Potilasasiavastaava

Potilasasiavastaava on apunasi, kun tarvitset neuvoa ja tietoa oikeuksistasi potilaana. Pirkanmaan hyvinvointialueella potilasasiavastaava palvelee alueellaan sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon potilaita.

Potilasasiavastaavan tehtävä on puolueeton, riippumaton ja lakisääteinen. Potilasasiavastaava on taho, joka neuvoo, miten sinä potilaana voit toimia omassa asiassasi.

Potilasasiavastaavan lain mukaiset tehtävät ovat:

  • neuvoa potilaita potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain soveltamiseen liittyvissä asioissa
  • neuvoa ja tarvittaessa avustaa asiakasta tai asiakkaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä muistutuksen tekemisessä
  • neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu potilaan terveydenhuollon oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
  • tiedottaa potilaan oikeuksista
  • koota tietoa potilaiden yhteydenotoista ja seurata potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä
  • toimia potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi

Jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon tai kohteluun terveydenhuollossa, voit ottaa yhteyttä potilasasiavastaavaan. Sosiaalihuollon palveluita koskevissa asioissa ota yhteyttä sosiaaliasiavastaavaan.

Potilasoikeuksien asiantuntijana potilasasiavastaava voi arvioida yhdessä kanssasi, että voisiko ongelmasi selvittely hoitopaikassasi olla aiheellista. Potilasasiavastaava auttaa sinua tarvittaessa asian selvittelyssä tai sovittelussa.

Potilasasiavastaava ei ota kantaa potilaan taudinmääritykseen tai hoidon sisältöön. Potilasasiavastaava ei myöskään ota kantaa siihen, onko hoidossasi tapahtunut hoitovahinko tai -virhe. Potilasasiavastaava ei tulkitse potilasasiakirjoja.

Maksaako palvelu?

Palvelu on maksuton.

Hyvinvointialueen potilasasiavastaavat

Pirkanmaan hyvinvointialueella potilasasiavastaavina toimivat Arja Laukka, Iiris Markkanen, Taija Mehtonen, Liisa Takkunen ja Marja Urpo.

Toimi näin

Voit ottaa yhteyttä potilasasiavastaavaan puhelimitse, kirjeitse tai sähköpostitse. Suomi.fi-viestit ovat toistaiseksi pois käytöstä.

Huomaathan, että sähköposti ei ole tietoturvallinen väylä, ja siksi sitä ei tule käyttää arkaluonteisten tietojen lähettämiseen. Sähköpostitse potilasasiavastaava antaa vain yleisiä ohjeita ja neuvoja.

Puhelimitse ja kirjeitse voit viestiä potilasasiavastaavan kanssa tietoturvallisesti.

Kun soitat potilasasiavastaavalle, varaathan asiaasi liittyvät asiakirjat lähellesi, jos yhteydenottosi liittyy jonkin asiakirjan sisältöön. Potilasasiavastaavalla ei ole pääsyä terveydenhuollon potilastietojärjestelmään.

Soita

Voit olla potilasasiavastaavaan yhteydessä puhelimitse.

Puhelinnumerot 040 190 9346 , Potilasasiavastaava

Potilasasiavastaavan puhelinaika
Ma
klo 9–11
Ti
klo 9–11
Ke
klo 9–11
To
klo 9–11

Tuloksia ei löytynyt.

Tuloksia ei löytynyt.

Lähetä sähköpostia

Potilasasiavastaavan sähköpostiosoite: potilasasiavastaava@pirha.fi

Potilasasiavastaavan postiosoite

Hatanpäänkatu 3, 33900 Tampere
 

Usein kysyttyjä kysymyksiä potilasasiavastaavan palveluista

Aluksi kannattaa pohtia, onko asia sellainen, että siitä voisi olla yhteydessä suoraan yksikköön tai työntekijään, johon tyytymättömyys liittyy. Myös yksikön esihenkilö on taho, jonka kanssa tilannetta voi selvittää keskustelemalla. Useimmiten asiat selviävät helpoiten keskustelemalla asiasta.

Jos asia ei selviä keskustelemalla yksikössä tai työntekijän kanssa, on potilaalla mahdollisuus tehdä muistutus asiastaan kyseessä olevalle yksikölle. Jos et ole tyytyväinen saamaasi muistutusvastineeseen, on sinulla mahdollisuus kannella valvovalle viranomaiselle. 

Potilasasiavastaava on taho, johon voit olla yhteydessä saadaksesi oikeusturvaneuvontaa. Potilasasiavastaavaan voit olla yhteydessä esimerkiksi silloin, jos yhteydenotto yksikköön ei ole selvittänyt tyytymättömyyttä.

Potilasasiavastaava antaa potilaalle terveydenhuollon oikeusturvaneuvontaa missä tahansa vaiheessa tyytymättömyyden selvittelyä.
 

Potilaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle, jos hän on tyytymätön terveyden- tai sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun. Muistutuksen voi tehdä myös potilaan laillinen edustaja, omainen tai muu läheinen, jos potilas ei voi tehdä sitä esimerkiksi sairauden vuoksi tai jos hän on kuollut. 

Muistutus on käsiteltävä asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. 

Muistutuksen tekeminen ei rajoita potilaan oikeutta kannella asiastaan terveydenhuollon valvontaviranomaisille. Valvontaviranomaiset suosittavat muistutuksen tekemistä ja siihen saadun vastauksen odottamista ennen kantelun laatimista.  

Potilasasiavastaava neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen laatimisessa, muttei kuitenkaan tee sitä asiakkaan puolesta. 

Pirkanmaan hyvinvointialueen lomakkeet sekä linkki sähköiseen asiointiin ovat löydettävissä potilasasiavastaavan sivuilta. Mikäli asia koskee muuta kuin Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelua, voit olla yhteydessä potilasasiavastaavaan tarkemman neuvonnan saamiseksi. Mikäli haluat tehdä muistutuksen muusta kuin Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelusta, voit tiedustella ohjeita siihen kyseessä olevasta palvelusta tai potilasasiavastaavalta. 

Potilas voi tehdä valvontaviranomaiselle kantelun kokemistaan terveydenhuollon epäkohdista tai lainvastaisesta menettelystä.

Kantelun voi tehdä itseään koskevasta asiasta, mutta kannella voi myös toisen puolesta. Toisen puolesta kantelua tehtäessä on hyvä liittää mukaan esim. valtakirja.

Kantelun voi tehdä vain yhdelle viranomaiselle samaa asiaa koskien. Kanteluviranomaiset eivät pääsääntöisesti tutki kanteluita, jotka koskevat kahta vuotta vanhempia asioita.

Suomessa toimivia valvontaviranomaisia ovat 

Tarkempaa tietoa kantelun tekemisestä on löydettävissä valvontaviranomaisten omilta internetsivuilta. Myös potilasasiavastaava voi neuvoa sinua kantelun tekemisessä. 
 

Jos potilas epäilee potilasvahinkoa, hänellä on mahdollisuus tehdä potilasvahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle.

Potilasvahingolla tarkoitetaan sitä, että terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä on hoidon tai hoitamatta jättämisen seurauksena potilaalle aiheutunut henkilövahinko, kuten sairaus, vamma, terveydentilan heikentyminen tai kuolema. 

Vahinkoilmoitus tulee tehdä Potilasvakuutuskeskukselle kolmen vuoden kuluessa siitä, kun vahingon kärsinyt on saanut tiedon vahingosta tai hänen olisi pitänyt tietää siitä. Tarkempia ohjeita potilasvahinkoilmoituksen tekemiseen voit kysyä potilasasiavastaavalta.  

Potilasasiavastaava ei käsittele potilasasiakirjoihin kohdistuvia pyyntöjä vaan neuvoo, miten henkilö voi itse tehdä pyynnön. 

Lisätietoja rekisteröidyn oikeuksista, mm. potilastietojen tarkastuspyynnöstä, voi lukea Pirhan rekisteröidyn oikeudet -sivulta tai tiedustella tarkempia neuvoja muulta rekisterinpitäjältä, jonka laatimista asiakirjoista on kyse. Muulla rekisterinpitäjällä tarkoitetaan esimerkiksi yksityistä terveydenhuoltoa.

Suomen lainsäädännössä lähtökohtaisesti säädetään, että täysivaltainen henkilö edustaa itseään omassa asiassaan. 

Palvelussamme huomioidaan myös omaisten tarve saada neuvontaa läheisen asian selvittämiseksi. Usein palvelustamme saatu yleinen neuvonta auttaa myös omaista ja hänen läheistään. 

Mikäli yleinen neuvonta ei ole riittävää, on potilaan hyvä olla itse yhteydessä potilasasiavastaavaan tai halutessaan valtuuttaa toinen henkilö toimimaan asiassa. 



Jos yhteydenottosi koskee asiakasasioita, ota yhteyttä potilasasiavastaavaan soittoaikana ma-to klo 9–11. Tarkemmat tiedot löytyvät tältä sivulta kohdasta ”Soita”.

Palveluntuottajien yhteydenotot yhteistyötä koskevissa asioissa

Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Taija Mehtonen
asiavastaavatoiminnan kehittäminen ja yhteistyö
puh. 040 800 4186, ainoastaan vastuuhenkilöpuhelut
potilasasiavastaava@pirha.fi, sosiaaliasiavastaava@pirha.fi

Yhteydenotot asiakas- ja potilasasiavastaavatoimintaa koskevissa palautteissa

Asiavastaavatoiminnan palvelupäällikkö
Katja Uitus-Mäntylä
puh. 044 472 2687
katja.uitus-mantyla@pirha.fi

Tietoa rekisteröidyn oikeuksista

Asiakkaana tai potilaana sinulla on oikeus tietää, miten käsittelemme henkilötietojasi. Lue lisää oikeuksistasi.

Päivitetty 23.12.2024