Tukipalvelujen tehtäväalue


Tukipalvelujohtaja Pekka Erola

Tukipalveluissa merkittävimmät muutokset keskittyivät ensimmäisenä vuonna erilaisiin huollon palveluihin, jotka keskitettiin Pirkanmaan tasolla yhdenmukaisiksi. Yhdenmukaisuus helpottaa ja tehostaa niiden seurantaa ja ohjaamista.

- Myös pirstaleisen ja alun perin kuntakohtaisen tietojärjestelmien kokonaisuuden yhdenmukaistaminen aloitettiin ripeästi. Yhteisen sosiaalitoimen asiakastietojärjestelmän kilpailuttaminen ja hyvinvointialueen tasoisen potilastietojärjestelmän hankinnan valmistelu etenivät vuoden aikana hyvin, arvioi tukipalvelujen tehtäväalueen johtaja Pekka Erola.

- Toiminnan jatkuvuus onnistuttiin turvaamaan vuodenvaihteessa sekä sen jälkeen. Ilmenneet häiriöt saatiin nopeasti korjattua.

”Olemme tarttuneet niihin asioihin, joita meiltä odotetaan, ja pistäneet toimeksi.”

Hyvinvointialueena toimimisen hyödyt tulivat tukipalveluissa näkyviin jo ensimmäisen vuoden aikana.

- Tukipalveluissa on helpompi järjestää toimialan tarvitsemat järjestelmälliset ja asiantuntevat tukipalvelut koko Pirkanmaalle, kun on ammattimainen isompi organisaatio sitä varten. Henkilöstö tietää ja taitaa asiansa. Heti alussa olemme tarttuneet niihin asioihin, joita meiltä odotetaan ja pistäneet toimeksi. Siitä Pirkanmaan hyvinvointialue tunnetaan.

Erola nostaa ensimmäiseltä vuodelta erityisenä onnistumisena myös sosiaali- ja terveydenhuollon valvontayksikön toiminnan käynnistämisen. Valvontayksikkö pystyi toteuttamaan heti ensimmäisen valvontasuunnitelmankin aikataulussaan.

Päivitetty 17.5.2024