Yhteydenotto terveydenhuoltoon

Mitä tapahtuu kun asiakas ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon?

Ensikontakti

  • Ensikontaktissa tilanne kartoitetaan  ja arvioidaan muistiselvittelyn tarpeellisuus sekä kiireellisyys
  • Varataan aika terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan vastaanotolle
    • Ohjeistetaan asiakasta ottamaan vastaanotolle mukaan ajantasainen lääkelista ja  tiedot käytösssä olevista käsikauppalääkkeistä sekä vitamiineista ja luontaistuotteista.

Sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan vastaanotto

  • Vastaanottokäynnillä hoitaja kartoittaa arjen sujumista ja siinä tapahtuneita muutoksia sekä tekee muistia ja tiedonkäsittelyä kartoittavia testejä.
  • Ohjaa potilas ottamaan mukaan ajantasainen lista käytössä olevista lääkkeistä ja keräämään listalle myös käsikauppalääkkeet, vitamiinit ja luontaistuotteet
  • Halutessaan asiakas voi ottaa läheisen mukaan vastaanotolle 

Laboratorio

  • Laboratoriolähete kulkee sähköisesti, valmistautumisohjeet tutkimuksiin annetaan hoitajan vastaanotolta
  • Ohjaa ajanvaraus Fimlabin laboratorioon
    • Tarpeen vaatiessa laboratorioaika varataan jo vastaanotolla ja annetaan varaustiedot asiakkaalle kirjallisina 

Lääkärin vastaanotto

  • Lääkäri kartoittaa oireita ja arvioi hoitajan vastaanotolla tehtyjen testien tulokset sekä laboratoriokoevastaukset
  • Lääkäri tarkastaa lääkityksen
  • Lääkäri arvioi onko tarvetta tarkempiin selvittelyihin muistin suhteen ja tekee lähetteen sairaalan poliklinikalle tai asiakkaan kanssa yhdessä seurantasuunnitelman terveysasemalle hoitajan vastaanotolle

Päivitetty 22.8.2024