Nepsy-kuvat

Sisältö täydentyy.

Vihreä ilmoitustaulu, jossa nepsy-aiheisia julisteita.
 

Käytä kuvia selkeyttämään ja helpottamaan arkea niin kotioloissa kuin lapsen ja nuoren muissa toimintaympäristöissä. Erityisesti nepsy-piirteinen lapsi ja nuori hyötyy kuvista.

Kuvia ja muuta visuaalista materiaalia voidaan käyttää puheen tukena. Kuvien käyttö rikastaa vuorovaikutusta. Kuvalla on rauhoittava vaikutus ja sen avulla voidaan välttyä jatkuvalta moittimiselta ja komentamiselta. Kuvien ja muun visuaalisen materiaalin käyttö motivoi usein myös puheen tuottamista ja edistää sekä kielen että sosiaalisten taitojen kehitystä.

Arkielämässä kuvia voidaan käyttää apuna muun muassa ympäristön, ajan, tilojen, toiminnan ja henkilöiden jäsentämisessä. Myös tunteita ja tarpeita voidaan ilmaista kuvin, samoin jakaa kokemuksia toisten kanssa. Kuvat auttavat myös pysähtymään, niihin voi palata myöhemmin ja ne ohjaavat omatoimisuuteen. Kuvat motivoivat silloinkin, kun sanat eivät riitä tai saavuta.

Joillekin lapsille kuva voi olla ainoa keino, jolla hän ymmärtää muiden viestejä tai ilmaisee itseään. Kuvien tai kuvasarjojen tulee vastata lapsen yksilöllisiin tarpeisiin. 

Käytä kuvia arjen eri tilanteiden tukena

Osan tämän sivuston kuvien alkuperäinen lähde on Kehitysvammaliiton Papunet.net-verkkosivuston kuvapankki.

Siellä olevien kuvien tekijöitä ovat seuraavat henkilöt ja tahot: valokuvat: Papunetin kuvapankki, piirroskuvat: Elina Vanninen ja Papunetin kuvapankki, viittomakuvat: Elina Vanninen ja Kalevi Puistolinna, Sclera-piktogrammit: www.sclera.be, Mulberry-kuvat: www.straight-street.com  

Lapsilla ja nuorilla voi olla vaikeuksia hahmottaa asioiden ja tapahtumien kokonaisuuksia. Tämän vuoksi esimerkiksi tapahtumista kertominen ja asioiden, kuten siivous, pukeminen ja läksyjenteko, omatoiminen suorittaminen voi olla hyvin vaikeaa ja vaatia paljon aikuisen ohjaamista ja tukea onnistuakseen.

Toiminta helpottuu usein, kun asiat ja tapahtumat pilkotaan pienemmiksi osatekijöiksi kuvallisen materiaalin avulla. Samalla tuetaan lapsen ja nuoren kykyä oppia ymmärtämään millä tavalla asioiden ja tapahtumien osatekijät muodostavat kokonaisuuksia.

Lapset ja nuoret oppivat uusia asioita helpommin myönteisen palautteen ja palkitsemisen kautta. Lasta ja nuorta motivoi uuden asian ja taidon oppiminen, kun perustelet oppimisen tärkeyttä ja siitä saatavaa hyötyä. Motivoinnissa apuna voit käyttää palkkiojärjestelmiä, tavoitetaulukoita ja sopimuksia.  

Tarrapalkkiokuvat ovat hyvä apu toivottavan käyttäytymisen tai taidon opetteluun tai ei-toivotusta käyttäytymisestä "poisoppimiseen".

Vinkki: Voit itse tulostaa mieleisesi kuvan tarrapalkkiokuvaksi. Kuvan voi myös itse piirtää. Takiaistarra soveltuu hyvin merkkien kiinnittämiseen (kuvapohjassa pehmeä pinta ja liitettävässä vastakappaleena karhea pinta). Tarramerkeiksi sopivat myös kopioidut pienet kuvat tai ostetut tarrat.

Lasten ja nuorten voi olla vaikea tietää, mitä häneltä ja hänen käytökseltään odotetaan. Laadi säännöt, ohjeet ja sopimukset selkeiksi, lyhyiksi ja myönteisiksi.

Kun joudut kieltämään lasta tai nuorta jostakin, kerro hänelle, miten hänen kuuluisi kyseisessä tilanteessa toimia. Osan kielloista voi korvata ohjeilla, esimerkiksi "älä juokse" -kiellon voi korvata "kävele"-ohjeella.

Lapset ja nuoret kohtaavat arjessa paljon tilanteita, jotka aikaansaavat kiukun, pettymyksen ja turhautumisen tunteita. Lapset ja nuoret voivat olla pulassa näiden tunteiden kanssa, jos heidän kanssaan ei ole harjoiteltu hyväksyttävää tunteiden ilmaisua. Tässä kuvat voivat toimia merkittävänä apuna.

Lapsen ja nuoren kanssa on tärkeää harjoitella kiukunhallintaa ja sosiaalisesti hyväksyttyjä tapoja kiukuntunteen purkamiseen. Hyvin keskeisiä asioita kiukunhallinnan opettelussa ovat vaihtoehtojen antaminen ja niiden mallittaminen omalla käytöksellä.

Arjen rutiinit ovat tärkeitä kaikille lapsille ja nuorille. Ne luovat turvallisuutta, tukevat syy-seuraussuhteiden ja tunnesäätelyn oppimista sekä rauhoittavat käyttäytymistä ja sisäistä olotilaa.

Rutiinien ja tapahtumien ennakointia ja hahmottamista tuetaan parhaiten mm. kuvallisen päiväjärjestyksen, tehtävälistan ja kalenterin avulla. Arjen tapahtumien näkeminen kuvallisessa muodossa tukee lapsen ajanhahmotuksen kehittymistä. Lisäksi ennakointi on hyvä apu niille lapsille ja nuorille, joilla muutokset ja siirtymätilanteet ovat vaikeita. Tällaisissa tilanteissa uuden oppiminen tapahtuu usein vähitellen ja tarvitsee tuekseen tilanteiden ennakoimista ja osittamista, toivottuun käytökseen ohjaamista ja siitä palkitsemista sekä kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä aikuisilta uuden taidon harjoittelemisen tukemiseen.

Lapset ja nuoret opettelevat omien ja toisten tunteiden tunnistamista, nimeämistä ja niihin reagoimista kehittyessään kohti aikuisuutta.

Tunteiden hahmotuksen (tunnistaminen, nimeäminen, reagointi) kehittymisen tukena voi käyttää kuvallista materiaalia. Tunteiden nimeäminen arjen tilanteissa sekä tunteiden hyväksyttyjen purkamiskeinojen miettiminen ja harjoittelu aikuisen avulla ovat lapsen ja nuoren kehityksessä tärkeitä asioita.

Lapselle voi olla vaikeaa siirtyä paikasta tai tekemisestä toiseen. Näissä tilanteissa lapsi voi jumiutua tai saada jopa raivokohtauksia. Suosittelemme kokeilemaan visuaalista ohjausta viikkokalenterin avulla.

Voit selkeyttää viikkokalenterin avulla lapsen omia tai myös koko perheen tekemisiä. Viikkokalenteri auttaa lasta hahmottamaan, muistamaan ja ennakoimaan viikon tapahtumia.

Voit käyttää viikkokalenterissa joko itse piirrettyjä kuvia tai ohessa olevia valmiita kuvia. Kuvien kiinnittämisen apuna voit käyttää sinitarraa tai takiaistarraa(kuvapohjassa pehmeä pinta ja liitettävässä vastakappaleena karhea pinta). Voit tehdä pienistä kuvista myös kaulanauhaan ripustettavan kuvakokoelman. Näin kuvat ovat helposti saatavilla erilaisissa tilanteissa. Kuvien laminointi lisää niiden käyttöikää. Kuvan koko on n. 4 x 6 cm.

Kuvakorteilla voit visualisoida koko päivän tekemisiä tai tapahtumia. Voit käyttää kuvakortteja yksittäisinä tai yhdistellä niitä tekemisten mukaan kiinnittämällä ne sopivaan paikkaan tai käyttäen päivälokerikkoa apuna. Kuvan koko on noin 10 x 13 cm.

Päivälokerikkoon järjestykseen asetettavat kuvakortit auttavat selkeyttämään tekemistä. Voit käyttää päivälokerikkoa niin pysty- kuin vaakatasossa.

Päivälokerikon voi valmistaa esimerkiksi kankaasta ja tukevasta muovista, johon voi laittaa kuvakortteja (max. 10 x 15 cm). Päivä- tai kangaslokerikkoa saatat löytää myös valmiina joistakin apuvälineitä myyvistä erikoisliikkeistä.

Nyt saatavilla opas kuvien käytöstä

Opas esittelee erilaisia visuaalisuuteen perustuvia keinoja, joilla voidaan helpottaa arkea, tukea lapsen vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa sekä ohjata lapsen käyttäytymistä.

Tutustu:

Toimiva arki visuaalisin keinoin - opas visuaalisuuten lasten ohjauksessa

Vinkkejä kuvien käyttöön

  • Tutustukaa kuviin ja harjoitelkaa niiden käyttöä yhdessä. 
  • Kokeile rohkeasti kuvien käyttöä.
  • Miettikää yhdessä kuvan tai kuvien paikka, missä se tukee parhaiten suunniteltua tekemistä.
  • Käytä kuvia, joita lapsi ymmärtää ja jotka motivoivat häntä toimimaan. Tarkista, että lapsi ymmärtää kuvan viestin.
  • Jos kuvat eivät toimi nyt, niin kokeile myöhemmin uudelleen.
  • Näillä sivuilla olevien kuvien lisäksi kuvia voi piirtää itse, ottaa valokuvia tai leikata kuvia lehdistä.
  • Laminointi lisää kuvien käyttöikää. Turvallisuuden vuoksi muistathan aina pyöristää terävät kulmat laminoiduista kuvista.

Päivitetty 29.11.2024