Sosiaaliasiavastaava

Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun tai kohteluun sosiaalihuollon yksikössä tai varhaiskasvatuksessa tai kaipaat neuvontaa oikeuksistasi asiakkaana, sosiaaliasiavastaavan kanssa voit pohtia erilaisia keinoja tilanteen selvittämiseksi.

Sosiaaliasiavastaavan tehtävä on puolueeton, riippumaton ja lakisääteinen. Sosiaaliasiavastaava on taho, joka neuvoo, miten sinä asiakkaana voit toimia omassa asiassasi. Sosiaaliasiavastaava ei tee päätöksiä.

Sosiaaliasiavastaavan lain mukaiset tehtävät ovat:

  • neuvoa asiakkaita sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain ja varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
  • neuvoa ja tarvittaessa avustaa asiakasta tai asiakkaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä muistutuksen tekemisessä sekä neuvoa ja tarvittaessa avustaa varhaiskasvatuksen muistutuksen tekemisessä
  • neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus tai muu asiakkaan sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
  • tiedottaa asiakkaan oikeuksista
  • koota tietoa asiakkaiden yhteydenotoista ja seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä
  • toimia asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Terveydenhuollon palveluita koskevissa asioissa ota yhteyttä potilasasiavastaavaan.

Asiakkaan oikeuksien asiantuntijana sosiaaliasiavastaava voi arvioida yhdessä kanssasi sitä, voisiko ongelmasi selvittely sosiaalihuollon yksikössä olla aiheellista. Sosiaaliasiavastaava tarvittaessa auttaa sinua asian selvittelyssä tai sovittelussa.

Palvelun maksullisuus

Palvelu on maksuton.

Hyvinvointialueen sosiaaliasiavastaavat

Pirkanmaan hyvinvointialueella sosiaaliasiavastaavina toimivat Sanna Juurakko ja Taija Mehtonen.

Toimi näin

Voit ottaa yhteyttä sosiaaliasiavastaavaan puhelimitse, kirjeitse tai sähköpostitse. Suomi.fi-viestit ovat toistaiseksi pois käytöstä.

Huomaathan, että sähköposti ei ole tietoturvallinen väylä, ja siksi sitä ei tule käyttää arkaluonteisten tietojen lähettämiseen. Sähköpostitse sosiaaliasiavastaava antaa vain yleisiä ohjeita ja neuvoja.

Puhelimitse ja kirjeitse voit viestiä sosiaaliasiavastaavan kanssa tietoturvallisesti.

Kun soitat sosiaaliasiavastaavalle, varaathan asiaasi liittyvät asiakirjat lähellesi, jos yhteydenottosi liittyy jonkin asiakirjan sisältöön. Sosiaaliasiavastaavalla ei ole pääsyä sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmään.

Soita

Voit olla sosiaaliasiavastaavaan yhteydessä puhelimitse.

Puhelinnumerot 040 504 5249 , Sosiaaliasiavastaava

Sosiaaliasiavastaavan puhelinaika
Ma
klo 9–11
Ti
klo 9–11
Ke
klo 9–11
To
klo 9–11

Tuloksia ei löytynyt.

Tuloksia ei löytynyt.

Lähetä sähköpostia

Sosiaaliasiavastaavan sähköpostiosoite: sosiaaliasiavastaava@pirha.fi

Sosiaaliasiavastaavan postiosoite

Hatanpäänkatu 3, 33900 Tampere

Usein kysyttyjä kysymyksiä sosiaaliasiavastaavan palveluista

Aluksi kannattaa pohtia, onko asia sellainen, että siitä voisi olla yhteydessä suoraan yksikköön tai työntekijään, johon tyytymättömyys liittyy. Myös yksikön esihenkilö on taho, jonka kanssa tilannetta voi selvittää keskustelemalla. Useimmiten asiat selviävät helpoiten keskustelemalla asiasta.

Jos asia ei selviä keskustelemalla yksikössä tai työntekijän kanssa, on asiakkaalla mahdollisuus tehdä muistutus asiastaan kyseessä olevalle yksikölle. Jos et ole tyytyväinen saamaasi muistutusvastineeseen, on sinulla mahdollisuus kannella valvovalle viranomaiselle. 

Sosiaaliasiavastaava on taho, johon voit olla yhteydessä saadaksesi oikeusturvaneuvontaa. Sosiaaliasiavastaavaan voit olla yhteydessä esimerkiksi silloin, jos yhteydenotto yksikköön ei ole selvittänyt tyytymättömyyttä.

Sosiaaliasiavastaava antaa asiakkaalle varhaiskasvatuksen ja sosiaalihuollon oikeusturvaneuvontaa missä tahansa vaiheessa tyytymättömyyden selvittelyä.

Sosiaalihuollon asiakkaalla on lakiin perustuva oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle, jos hän on tyytymätön saamansa palvelun laatuun tai kohteluun palvelussa. Jos asiakas ei sairauden, henkisen toimintakyvyn vajavuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi kykene itse tekemään muistutusta tai jos hän on kuollut, muistutuksen voi tehdä hänen laillinen edustajansa, omaisensa tai muu läheisensä. Muistutuksen voi laatia myös varhaiskasvatuksesta.

Muistutus on käsiteltävä asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä.

Muistutuksen tekeminen ei vaikuta oikeuteen hakea muutosta sosiaalihuoltoa/varhaiskasvatusta koskeviin päätöksiin tai oikeuteen kannella asiasta sosiaalihuoltoa tai varhaiskasvatusta valvoville viranomaisille. Valvontaviranomaiset suosittavat muistutuksen tekemistä ja siihen saadun vastauksen odottamista ennen kantelun laatimista.

Sosiaaliasiavastaava neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen laatimisessa, muttei kuitenkaan tee sitä asiakkaan puolesta.

Pirkanmaan hyvinvointialueen lomakkeet sekä linkki sähköiseen asiointiin ovat löydettävissä sosiaaliasiavastaavan sivuilta. Jos asia koskee muuta kuin Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelua, voit olla yhteydessä sosiaaliasiavastaavaan tarkemman neuvonnan saamiseksi.

Jos haluat tehdä muistutuksen muusta kuin Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelusta, voit tiedustella ohjeita siihen kyseessä olevasta palvelusta tai sosiaaliasiavastaavalta.

Asiakas voi tehdä valvontaviranomaiselle kantelun kokemistaan sosiaalihuollon ja varhaiskasvatuksen epäkohdista tai lainvastaisesta menettelystä.

Kantelun voi tehdä itseään koskevasta asiasta, mutta kannella voi myös toisen puolesta. Toisen puolesta kantelua tehtäessä on hyvä liittää mukaan esim. valtakirja.

Kantelun voi tehdä vain yhdelle viranomaiselle samaa asiaa koskien. Kanteluviranomaiset eivät pääsääntöisesti tutki kanteluita, jotka koskevat kahta vuotta vanhempia asioita.

Suomessa toimivia valvontaviranomaisia ovat

Tarkempaa tietoa kantelun tekemisestä on löydettävissä valvontaviranomaisten omilta internetsivuilta. Myös sosiaaliasiavastaava voi neuvoa sinua kantelun tekemisessä.

Jos olet tyytymätön sosiaalihuollon päätökseen, sinulla on pääsääntöisesti oikeus hakea päätökseen muutosta. Päätöksen mukana on ohje muutoksenhausta. Jos päätökseen ei saa hakea muutosta, päätöksessä tulee olla asiasta maininta, sekä lainkohdat, johon asia perustuu. Huomioi, että muutoksenhaku tulee tehdä siihen annetussa määräajassa.

Sosiaaliasiavastaava ei käsittele asiakasasiakirjoihin kohdistuvia pyyntöjä vaan neuvoo, miten henkilö voi itse tehdä pyynnön.

Lisätietoja rekisteröidyn oikeuksista, mm. asiakastietojen tarkastuspyynnöstä, voi lukea Pirhan rekisteröidyn oikeudet -sivulta tai tiedustella tarkempia neuvoja muulta rekisterinpitäjältä, jonka laatimista asiakirjoista on kyse. Muulla rekisterinpitäjällä tarkoitetaan esimerkiksi yksityistä sosiaalihuoltoa.

Suomen lainsäädännössä lähtökohtaisesti säädetään, että täysivaltainen henkilö edustaa itseään omassa asiassaan. 

Palvelussamme huomioidaan myös omaisten tarve saada neuvontaa läheisen asian selvittämiseksi. Usein palvelustamme saatu yleinen neuvonta auttaa myös omaista ja hänen läheistään.

Jos yleinen neuvonta ei ole riittävää, on asiakkaan hyvä olla itse yhteydessä sosiaaliasiavastaavaan tai halutessaan valtuuttaa toinen henkilö toimimaan asiassa.


Lomakkeet

Voit täyttää alla olevat lomakkeet digitaalisessa OmaPirha-palvelussa ("Asioi hallinnon kanssa" -kohdassa).

Tulostettavat lomakkeet (pdf-tiedostoina):

Varhaiskasvatusta koskevassa muistutusasiassa olethan yhteydessä sosiaaliasiavastaavaan tai varhaiskasvatuksen järjestäjään.

Tiedotteet

Selvitykset

Tietosuojaseloste


Jos yhteydenottosi koskee asiakasasioita, ota yhteyttä sosiaaliasiavastaavaan soittoaikana ma-to klo 9–11. Tarkemmat tiedot löytyvät tältä sivulta kohdasta ”Soita”.

Palveluntuottajien yhteydenotot yhteistyötä koskevissa asioissa

Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Taija Mehtonen
asiavastaavatoiminnan kehittäminen ja yhteistyö
puh. 040 800 4186, ainoastaan vastuuhenkilöpuhelut
potilasasiavastaava@pirha.fi, sosiaaliasiavastaava@pirha.fi

Yhteydenotot asiakas- ja potilasasiavastaavatoimintaa koskevissa palautteissa

Asiavastaavatoiminnan palvelupäällikkö
Katja Uitus-Mäntylä
puh. 044 472 2687
katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Tietoa rekisteröidyn oikeuksista

Asiakkaana tai potilaana sinulla on oikeus tietää, miten käsittelemme henkilötietojasi. Lue lisää oikeuksistasi.

Päivitetty 21.12.2024