Usein kysyttyä nepsystä
Olemme rakentaneet nepsy-sivustoa vuosien varrella esiin nousseiden kysymysten pohjalta liittyen neuropsykiatrisiin haasteisiin tukeaksemme vanhempien ja ammattilaisten arkea. Nyt sivustolle on rakennettu myös erillinen osio usein kysytyille kysymyksille.
Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin voit löytää myös osiosta:
Mitä sinun olisi hyvä tietää, kun kuulet sanan nepsy?
Jos et löytänyt vastausta kysymykseesi nettisivustoltamme, voit ehdottaa uutta kysymystä ohessa olevalla lomakkeella. Useimmin kysytyt kysymykset nostetaan tälle palstalle.
Kysymyksiä arjesta
Voisiko lapsellasi olla haasteita omassa toiminnanohjauksessa ja ajanhahmottamisessa, ja siksi hän tarvitsee ikäistään enemmän aikuisen ohjausta ja tukea?
Tarkista, onko lapsella sama ajatus aamun tehtävistä ja kulusta kuin sinulla. Tietääkö hän, mitä aamulla pitää tehdä ja kuinka kauan mikäkin tekeminen voi kestää? Ajattelet ehkä, että aamuhommien pitäisi jo sujua tämän ikäiseltä, kun niitä on toistettu jo monia vuosia.
Mitä jos kokeilisit aamutoimien kuvittamista? Tästä on se hyöty, että kun ohjaat kuvien avulla, niin lapsi näkee tekemiset ja niiden järjestyksen. Kuvat pysyvät paremmin lapsen mielessä kuin puhe. Kuvista voi myös tarkistaa, jos unohtaa. Kuvien käyttö saattaa helpottaa myös sinua itseäsi hallitsemaan tilanteeseen mahdollisesti liittyvää turhautumista ja muuta tunnepurkausta.
Ohjausta voit kuvien lisäksi tehostaa myös sektorikellolla, joka auttaa lasta hahmottamaan ajan kulkua. Sektorikellona voi toimia mm. ajastin tai munakello, jossa on helposti luettava näyttö ja värillinen sektori, joka näyttää selkeästi jäljellä olevan ajan. Erilaisia ajastimia on saatavana myös puhelinsovelluksina.
Kun käytät ajastinta, laita siihen mielestäsi tehtävän tekemiseen tarvittava aika. Alkuvaiheessa emme suosittele yhdistämään kaikkia aamun tekemisiä, vaan ajastaisimme yksittäisen tekemisen kerrallaan eli osittaisimme aamutoimet. Esimerkiksi vaatteiden pukeminen eri vaiheineen voisi kestää viisi minuuttia. Huomaa aikaa määritellessäsi lapsen ikä, taitotaso ja tilanne.
Voit käyttää valmiita kuvia tai tehdä nämä kuvat lapsen kanssa tai lapsi voi piirtää ne itse.
On hyvä muistaa, että lapsen ikä ei kerro taitotasoa. Lapsella voi olla monia eri taitoja ja samanaikaisesti joillain osa-alueilla taitopuutteita, joihin hän tarvitsee ikäistään enemmän aikuisen tukea.
Aamutoimet-kuvat
Kuvaohjaus-video linkki tulossa
Toimiva arki visuaalisin keinoin -opas linkki tulossa
Lapsellasi saattaa olla vaikeutta hahmottamisessa ja automatisaatiossa. Tällöin opittu asia täytyy opetella aina uudestaan ja uudestaan. Oppimiseen tarvitaan paljon toistoja sekä aikuisen vahvaa tukea.
Voit käyttää apuna visuaalista materiaalia ja ohjata lasta kädestä pitäen.
Katso kuva kengännauhojen sitomisesta.
Tutustu myös sivuun Neuropsykiatriset syy- ja taustatekijät.
Muita kysymyksiä
Lapsen haasteet saattava näyttäytyä erilaisina erilaisissa ympäristöissä. Olemme pyrkineet sivustolla lisäämään nepsy-ymmärrystä sekä tuomaan keskeisiä ohjaamisen periaatteita sekä käytännön vinkkejä arjen ja yhteistyön helpottamiseksi.
Mitä sinun olisi hyvä tietää nepsystä?
Kuinka ohjaan nepsy-lasta ja -nuorta?
Sivuston materiaalia voit kääntää eri kielille seuraavasti:
"Maalaa" haluamasi teksti niin samalla tulee näkyviin valikko. Valitse valikosta Käännös ja seuraavasta valikosta haluamasi kieli.
Kiitos mielenkiinnosta nepsy-perustietokoulutukseen. Ko. koulutus toteutetaan vain läsnäolona.
Koulutukseen sisältyy vahva tietopaketti, joka on koottu Pirkanmaan alueen nepsy-osaajien toimesta. Koulutuksen tavoitteena on, että vanhemmat
- Saavat tietoa nepsy-piirteistä ja niiden taustalla vaikuttavista syistä
- Oppivat ymmärtämään, miksi lapsi toimii, niin kuin toimii
- Oppivat tunnistamaan nepsy-piirteitä
- Oppivat tarkastelemaan omaa toimintaansa ja muokkaamaan sitä lapsen sen hetkisten tarpeiden mukaan
- Saavat eväitä arkeen
Koulutuksen ollessa ”läsnäolona” vertaistuellisuus ja vuorovaikutuksellisuus on helpompaa - on helpompaa kysyä itseä askarruttavia asioita sekä seurata muita vanhempia. Myös kouluttaja pystyy huomioimaan eri tavalla ryhmän tarpeet ja reagoimaan niihin. Vanhempia otetaan koulutukseen maksimissaan 20, jotta vertaistuellisuus mahdollistuisi.
Koulutuksessa tutustutaan lisäksi visuaaliseen materiaaliin, kirjoihin sekä apuvälineisiin, jotka voivat osaltaan helpottaa arkea niin kotona kuin päiväkodissa ja koulussakin. Läsnäolokoulutuksessa on helpompaa tutustua apuvälineisiin konkreettisesti, niitä voi myös itse kokeilla.
Asiakkailta saatujen palautteiden pohjalta olemme saaneet vahvistusta, että tämänlainen koulutus on hyvä järjestää läsnäolokoulutuksena. Tässä muutama palaute pidetyistä koulutuksista:
- ”Vertaistukea ei todellakaan olisi saanut etänä toteutettua. Etänä ei myöskään välitöntä reaktiota ja kommunikointia tule niin helposti kuin livenä”
- ”Keskittyminen olisi vaikeampaa, lisäksi vertaistuki on huonompaa ilman katsekontaktia etc.”
- ”Osallistuminen on sitoutuneempaa, kun toteutetaan paikan päällä. Kysymyksiä tulee esitettyä läsnä ollessa ja vertaistuki jää etäkoulutuksesta lähes kokonaan pois. Vertaistuen mahdollisuus lisää armollisuutta itseä kohtaan”
Myös etäkoulutusten tarve ja toive on otettu huomioon. Ajan myötä on tavoitteena mm. rakentaa nettisivuille nepsy-perustietokoulutuksen eri teemoista ”lyhytvideoita”, joita voisi etänä katsella. Sivustoltamme löytyy tällä hetkellä videoita mm. miten ymmärtää nepsy-piirteisen lapsen käyttäytymistä, miten käyttää kuvia sekä pikapiirtää.
Lisää tietoa nepsy-perustietokoulutuksista
Sinua saattaisivat kiinnostaa:
Last modified 4.12.2024