Motivoiva haastattelu
Motivointi alkaa heti ensikontaktista. Motivoivassa kohtaamisessa asiakas kohdataan kokonaisvaltaisesti antaen asiakkaalle aikaa ja huomiota. Luodaan tilanne, missä keskitytään vain tähän asiakkaaseen ja hänen kuulemiseensa. Ihmisen motivaatiota muutokseen voidaan taitavalla kommunikaatiolla herättää, kasvattaa tai vahvistaa. Muutos etenee kehämäisesti ja ammattilaisen tulee tunnistaa missä vaiheessa asiakas on. Motivaatio voidaan myös tuhota joko käskemällä kuin myös suostuttelemisella tai taivuttelulla.
Vastustus kuuluu osana muutosprosessia. Ammattilaisen tulisi myötäillä vastustusta. Juupas – eipäs –väittely vahvistaa vastustusta. Asiakkaalle tulee antaa mahdollisuus perääntyä kunniakkaasti. Asiakassuhteen aikana kannattaakin reflektoida omaa toimintaansa ja ajatteluaan, koska voit omalla toiminnalla joko lisätä tai vähentää asiakkaan motivaatiota.
Vastustusta voi myötäillä esimerkiksi:
- osoittamalla empatiaa,
- heijastelemalla kuulemaansa lisäämällä asiakkaan sanomaan toisen näkökulman,
- antamalla vastuuta korostamalla itsemääräämisoikeitta,
- viemällä ajatukset tulevaan,
- suuntaamalla huomio johonkin laajempaan näkökulmaan.
Motivoivan neuvonnan perusmenetelmiä
Käytä avoimia kysymyksiä. Kysymyksillä on tarkoitus saada selville potilaan ajattelua. Avoimet kysymykset alkavat yleensä; mitä, miten, miksi, kuinka, kerro. Tavoitteena on saada potilas puhumaan tilanteestaan.
Reflektoi / heijasta kuulemaasi, tarkista ymmärsitkö kuulemasi oikein.
Tee yhteenvetoja kuulemastasi. Yhteenvedon avulla voidaan osoittaa, että potilas on tullut kuulluksi. Tämä mahdollistaa myös potilaalle korjata väärinymmärrykset tai täydentää kertomaansa.
Älä antaudu väittelyyn, syyllistä, leimaa tai pelottele. Älä myöskään tulkitse potilaan puolesta. Muista positiivinen palaute!
Linkkejä motivointiin:
Alkoholineuvonnan opas: motivointi muutokseen (päihdelinkki.fi)
Päivitetty 5.12.2024