Palvelut tutuiksi

Mitä palveluja Pirkanmaan hyvinvointialue tarjoaa? Asiantuntijamme taustoittavat ja valottavat palvelujamme.


Potilaan oikeudet tulevat näkyviksi arjen kohtaamisissa

Potilaan oikeudet kuuluvat jokaiseen päivään terveydenhuollon arjessa. Vaikka potilaan oikeudet on kirjattu lainsäädäntöön, kokonaisuudessaan ne rakentuvat ja tulevat näkyviksi arjen potilas- ja asiakaskohtaamisessa. Potilaan oikeuksien päivää vietetään 18. huhtikuuta.

Suuri osa terveydenhuollon palveluista sujuu hyvin ja laadukkaasti. Kuitenkin muuttuvassa palvelujärjestelmässä epätietoisuus tulevasta voi heijastua arjen kohtaamisiin. Esimerkiksi digipalveluiden kehittyessä kasvokkaiset kohtaamiset luonnollisesti vähenevät. Kohtaamisten merkitys yksilöille ei kuitenkaan vähene.

Potilasasiavastaavat haluavat nostaa esiin terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan välisen inhimillisen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkityksen. Se mahdollistaa laadukkaan hoidon ja potilaan oikeuksien toteutumisen.

Jokainen kohtaaminen on merkittävä

Potilaslaissa säädetään potilaan oikeudesta hyvään hoitoon ja kohteluun. Potilaalle on annettava tietoa omasta terveydentilastaan, hoitovaihtoehdoista ja hoidon merkityksestä ja lisäksi potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.

Yksin laki ei kuitenkaan vielä takaa potilaan oikeuksien toteutumista. Kuunteleminen ja eettinen kohtaaminen luovat luottamuksellisen ilmapiirin, jossa potilas ja asiakas voivat tulla kuulluksi ja ymmärretyksi omassa tilanteessaan sekä saada riittävästi tietoa omasta terveydentilastaan. Saadun tiedon ja luottamuksen avulla potilas ja asiakas voi olla osallisena hoitoonsa oman elämänsä asiantuntijana, mikä tukee itsemääräämisoikeuden toteutumista.

Luottamusta rakennetaan yhdessä

Toisinaan potilasasiavastaavaan ollaan yhteydessä, kun kohtaaminen ei ole sujunut toivotulla tavalla. Epäonnistunut kohtaaminen voi herättää jälkikäteen monenlaisia tulkintoja tilanteesta. Seuraavaan terveydenhuollon kohtaamiseen voidaan suhtautua varauksella, ja hoitosuhde ja hoitoon sitoutuminen saattavat kärsiä. Terveydenhuollossa on myös hyviä kohtaamisia. Silloin terveydenhuollon ammattilaiset ovat vaikeissakin tilanteissa kannatelleet, kohdanneet ja kuunnelleet arvostavasti.

Arvostava kohtaaminen ja vuorovaikutus ovat terveydenhuollon inhimillisintä ydintä, tapahtuipa kohtaaminen etänä tai kasvokkain. Parhaimmillaan hyvä kohtaaminen luo turvallisen ympäristön, joka tukee potilaan oikeuksia, hoitoon sitoutumista ja hyvinvointia.

Lisätietoa potilaan oikeuksista antavat hyvinvointialueen potilasasiavastaavat, heidät tavoittaa numerosta 040 190 9346 ma–to klo 9–11 välisenä aikana.

Teksti: Pirkanmaan hyvinvointialueen potilasasiavastaavat

Aiemmat blogiartikkelit