Ennaltaehkäisevä päihdetyö ja nuoret
Alle 18-vuotiaiden humalahakuinen juominen on tilastojen valossa vähentynyt, mutta samalla on tapahtunut polarisaatiota. Niillä, jotka käyttävät alkoholia, on usein runsaasti muitakin ongelmia. Samaan aikaan mielipideilmasto on vapautunut kannabiksen käyttöä kohtaan.
Päihteiden käytöstä puhuminen on hyvä aloittaa nuorten kanssa jo alakouluiässä. Kodin kasvatuksen ja mallien lisäksi myös opettajat ja kouluterveydenhuolto voivat osaltaan auttaa nuoria kasvamaan päihteettömyyteen. Päihdeasioista on keskusteltava mieluummin luokka- ja ikäryhmätasolla kuin isoissa eri ikäisten ryhmissä, koska päihdekokeilut yms. ovat usein ikäspesifeja. Lasten kanssa keskusteltava päihteistä, pelkkä materiaalin jakaminen ei riitä. Keskustelu aloitettava jo varhain, jolloin pystytään korjaamaan vääriäkin käsityksiä päihteiden käytöstä ja vaikutuksista.
Monesti alakoululla päihteiden käytöstä puhutaan 5. ja 6. luokkalaisten kanssa. Asian läpikäyminen kuuluu sekä oppituntien että terveystarkastusten sisältöön. Terveydenhoitajan tekemässä terveystarkastuksessa on hyvä kysyä oppilailta suhtautumista päihteisiin ja onko lapsi kokeillut jotakin päihdettä, myös tupakkaa. Päihteiden käytöstä keskusteleminen voidaan ottaa käyttöön myös eri oppituntien sisältöihin. Viidennen luokan biologian opetukseen kuuluu osio päihteistä. Samoin kuudennen luokan fysiikka/kemian oppitunneilla on osio, jossa käsitellään tupakkaa ja päihteitä.
Yläkoululla päihteiden käytöstä keskustellaan jokaisen vuosiluokan terveystarkastuksessa. Nuoren kanssa keskustellaan suhtautumisesta päihteisiin ja kysytään onko kokeiluja ollut. Jos on kokeiluja, keskustellaan siitä, millaisia kokeiluja ja minkälaisia ajatuksia niistä on jäänyt, miten aikoo toimia jatkossa. Mikäli nuorella on päihteiden käyttöä, selvitetään millaista käyttöä ja käydään motivoivaa keskustelua päihteiden käytön lopettamisesta.
Päihdekasvatuksen ei tarvitse jäädä pelkästään kodin, koulun ja kouluterveydenhuollon toiminnaksi. Kunnassa on paljon toimijoita, joilla on yhteys nuorisoon, myös heidän vapaa-aikanansa. Nuorisotoimen työmuodot ovat moninaisia ja yhteistyöntekeminen heidän kanssaan on varmasti kannattavaa. Nuorisotoimi voi esimerkiksi toteuttaa päihdekasvatustunnit vuosittain 5.-9. luokan oppilaille.
Nuorisotoimen olennaisena osana nuorisotyötä on päihdekasvatus ja keskustelut päihteistä. Kaikki nuorisotoimen järjestämä toiminta on päihteetöntä ja nuorisotoimi puuttuu hyvin matalalla kynnyksellä kaikkeen päihteiden käyttöön. Kohdatessaan päihteiden vaikutuksen alaisena olevan nuoren, nuorisotoimi ilmoittaa asiasta kotiin ja tekee lastensuojeluilmoituksen.
Erilaiset järjestöt voivat myös olla aktiivisesti mukana tehtäessä ennaltaehkäisevää päihdetyötä nuorten parissa järjestäen oppitunteja ja päihdevalistusta erilaisissa tapahtumissa. Samoin kunnan omat päihdetyötekijät voivat olla osana nuorten ennaltaehkäisevää päihdetyötä.
Koulun ehkäisevää päihdetyötä on kaikki koulutyön ja -ympäristön kehittäminen paremmin päihteiltä ja päihdehaitoilta suojaavaksi. Se koostuu mm. terveen kasvun ja kehityksen tukemisesta, terveen ja turvallisen oppimisympäristön edistämisestä, päihdeopetuksesta ja -kasvatuksesta, hyvästä yhteistyöstä kotien kanssa, oppilashuollon moniammatillisesta yhteistyöstä ja suunnitellusta oikea-aikaisesta puuttumisesta päihteiden käyttöön.
Päihdekasvatuksessa/ -tiedotuksessa on syytä ottaa huomioon:
- vuorovaikutteiset menetelmät, jotka antavat oppilaille tilaisuuden keskustella ja esittää omia ajatuksiaan, ovat vaikuttavampia kuin yhdensuuntaiseen viestintään perustuvat
- otetaan oppilaat/opiskelijat mukaan ehkäisevän päihdetyön suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin
- viestitään tutkittuun tietoon perustuen tuoden esille faktoja ilman ”väritystä”
- päihdeopetus sisällytetään opetussuunnitelmaan ja toteutetaan pääasiassa koulun oman henkilökunnan voimin
Koululaisten turvaverkko (THL:n julkaisu)
Materiaalia oppilaitoksille (PEPP)
Ehkäisevän päihdetyön toimintamalli
Ehkäisevä päihdetyö kuuluu kuntien ja hyvinvointialueiden lakisääteisiin tehtäviin, jota tehdään yhteistyössä. Innokylästä löytyvään Ehkäisevän päihdetyön toimintamallitaulukkoon on koottu ehkäisevän päihdetyön tehtävät ja ne on sanoitettu eri toimijoiden tekemiseksi. Taulukon tarkoituksena on vahvistaa ymmärrystä, mitä ehkäisevä päihdetyö on ja myös sitä, että se kuuluu meille kaikille. Ehkäisevä päihdetyö edistää kuntalaisten hyvinvointia, vähentää päihdehaittoja ja säästää päihdehaitoista aiheutuvia kustannuksia. Ehkäisevän päihdetyön toimintamalli kunnan alueella / Pirkanmaa
Ehkäisevä päihdetyö - opas kunnille ja hyvinvointialueille (THL)
Last modified 23.10.2024