Loppulausunto
Loppulausunto eli epikriisi on yhteenveto potilaan hoidosta terveydenhuollon yksikössä. Sen pääasiallinen tehtävä on välittää tietoa muille terveydenhuollon ammattilaisille ja potilaalle itselleen siitä, mitä on tapahtunut ja miten sairaus ja sen hoito tulisi huomioida jatkossa.
Loppulausunnon sisältö
Hoitoaika ja kaikki potilaan pysyväisdiagnoosit siten että hoitojakson päädiagnoosi on ylinnä
Yhteenveto hoidosta:
- Tulosyy ja kliininen tilanne tulovaiheessa
- Tehdyt tutkimukset ja niiden tulkinta, mutta lausuntoja ei toisteta loppulausuntoon, niihin voi viitata. Laboratoriovastauksia ei toisteta ne näkyvät lab. lehdellä, loppulausuntoon tulkinta lab. tuloksista
- Johtopäätelmät
- Toteutunut hoito ja kuntoutus
- Potilaan kliininen tilanne siirto/kotiutusvaiheessa
- Lääkitys siirtyy loppulausuntoon automaattisesti, lista tulee tarkistaa ennen loppulausunnon laatimista
- Jatkosuunnitelma: ohjeet potilaalle, ohjeet perusterveydenhuoltoon ja muualle erikoissairaanhoitoon, asetetut rajoitteet (sairasloma, autolla-ajokielto ym.)
- Koska ja missä on ensimmäinen seurantakäynti. Kuka varaa ajan (ohjeistettu potilas / varataan aika valmiiksi / kutsutaan). Jos on kyseessä työkyvyn arviointiin liittyvä käynti, tarkistetaan, että kirjoitettu sairasloma kestää yli ko. vastaanoton.
- Mitä tutkimuksia tehdään ennen käyntiä. Ohjelmoidaan valmiiksi tai määritellään, kuka ne ohjelmoi ja ilmoittaa potilaalle.
- Koska konsultoidaan erikoissairaanhoitoa, ja ketä siellä.
- Missä tilanteessa potilaan pitää hakea apua päivystyksestä.
- Jos luvataan suoran yhteydenoton mahdollisuus, sovitaan miten ja kauanko voimassa.
- Merkintä siitä, että potilas ei ole kieltänyt / potilaalta on saatu lupa loppulausunnon lähettämiseen terveyskeskukseen/ työterveyshuoltoon/ muulle taholle.
Loppulausunnon lähettäminen
Potilaalle kerrotaan, että loppulausunto on nähtävissä Omakanta-palvelun kautta lääkärin tarkastettua sen. Jos potilas on ilmoittanut katsovansa tiedot Omakannasta (tieto merkitään Oberonin henkilötietoihin), ei paperista hoitopalautetta lähetetä potilaalle. Jos potilas kuitenkin ilmoittaa haluavansa paperisen loppulausunnon, se lähetetään hänelle postitse e-kirjeenä.
Loppulausunto on terveydenhuollon ammattilaisten luettavissa Kanta-arkistossa/Omakannassa. Se postitetaan potilaalle itselleen tai muualle vain erillisestä pyynnöstä. Potilas voi kieltä tietojensa näkymisen Omakanta palvelussa.
Loppulausunnon käsittely terveyskeskuksissa
Terveyskeskuksissa sovitaan loppulausuntojen käsittelyprosessista ja asiakkaiden jatkohoidon käynnistämisestä.
Otetaan vastuu kokonaisuudesta.
Jatkuva ja oikea-aikainen asiakkaan terveydentilan seurannan toiminnan asenne ja malli.
Last modified 19.2.2025