Elämänhallinnan ongelmien kartoitus ja korjaus

Elämänhallinnan ongelmien kartoitus

Työntekijä haastattelee asiakasta ja käy läpi eri elämänalueiden tilanteen ja pyrkii selvittämään mihin vaikeudet liittyvät; mikä osuus elämänhallinnan ongelmissa päihteidenkäytöllä ja mikä johtuu muista tekijöistä. Tärkeä toimia ystävällisesti, hienotunteisesti ja huomioida asiakkaan vahvuudet ja toimivat osa-alueet ja niiden hyödyntäminen asiakkaan tilanteen parantamiseksi.

Apuna haastattelussa voi käyttää esim. päihdeasiakkaan tarpeiden tarkistuslistan sektoreita: arjen sujuvuus, fyysisen hyvinvointi, psyykkinen hyvinvointi, sosiaalinen hyvinvointi, talous sekä arvot, eettisyys, moraali, usko, hengellisyys. 

Haastattelussa hyvä huomioida:

  • tilitiedot, vuokra ym. vastuiden hoitamisen kyky, minkä etuuden piirissä, onko ajan tasalla, haettuna
  • terveydentilan, labrojen ja testien antamat vihjeet/tulokset
  • liittyykö osa ongelmavyyhdistä tiettyjen kulttuurien/ alakulttuurien piirteisiin  (rikolliset piirit, vankilatausta, eri kansallisuudet, seksityöläiset ym.), työntekijän tilannetaju ja taidot kohdata em. piirteet prosessia tukien
  • läheisten ja verkoston kanssa työskentelyn mahdollisuudet
  • tiedon jakaminen sopivan pieninä annoksina
  • järkevän kokoisen tavoitteen asettaminen asiakkaan kanssa yhdessä
  • riittävien tukitoimien järjestäminen, että alku on hyvä ja tarjoaa onnistumisen kokemuksen

Motivoiva haastattelun avaintaidot Motivoivan haastattelun avaintaidot (päihdelinkki.fi)

Tukea elämänhallinnan ongelmien korjaamiseen

Asiakkaan ja työntekijän hyvä yhteistyösuhde edesauttaa tehokkaasti ongelmien ratkaisujen löytymistä. Asiakkaan hyvään kohtaamiseen kannattaa panostaa jo siksikin, että hänen voimavaransa vapautuvat ja kyky hyödyntää tietoa ja uskallus lähteä toimimaan muutoksen suuntaan paranee sitä kautta. Tunne omasta arvokkuudesta antaa voimia ja toivoa ongelmien keskellä. On oltava käytettävissä riittävästi rahaa tarvittavien palvelujen ostoon, silloin kun on tarve ja asiakkaan tilanne sen avulla kohenee. 

Tahoja, jotka antavat korjaavia palveluja ja voivat olla tukemassa eri tavoin

Last modified 19.12.2024