Päihteiden käytön tunnistaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa

Monien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten ongelmien taustalta voi löytyä runsasta alkoholin tai muun päihteen käyttöä- Päihteidenkäyttöä onkin syytä kartoittaa rutiininomaisesti ensimmäisillä käyntikerroilla eri palveluissa. Päihteiden käyttöä on syytä kartoittaa tarkemmin, jos asiakkaalla on seuraavia oireita, ongelmia tai huolia: kohonnut verenpaine, sydämen rytmihäiriö, epämääräiset vatsaoireet, ylipaino, unettomuus, ahdistuneisuus, mielenterveysongelmat, hormonihäiriöt, aivovammat, aivoverenvuoto, tapaturmat ja väkivalta.

Päihteiden käytön puheeksiottamisessa tärkeintä on kysyä päihteistä rohkeasti ja kuunnella vastaus aidosti. Alussa päihteistä kannattaa kysyä avoimia kysymyksiä, jotka eivät johdattele asiakasta. Tilanteessa on tärkeää luoda avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri, jotta asiakas tuntee, että häntä kuunnellaan ja hän uskaltaa kertoa avoimesti omasta päihdekäytöstään.

Päihteiden käytön puheeksiottamisessa tärkeää

  • Kysy päihteistä avoimilla kysymyksillä, mutta tarvittaessa tarkenna kysymyksiä, jos asiakas ei osaa vastata.
  • Älä johdattele asiakkaan vastausta kysymyksilläsi, vaan kuuntele vastaus, oli se millainen hyvänsä.
  • Kun kysyt alkoholin määristä, kysy yläkanttiin; määristä kertominen voi tuntua vaikealta, varsinkin, jos käyttää paljon ja hoitaja kysyy pienen luvun, voi oikean lukumäärän kertominen tuntua nololta. Kysy siis reippaasti suurempi määrä.
  • Huom. Muutaman määritelmä on 3-99, se voi siis asiakkaalle tarkoittaa mitä vain, vaikka olemmekin arkikielessä tottuneet, että se tarkoittaa noin 2-3.
  • Kysy, jos et tiedä, päihdetermistö muuttuu jatkuvasti, eikä ole noloa kysyä mitä jokin päihde/ termi tarkoittaa, se myös osoittaa, että haluat ymmärtää asiakasta.
  • Kun kysyt, älä kirjoita samalla vastauksia tietokoneelle, vaan pysähdy hetkeksi kuuntelemaan. Asiakkaalle voi tulla olo, että yrität kysyä häneltä kysymyksiä rutiinisti ja kirjoittaa ne nopeasti koneelle, etkä ole oikeasti kiinnostunut hänestä.
  • Siispä, kun kysyt, pysähdy hetkeen, tunnistele ilmapiiriä, anna tilaa vastauksille, jotta asiakas tuntee tulevansa kuulluksi, ole kiinnostunut ja kuuntele.

Linkkejä tunnistamisen tueksi sote-ammattilaisille

Last modified 25.10.2024