, terveydenhoitaja, Tampereen kaupunki, Nepsy-tukitiimi/Lasten, nuorten ja perheiden palvelut, Perheneuvola
Laine Maria, erikoislääkäri, Tays, lastenneurologian yksikkö
Liukko Sanna-Kaisa, erityisluokanopettaja, Tampereen kaupunki, Puistokoulu, Koivikkopuiston koulutalo
Majaniemi Henna, erikoislääkäri, Ylöjärven kaupunki, Nuorisotiimi
Michou Sanna, erikoislääkäri, Tampereen kaupunki, Lasten ja nuorten poliklinikka
Parkkinen Riitta, apulaisylilääkäri, Tampereen perheneuvola
Ristolainen Laura, terveydenhoitaja/nepsy-valmentaja, Tampereen kaupungin Nepsy-tukitiimi
Stenbäck Riikka, erikoislääkäri, Ylöjärven terveyskeskus
Takio Fiia, neuropsykologi, TAYS/Nuorisopsykiatrian poliklinikka
Valve Tuija, terveyskeskuslääkäri, Kangasalan terveyskeskus