Sisältöjulkaisija

Readspeaker

Pyydä apua -palvelu lapsiperheille: Ajoissa tukea arjen haasteisiin

Lapsiperheiden arjessa tulee joskus eteen tilanteita, joissa apu ja tuki ovat tarpeen. Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden Pyydä apua -palvelu on suunniteltu näitä hetkiä varten. Kerromme, mitä palvelu pitää sisällään ja missä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä.

Artikkeli
Nainen istuu ikkunan edessä.

Palveluohjaaja Anki Backman työskentelee Pirkanmaan hyvinvointialueen pohjoisella alueella. Hän kehottaa perheitä ottamaan yhteyttä riittävän aikaisin, jo siinä vaiheessa, kun huoli lapsesta tai omasta vanhemmuudesta syntyy.

Missä tilanteissa Pyydä apua -palvelu auttaa?

Pyydä apua -palvelu on tarkoitettu vanhemmille, jotka kokevat huolta lapsestaan tai omasta vanhemmuudestaan ja jaksamisestaan. Myös lapsi tai nuori voi itse ottaa yhteyttä. Useimpien yhteydenottojen syinä ovat huoli lapsen toiminnasta koulussa tai päiväkodissa, vuorovaikutuksen ja kasvatuksen haasteista kotona tai vanhemmuuteen liittyvistä asioista. Apua voi ja kannattaa pyytää ajoissa. Aikainen yhteydenotto mahdollistaa nopean avun saamisen ja auttaa estämään huolien kasvamisen suuremmiksi ongelmiksi. Palvelu tarjoaa mahdollisuuden purkaa huolia, tukea ja ohjauksen oikean palvelun äärelle. 

– Ei ole olemassa liian pientä huolta. Vanhemman kannattaa olla yhteydessä, jos joku lapseen liittyvä asia mietityttää. Eikä hänen tarvitse tietää, mitä on hakemassa, lapsiperheiden palveluiden asiakasohjauksen ja varhaisen tuen palveluohjaaja Anki Backman kertoo.

Miten ottaa yhteyttä?

Palveluun voi ottaa yhteyttä monin eri tavoin, soittamalla tai netin kautta. Pirkanmaan hyvinvointialueen Pyydä apua -sivulta pirha.fi/pyyda-apua löytyvät aluekohtaiset puhelinnumerot ja Pyydä apua -lomake. Myös chat-palvelu on käytössä yhtenä yhteydenottokanavana.

Chatin kautta saa nopeaa neuvontaa ja ohjauksen oikean palvelun äärelle. Chattiin pääsee hyvinvointialueen verkkosivuijen etusivun pinkistä puhekuplasta. Soittamalla tai lähettämällä Pyydä apua -lomakkeen asia otetaan käsittelyyn kokonaisvaltaisemmin.


 

Mitä odottaa, kun ottaa yhteyttä Pyydä apua -palveluun?

Kun vanhempi soittaa Pyydä apua -palvelunumeroon tai lähettää lomakeviestin, palveluohjaaja ottaa yhteyttä häneen 1–3 arkipäivän sisällä. 

Palveluohjaaja tarjoaa vanhemmalle mahdollisuuden purkaa mieltä painava asia. Puhelinkeskustelussa yhdessä mietitään, kuinka asiassa edetään. Palveluohjaaja kartoittaa vanhemman voimavarat sekä jo olemassa olevat palvelut. On mahdollista, että ongelma ratkeaa tai vanhempi saa kaipaamansa neuvon jo puhelinkeskustelun aikana. 

– Me annamme asiakkaalle palveluasiantuntemustamme, ja asiakas päättää miten hän loppujen lopuksi haluaa toimia, Backman selventää.

Jos asiaan kaivataan enemmän apua, sovitaan tapaaminen vanhemman/vanhempien tai koko perheen kanssa. Tapaamiseen voidaan ottaa mukaan toimija toisesta palvelusta, kuten neuvolan terveydenhoitaja tai koulukuraattori. 

– Palveluohjaus eroaa neuvonnasta siten, että palveluohjaus on vähän enemmän, siinä on sitä rinnalla kulkemista tarvittavan ajan. Aluksi vähän vahvemmin ohjataan, sitten jättäydytään enemmän taustalle. Mutta ollaan olemassa aina, Backman hymyilee.

Kokemuksia Pyydä apua- palvelusta

Veera-Pauliina

Pyysin apua, kun odotin kolmatta lastani ja mietin, miten saan järjestettyä 4-vuotiaan lapseni hoidon synnytyksen ajaksi. Esikoinen 14-vuotiaana pärjäsi jo melko hyvin yksin. 

Apu järjestyi ja sain lapseni yön yli hoitoon synnytyksen alkaessa. Sain myös vinkin Tampereen ensi- ja turvakoti ry:n doulatoiminnasta. Sieltä olisin saanut synnytykseen mukaan doulan, jos lastemme isä ei olisi päässyt mukaan.

Lastemme isä tekee vuorotöitä ja meillä ei ole muita sukulaisia lähellä. Puolisoni sukulaiset asuvat ulkomailla ja omat sukulaiseni ovat joko kuolleet tai asuvat kaukana. Meillä on kyllä ystäviä, mutta heillä isot perheet ja omat arjen kiireensä. 

Omalla kohdallani tällä perhetyöllä on ollut iso merkitys. Se paikkaa tätä puuttuvaa arjen turvaverkkoa. 

Emma

Hain apua haastaviin elämäntilanteisiin eron jälkeen, kun tunsin olevani hyvin yksin. Etsin lastenhoitoapua, tukea arjen haasteisiin, tietoa lapsiperheille, lapsille ja minulle vanhempana tarjottavista palveluista.

Sain laajamittaisesti tietoa leireistä, harrastusmahdollisuuksista ja niihin tarjottavista tuista sekä Omakamu-toiminnasta.

Toinen lapsistani sai melkein vuosi sitten ihanan Omakamun, joka on ollut todella suuri rikkaus hänelle ja minulle. Sain itselleni keskusteluapua.

Palvelun suurin merkitys on ollut se, että olen tullut itse nähdyksi ja kohdatuksi. Olen saanut konkreettista apua ja tukea arkeen. Lasten elämässä on nyt enemmän vastuullisia, tärkeitä aikuisia. En koe enää olevani aivan yksin kaiken vastuun keskellä.