Lähitorin palveluja ovat
- Neuvonta
- Palveluohjaus
- Hyvinvointia tukevat tilaisuudet ja ryhmät
Lähitorien työntekijät neuvovat sinua digiasioinnissa ja auttavat löytämään tiedon sosiaali- ja terveyspalveluja koskeviin kysymyksiin. Työntekijät ovat apunasi esimerkiksi erilaisten hyvinvointialueen hakemusten ja lomakkeiden täyttämisessä.
Ammattilaisen toteuttama palveluohjaus on tarkoitettu ikääntyneille ja vammaisille henkilöille oman hyvinvoinnin ja kotona asumisen tueksi. Ikäihmisten ja vammaisten palveluihin hakeudutaan lähitorien kautta. Palveluohjauksessa perehdymme kanssasi syvällisemmin tilanteeseesi ja etsimme keinoja arkesi tueksi.
Lähitorin henkilöstö neuvoo yleisellä tasolla Kela-asioissa, opastaa digitaalisen asioinnin käytössä ja auttaa tarvittaessa varaamaan ajan puhelinpalveluun. Lähitorilta löydät myös Kelan etäpalvelupisteen. Tarvittaessa lähitorin henkilöstö avaa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelaan, jolloin asiakas voi keskustella Kelan palveluasiantuntijan kanssa. Kelan etäasiointipalvelussa ei ole tulkkipalvelun mahdollisuutta. Kelan etäpalvelua tarjotaan lähitorin aukioloaikoina tai ajanvarauksella.
Palvelua on mahdollista saada tulkin välityksellä tai etukäteen sovitusti etäyhteydellä. Mahdollisuus myös avustettuun Suomi.fi-valtuutukseen ajanvarauksella.
Lähitoreilla voit osallistua hyvinvointia tukeviin tilaisuuksiin ja ryhmiin sekä toimia vapaaehtoisena. Kohtaamispaikkatoimintaa ja tapahtumia järjestetään yhdessä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Pirkanmaan lähitorit ovat toiminnaltaan erilaisia. Tule tutustumaan alueesi lähitoriin.