Onko palveluillamme vaikutusta?

Inspiroidu vaikuttavuustyön esimerkeistä hyvinvointialueen palveluissa.


Mihin tietojohtamista tarvitaan vaikuttavissa palveluissa?

Yksi hyvinvointialueiden onnistumisen edellytys on laadukas ja ajantasainen tieto annettujen palveluiden vaikutuksista. Sen avulla voidaan tavoitella asiakkaiden parempaa terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia käytettävissä olevilla resursseilla. Näitä palveluita voidaan johtaa, ohjata ja kehittää tietojohtamista hyödyntämällä.  

Potilas istuu vastaanottohuoneessa ja keskustelee ammattilaisen kanssa. Toinen ammattilainen näppäilee etualalla tietokonetta.

Tietojohtamisen yksi monista tehtävistä on arvioida, että päätöksiä tehdään laadukkaan ja luotettavan tiedon perusteella. Sitä vahvistaa ammattilaisten tekemä systemaattinen, täsmällinen ja kattava kirjaaminen. Potilas- ja asiakaskohtaamisissa tehtävä kirjaaminen onkin yksi merkittävimmistä vaiheista luotettavan tiedon muodostumisessa. Mitä luotettavampaa käytettävissä oleva tieto on, sitä todennäköisemmin teemme oikeampia ja vaikuttavampia päätöksiä. 

Tarvitaan myös yhteinen ymmärrys siitä, mitkä indikaattorit ja mittarit kuvaavat yksittäistä palvelua tai kokonaista palveluketjua. Tämä tietopohja huomioi riittävästi eri tekijöitä, kuten kustannukset, toiminnan ja henkilöstön tunnuslukuja sekä asiakkaiden itse raportoimat tiedot sekä kokemukset. Määritelty tietopohja luo edellytykset vaikuttavuusperusteiselle ohjaukselle, palveluketjujen todentamiselle sekä vertailtavuudelle omissa ja ostetuissa palveluissa. 

Yhtenäisiä järjestelmiä ja uutta ajattelukulttuuria

Hyödyntämiskelpoisen tiedon muodostaminen edellyttää riittäviä sekä tarkoituksenmukaisia teknisiä ratkaisuja. Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämiset ovatkin olleet mittavia taloudellisia investointeja hyvinvointialueilla. 

Nämä investoinnit ovat perusteltuja, sillä järjestelmien yhtenäistäminen muun muassa edistää yhtenäisiä kirjaamiskäytäntöjä, vahvistaa yhtenäisen tietopohjan muodostumista sekä edistää vaikuttavuustiedon saatavuutta nopeasti ja oikea-aikaisesti toiminnan eri tasoilla. Lisäksi asiakaskohtaiseen tiedon yhdistämiseen liittyvät ratkaisut tuovat edellytyksiä palveluiden kustannusvaikuttavuuden arvioimiselle. 

Tieto itsessään on kuitenkin hyödytöntä ja tuottaa arvoa vasta, kun analysoitu ja hyödynnetty tieto johtaa parempiin ja vaikuttavampiin päätöksiin. Vaikuttavien palveluiden todentaminen ja niiden edistäminen edellyttääkin organisaation vaikuttavuusperusteisen ohjausmallin rakenteiden kehittämistä sekä uudenlaisen ajattelukulttuurin juurruttamista. Lisäksi ilman tiedon hyödyntämisen osaamista teknisten investointien potentiaalia valuu hukkaan.

Laadukas tieto ja tarkoituksenmukaiset tekniset ratkaisut mahdollistavat vaikuttavien palveluiden todentamisen. Se, kuinka paljon terveys- tai hyvinvointihyötyä käytetyllä rahalla on todellisuudessa saatu, syntyy vasta, kun tietoa kyetään hyödyntämään systemaattisesti organisaation kaikilla eri tasoilla. Tietojohtamisessa onkin pohjimmiltaan kyse uuden oppimisesta sekä organisaation uudistumisesta. 

Vaikuttavuuden tietojohtaminen

1. Tiedon tuottaminen
Vaikuttavuuden arviointiin käytettävä tieto on laadukasta, luotettavaa ja vertailukelpoista.

2. Tiedon jalostaminen
Vaikuttavuustieto on saatavilla nopeasti ja oikea-aikaisesti toiminnan eri tasoilla.

3.  Tiedon hyödyntäminen
Vaikuttavuustietoa hyödynnetään systemaattisesti toiminnan johtamisessa, ohjauksessa ja kehittämisessä.


Aiemmat blogiartikkelit

Mihin tietojohtamista tarvitaan vaikuttavissa palveluissa?

Blogi 16.1.2025
Onko palveluillamme vaikutusta?

Muuttaako mittaaminen maailmaa − tai edes oman yksikön toimintaa?

Blogi 17.12.2024
Onko palveluillamme vaikutusta?

Ihmisen ainutlaatuisuus ei muutu iän myötä

Blogi 11.12.2024
Palvelut tutuiksi

RAI-arviointi tunnistaa ikäihmisten voimavaroja ja palvelutarpeita

Blogi 2.12.2024
Onko palveluillamme vaikutusta?