Erikoissairaanhoidon apuvälineet

Erityistä osaamista vaativat apuvälinepalvelut ja niiden tukipalvelut kuuluvat erikoissairaanhoidon toimintaan. Näitä ovat esimerkiksi sähköisen liikkumisen, kommunikoinnin ja ympäristönhallinnan apuvälineet sekä alle 16-vuotiaiden lasten apuvälineet. Näitä myönnetään vain pitkäaikaiseen käyttöön.

Tays apuvälinekeskuksesta lainattaviin apuvälineisiin tarvitset aina lähetteen lääkäriltä.

Erilaiset erikoissairaanhoidon apuvälineet

Tays apuvälinekeskuksesta lainataan alle 16-vuotiaalle lapselle liikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineitä. Alle 16-vuotiaiden lasten apuvälineitä ovat mm. kävelyteline, seisomateline, suihkutuoli ja pyörätuoli. Apuvälineiden tarvittava huolto tilataan Tays apuvälinekeskuksesta.

Tays apuvälinekeskuksesta lainataan selkäydinvammaisen ensimmäiset, kotiutumisen mahdollistavat apuvälineet. Näitä ovat muun muassa tarvittavat siirtymisen apuvälineet, liikkumisen apuvälineet, suihku- ja wc-toimintojen apuvälineet. 

Tays apuvälinekeskuksesta lainataan myös hengityshalvauspotilaiden liikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineet. Näitä ovat muun muassa sähkötoiminen sänky, painehaavapatja, peseytymisen ja wc-toimintojen apuvälineet sekä liikkumisen apuvälineet. 

Näiden huolto tilataan Tays apuvälinekeskuksesta.

Sähköisen liikkumisen apuvälineitä ovat muun muassa sähkömopo, sähköpyörätuoli, sähköiset lisävoimalaitteet ja porraskiipijä. Näiden apuvälineiden tarpeen arviointi, luovutus ja huolto toteutetaan Tays apuvälinekeskuksessa.

Vammaispalvelulain mukaisia välineitä ja laitteita ovat mm. sähköiset ovikoneistot, rampit, kattonostimet ja hissit. Edellä mainittuja apuvälineitä lainataan Tays apuvälinekeskuksesta silloin, kun olet saanut myöntävän päätöksen oman paikkakuntasi vammaispalvelusta. Lainassa olevien välineiden ja laitteiden huolto tilataan Tays apuvälinekeskuksesta.

Kommunikoinnin apuvälineet ovat puhetta tukevia tai korvaavia kommunikoinnin menetelmiä. Näitä ovat muun muassa manuaali- ja sähköinen kommunikointikansio, tekstistä puheeksi -sovellukset, puheäänenvahvistimet sekä erilaiset viestipainikkeet.

Ympäristönhallintajärjestelmät ovat kokonaisuuksia, jotka mahdollistavat asiakkaan arkiympäristössä olevien sähköisten toimintojen hallitsemisen kauko-ohjauksella. Esimerkkinä kodin elektroniikan, ovien, sängyn, puhelimen sekä valojen ohjaus. Ympäristönhallintajärjestelmään tarvittavien ominaisuuksien sekä sopivan käyttötavan arviointi, luovutus ja huolto toteutetaan Tays apuvälinekeskuksessa.

Erikoissairaanhoidon apuvälinepalvelun useimmin kysytyt kysymykset

Tays apuvälinekeskuksen apuvälinepalveluihin tarvitaan lähete. Voit saada lähetteen joko julkisen tai yksityisen lääkärin toimesta tai sisäisesti erikoissairaanhoidon sisällä, jolloin lähetteen voi kirjata myös erityistyöntekijä.

Luovutamme apuvälineitä Sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallisen ohjeistuksen mukaisesti.

Tays apuvälinekeskukselle kohdentuu

  • Kaikki alle 16-vuotiaiden lasten apuvälinearviot
  • Sähköisen liikkumisen apuvälinearviot
  • Kommunikaatio- ja tietotekniset apuvälinearviot, ympäristönhallintajärjestelmät
  • Keskitetysti selkäydinvammaisten akuuttivaiheen apuvälinearviot
  • Hengityshalvauspotilaiden apuvälinearviot
  • Vammaispalvelulain mukaiset apuvälinearviot (asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet, asunnon muutostyöt sekä autoilun apuvälineet)
     

Keskimääräinen jonotusaika vaihtelee. Meille tullut lähete arvioidaan mahdollisen kiireellisyysluokan mukaan. Sinuun ollaan tarkemmin yhteydessä puhelimitse, jolloin sovitaan yhteisesti toimintakäytänteistä ja vastaanottoajasta.

Apuvälinepalvelut ovat kiireetöntä hoitoa, lain mukaan apuvälinearvio tulee aloittaa kuuden kuukauden kuluessa lähetteen hyväksymisestä.

Myönnämme apuvälineitä vain pitkäaikaiseen käyttöön. Lyhytaikainen tarve esim. lomamatkojen tai kuntoutusjaksojen vuoksi ei ole perusteltua.

Apuvälinetoiminta perustuu kierrätykseen. Kierrätämme jo käytössä olleita, meille palautuneita apuvälineitä, jotka olemme huoltaneet käyttökuntoon seuraavalle tarvitsijalle.

Kierrätyksen lisäksi toimintaa ohjaa sopimustuotteet, joita ensisijaisesti käytämme. Sopimustuotteet vaihtelevat aina toimintakauden mukaan.

Toteutamme apuvälinearviota aina asiakaslähtöisesti asiakkaan toimintakykysi, toimintaympäristösi ja yksilölliset tarpeesi huomioiden. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan huomioimaan omat toiveesi.

Mikäli apuvälineen arviointi- ja hankintavastuu on Taysin apuvälinekeskuksella, ota yhteyttä apuvälinekeskuksen asiakasneuvojaan.

Voit yhteyttä OmaTaysin hoitokeskustelun kautta (PIN 3014).

Voit myös ottaa yhteyttä Tays apuvälinekeskuksen asiakasnevojaan. Hän välittää tiedon eteenpäin sinua hoitaneelle apuvälineneuvojalle.

Ota yhteyttä Tays apuvälinekeskuksen asiakasnevojaan. Hän välittää tiedon eteenpäin sinua hoitaneelle apuvälineneuvojalle.

Ensisijaisesti apuväline tulee palauttaa siihen yksikköön, josta kyseinen apuväline on lainattu. Voit kuitenkin palauttaa apuvälineen myös muuhun terveydenhuollon yksikköön.

Tays apuvälinekeskukseen voit palauttaa apuvälineitä arkisin kello 7.15–16 välisenä aikana ilman ajanvarausta. Aulatilasta löytyy erikseen merkitty palautuspiste.

Pirkanmaan hyvinvointialue omistaa sinulle lainatut apuvälineet. Tämän vuoksi et voi tehdä itse niihin muutoksia. Jos tilanne tulee arvioida, ota yhteyttä Tays apuvälinekeskuksen asiakasneuvojaan, hän välittää tiedon eteenpäin.

Lainattuja apuvälineitä ei tarvitse palauttaa. Sinun tulee kuitenkin ilmoittaa muutosta, jotta voimme välittää käytössäsi olevien apuvälineiden tiedot uuden hyvinvointialueen apuvälinekeskuksen tietoon. Apuvälineet siirtyvät samalla heidän omaisuudekseen ja heidän huoltovastuulleen.

Mikäli et tarvitse lainassa olevia apuvälineitä, ne tulee palauttaa. Apuvälineet palautetaan ensisijaisesti lainauksen tehneeseen toimipisteeseen. Tarvittaessa voit palauttaa apuvälineen myös muuhun terveydenhuollon yksikköön.

Mikäli laina-aika on loppumassa ja koet edelleen apuvälinetarpeen ajankohtaisesti tai olet mahdollisesti saanut muistutuskirjeen laina-ajan umpeutumisesta, ota yhteys apuvälineen lainanneeseen tahoon tai apuvälinekeskuksen asiakasneuvojaan.

Ota yhteyttä Tays apuvälinekeskuksen asiakasneuvojaan. Hän välittää tiedon henkilökunnalle.

Ota yhteyttä oman asuinkuntasi apuvälineyksikköön, jos kyse on päivittäisten toimintojen apuvälineestä (esimerkiksi rollaattori, wc-istuin, pyörätuoli, kyynärsauvat). Perusterveydenhuollon palveluihin voit hakeutua ilman lähetettä.

Erikoissairaanhoidon apuvälinepalveluihin tarvitset lähetteen.

Tarvittaessa voit olla yhteydessä Tays apuvälinekeskuksen asiakasneuvojaan tarkemman ohjeistuksen saamiseksi.

Asunnonmuutostyöpäätökset tehdään sosiaalitoimen vammaispalveluissa asiakkaan tekemän hakemuksen perusteella. Hakemuksen tarkemmat tiedot löydät oman kunnan vammaispalveluiden sivuilta.

Päivitetty 15.5.2024