Tukea kotona asumiseen​

Tuen eri muodot:

    Kodin muutostyöt, apuvälineet ja hoitotarvikejakelu

    • Asumisen ennakointi sekä ikääntymiseen varautuminen on tärkeää. Asumisen pikatesti, kodin turvallisuuden tarkistuslista sekä esteettömän asumisen tarkistuslistat auttavat selvittämään ja suunnittelemaan asumiseen liittyviä asioita: Asuminen - Boende - Vanheneminen.fi
    • Kodin muutostöillä tuetaan kotona asumista. Vanhustyökeskusliiton korjausneuvonta on asuntojen korjaus- ja muutostarpeiden arviointia ja korjausten edistämisen sekä avustusten hakemisessa auttamista yli 65-vuotiaille. Korjausneuvonta - Vanhustyön keskusliitto
    • Apuvälinepalvelu on tärkeä osa kotona asumista. Apuvälineen tarpeen arviointi, sovitus ja käytön opetus toteutetaan eri paikkakuntien apuvälineyksikössä, sairaalassa tai tarvittaessa kotikäyntinä.
      • Apuvälinepalvelut ovat maksuttomia.
      • Pirkanmaan palveluneuvonnan laitetorilla voi tutustua kotona asumista tukeviin ja turvallisuutta sekä toimintakykyä parantaviin apuvälineisiin ja laitteisiin kodinomaisessa ympäristössä.
    • Pirkanmaan hoitotarvikepalvelu tarjoaa neuvontaa hoitotarvikkeita koskeviin kysymyksiin. Hoitotarvikkeiden saannista päättää terveydenhuollon ammattihenkilö. Edellytyksenä on pääsääntöisesti se, että sairaus on pitkäkestoinen eli kestää yli kolme kuukautta. Hoitotarvikkeita jaetaan maksutta vain kotona asuville tai kotihoitoon rinnastettavan palveluasumisen piirissä oleville henkilöille.
    • Kotitalousvähennys - Vero.fi

    Palvelutarpeen arviointi

    • Pirkanmaan hyvinvointialueella palvelutarpeen ensiarviointia toteuttavat Palveluneuvonta ja lähitorit. Tietoa ja neuvontaa ikäihmisten palveluihin liittyen saa ensisijaisesti Palveluneuvonnasta sähköpostitse palveluneuvonta@pirha.fi ja puhelimitse 040-733 3949 tai chat-palvelussa.
    • Asiakas ohjataan kotona asumista tukevien palveluiden asiakasohjaukseen yksilölliseen palvelutarpeen arviointiin, kun neuvonnan ammattilainen tunnistaa, että hän saattaa tarvita esimerkiksi säännöllisiä kotihoidon käyntejä tai ympärivuorokautista hoitoa.
    • Kotona asumista tukevien palveluiden asiakasohjaaja tekee palvelutarpeen arvioinnin kartoituskäyntinä asiakkaan kotona tai hoitoneuvotteluna sairaalassa. Asiakasohjaaja selvittää yhdessä asiakkaan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa asiakkaan tilannetta ja tuen tarvetta sekä ohjaa ja neuvoo oikean palvelun piiriin. Kartoituskäynnillä asiakasohjaaja tekee RAI -osittaisarvioinnin sekä kertoo palveluiden myöntämisen perusteista ja asiakasmaksuista.  
    • Asiakkaalle suunnitellaan hänen tarpeitaan vastaavat palvelut, jotka ovat hyvinvointialueen järjestämiä tai asiakkaan omakustanteisesti hankkimia. Asiakas ohjataan omaehtoisiin palveluihin, jos asiakkaan palvelutarve on vähäinen tai ajoittainen.
    • Asiakkaalle laaditaan palvelu- ja hoitosuunnitelma kotihoidon kuntouttavan arviointijakson ajalle, jos palveluntarve on päivittäisissä toiminnoissa tai sairaanhoidossa. Palvelu- ja hoitosuunnitelmaan kirjataan sovitut palvelut. 
    • Kotona asumista tukevat palvelut - Pirha.fi
    • Kotona asumista tukevien palvelujen asiakasohjaus - intra.pirha.fi
    • Palvelutarpeiden arviointi RAI-järjestelmällä - THL

    Kotihoidon kuntouttava arviointijakso

    • Pirkanmaan hyvinvointialueella arvioidaan palveluntarvetta ennen säännöllisen kotihoidon asiakkaaksi tuloa arviointijaksolla. Kotihoidon kuntouttava arviointijakso voi olla kestoltaan kahdesta neljään viikkoa. Tavoitteena on edistää asiakkaan toimintakykyä hänen omassa kodissaan ja elinympäristössään. Arviointijakson käyntejä voidaan toteuttaa kotona tapahtuvien käyntien lisäksi etäkäynteinä. Asiakasmaksu peritään enintään kahdelta käynniltä vuorokaudessa. 
    • Kuntouttavan arviointijakson aikana asiakkaan kanssa selvitetään ja arvioidaan hänen omia voimavarojaan, toimintakykyä ja palvelutarvetta RAI-arvioinnin avulla. Tiedot kerätään haastattelemalla ja havainnoimalla. Asiakkaan oma näkemys tavoitteistaan sekä avun ja hoidon tarpeestaan on tärkeää. Mukana arvioinnissa voi asiakkaan halutessa olla mukana myös joku hänen läheisensä. Arvioinnin tuloksia hyödynnetään palveluiden, hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa. 
    • Jos säännöllisen kotihoidon myöntämisen perusteet täyttyvät, asiakkaalle voidaan myöntää kotihoidon palvelu ja/tai kotihoidon tukipalveluja. Mikäli säännöllisen kotihoidon palveluiden myöntämisperusteet eivät täyty, voidaan asiakas ohjataan muiden palvelujen piiriin. 
    • Kotihoidon kuntouttava arviointijakso - intra.pirha.fi
    • Kotiutus - intra.pirha.fi

    Kotihoito ja muut kotona asumista tukevat palvelut

    • Kotona asumista tuetaan kotihoidon, tukipalveluiden sekä lyhytaikaisten asumisen palveluiden avulla. Kotiin annettavien palveluiden tarkoituksena on, että asiakas selviytyy arjessaan mahdollisimman itsenäisesti ja saa hyvinvointia tuottavaa sisältöä elämäänsä. Kotihoidon palvelut on tarkoitettu yli 18-vuotiaille, jotka alentuneen toimintakyvyn, sairauden tai muun syyn takia tarvitsevat apua kotiin. Kotihoito palvelee sekä säännöllistä että tilapäistä kotihoitoa ja kotisairaanhoitoa tarvitsevia. Tarvittaessa hoitoa järjestetään kotiin ympäri vuorokauden.
    • Kotihoidon tavoitteena on turvata asiakkaan itsenäinen ja omatoiminen elämä. Säännöllinen kotihoito on suunnattu henkilöille, jotka tarvitsevat säännöllistä hoivaa ja apua päivittäisissä toiminnoissa. Kotihoito voi sisältää myös kotisairaanhoitoa. Kotihoidon käytössä on myös etähoiva. Käynnit voidaan toteuttaa etäkäynteinä, lisäksi hyödynnetään lääkeautomaatteja, joka mahdollistaa asiakkaan itsenäisen lääkkeenoton.
    • Kotona asumisen tukipalveluita ovat: ateriapalvelu, kauppapalvelu, turva-auttamispalvelu, kuntouttava päivätoiminta, peseytymispalvelu, ikääntyneiden perhehoito sekä lyhytaikainen ympärivuorokautinen asuminen. Kotiin tuotettavat tukipalvelut on tarkoitettu ensisijaisesti säännöllisen kotihoidon ja omaishoidon tuen asiakkaille. Erityisellä tarveharkinnalla palvelu voidaan myöntää tilapäisesti myös muille asiakkaille.
    • Pirkanmaan hyvinvointialueella palveluiden myöntämisen edellytyksenä on, että ammattilainen on arvioinut palveluntarpeen yhteistyössä asiakkaan ja tarvittaessa läheisten tai asiakkaalle määrätyn edunvalvojan kanssa. Palveluntarpeen arviointi perustuu RAI-arviointijärjestelmän avulla saataviin mittarituloksiin. RAI (Resident Assessment Instrument) on standardoitu tiedonkeruun ja havainnoinnin välineistö. 
    • Kotihoidosta ja kotona asumisen tukipalveluista sekä lyhytaikaisesta ympärivuorokautisesta asumisesta on laadittu palvelujen myöntämisen perusteet. Niiden avulla voidaan turvata asiakkaiden tasavertaisen kohtelun, tukea palveluihin hakeutumista ja päätöksentekoa. 
    • Säännöllisen kotihoidon asiakasmaksun suuruuteen vaikuttavat asiakkaan palveluntarve, samassa taloudessa asuvien henkilöiden määrä sekä yhteiset bruttotulot. Laskutuksen pohjana toimii asiakkaan kanssa yhdessä laadittu palvelu- ja hoitosuunnitelma ja siinä määritelty palvelutuntimäärä. Asiakasmaksun laskemiseksi asiakkaan tulee täyttää tuloselvitys. Asiakasmaksuun voi hakea maksualennusta. 
    • AsiakasmaksutKotona asumista tukevat palvelutKotihoidon maksutIkääntyneiden tukipalvelujen maksutAsiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen
    • Palvelujen myöntämisen perusteet - Pirha.fi
       

    Last modified 30.9.2024