Esikoistaan odottava sastamalainen Iida Haapaniemi odotti ensimmäistä neuvolakäyntiään ja mietti, tulisiko varhaisultra varata yksityiseltä lääkäriasemalta vai kuuluuko se neuvolapalveluihin. Hän lähti etsimään tietoa netistä Pirkanmaan hyvinvointialueen sivuilta.
– Olin jo luovuttaa, kunnes huomasin neuvolan sivuilla chatin. Kello sattui olemaan 11 aamupäivällä ja katsoin chatin olevan vielä tunnin auki, Haapaniemi kertoo. Olen käyttänyt chatteja aiemmin muissa palveluissa ja päätin heti kokeilla, saisinko etsimäni tiedon täältä.
Chatin käyttö on nopeaa ja vaivatonta
Neuvolachatti oli Haapaniemen mielestä hyvin yksinkertainen ja selkeä. Aluksi hän kirjoitteli chattibotin kanssa. Chattibotti Pirbotti ohjeisti vaihe vaiheelta eteenpäin, kysyi alueen ja asian. Sen jälkeen se ohjasi hänet ammattilaisen pariin.
– Kysyin chatissa ammattilaiselta, miten varhaisultrien kanssa Sastamalan alueelle toimitaan. Vastaus tuli tosi nopeasti.
Haapaniemi yllättyi positiivisesti, sillä hän sai vastauksen lisäksi myös tietoa seuraavista ultrista.
– Ensin ammattilainen kirjoitti, että odota hetki ja hän tarkistaa toimintatavan. Sen jälkeen sain viestin, jossa kerrottiin tarkkaan, millä viikoilla otetaan ensimmäinen ultra ja millä seuraava, ja miten minun tulee toimia. Sain tosi selkeät ohjeet.
Chatin käyttäminen oli Haapaniemestä nopeaa ja vaivatonta. Hänen kokemuksensa mukaan sitä pystyy käyttämään lähes missä tilanteessa vaan, kunhan löytyy hetki aikaa. Helpolta tuntui myös se, että chatissa pystyy kysymään neuvoja anonyymisti antamatta omia henkilötietojaan.
– En tiedä, mistä olisin tiedon muutoin saanut. Ehkä olisi pitänyt odottaa ensimmäistä neuvola-aikaa tai etsiä oman neuvolakontaktin soittoaika. Chatista saatu tieto rauhoitti. Oli hienoa, että tiedon sai heti. Suosittelen neuvolachattia kaikille äideille ja isille, jotka etsivät tietoa odotukseen tai lapsenhoitoon liittyvissä asioissa.
Neuvolachatin vastauksiin ollaan tyytyväisiä
Neuvolachat-palvelun toiminta käynnistyi toukokuun alussa 2023. Neuvolachat palvelee kaikkia Pirkanmaan hyvinvointialueen neuvola-asiakkaita odotus- ja vauva-ajan sekä lapsiperhearjen kysymyksissä. Chatin kysymyksiin vastaavat neuvoloiden terveydenhoitajat.
Neuvolachat on avoinna arkisin kello 10–12. Chattiin pääsee Pirkanmaan hyvinvointialueen kaikilta verkkosivuilta vihreän puhekuplan kautta.
Digisuunnittelija Salla Koskiaho kertoo, että chatissa 95 % keskusteluista terveydenhoitajan kanssa on ollut anonyymeja. Jos asian käsittely vaatii henkilötietoja, vahva tunnistautuminen voidaan pyytää suomi.fi-palvelun kautta. Tarvittaessa chatin kautta voidaan avata myös videoyhteys.
Neuvolachattia suositellaan mielellään
Avaamisestaan lähtien neuvolachatissa on asioinut keskimäärin noin reilu 130 asiakasta kuukaudessa. Vilkkain chat-asiointikuukausi oli elokuu, jolloin chatissa asioi reilu 200 asiakasta.
Asiakas saa chatissa vastauksen nopeasti. Jonotusaika on ollut palvelun käytön ajalta keskimäärin 1,5 minuuttia.
Asiakkaiden antaman palautteen perusteella tyytyväisyyden keskiarvo on 4.7/5 ja suosittelun keskiarvo 9.4/10. Palvelua mitataan kysymyksillä ”oletko tyytyväinen palveluun” ja ”kuinka todennäköisesti suosittelisit chat-asiointia läheisellesi”.