Vammaispalvelujen lähtökohtana on kompensoida palveluilla henkilön toimintarajoitteesta johtuvaa tarvetta. Siksi arvioimme vaikuttavuutta erilaisilla toimintakykymittareilla. Esimerkiksi käyttöönottovaiheessa oleva Inter-RAI-id-toimintakykyarviointi tuottaa kokonaisvaltaisen kuvan henkilön toimintakyvystä ja mahdollistaa vaikuttavuuden seurannan yksilötasolla.
Palvelu on vaikuttavaa, kun se tuottaa hyvinvointia, on oikea-aikaista ja asiakas kokee sen laadukkaaksi. Osallisuus palveluprosessin kaikissa vaiheissa on edellytys sille, että aikaansaadaan mahdollisimman oman näköinen ja itsenäinen elämä.
Osallisuuden kokemusta mittaavia mittareita halutaan vammaispalveluissa jatkossa ottaa käyttöön ja kehittää palveluiden vaikuttavuuden näkökulmasta. Esimerkiksi THL:n osallisuusindikaattorilla voidaan mitata osallisuuden kokemuksen muutosta.
Asiakaskokemus esiin eri tavoin
Vuosi 2025 on Pirhan vammaispalveluissa osallisuuden teemavuosi.
Vahvistamme eri keinoin vammaisten henkilöiden osallisuutta palveluiden kehittämisessä, tuottamisessa ja johtamisessa. Ilman aitoa asiakasymmärrystä emme onnistu tehtävässämme uudistuneen vammaispalvelulain edellyttämällä tavalla.
Pirhan vammaispalveluissa asiakaskokemusta mitataan monin eri tavoin: jatkuvana palautteena, kohdennetuilla asiakastyytyväisyyskyselyillä, asiakasraadeilla sekä asukas- ja läheisverkostojen tapaamisilla. Palautetta kerätään myös läheisiltä.
Vuoropuhelua vammaispalveluista käydään laajasti yhdessä järjestökumppaneiden kanssa järjestettävissä Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista -tilaisuuksissa. Samoin vammaisneuvoston kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä.
Tänä vuonna julkaistava vammaispoliittinen ohjelma tulee lujittamaan sitoutumista YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien yleissopimukseen kaikissa Pirhan palveluissa. Ohjelman tavoitteena on tehdä yleissopimus tunnetuksi sekä avata näkökulmia vammaisten henkilöiden tarpeisiin ja oikeuksiin yhdenvertaisina kansalaisina ja Pirhan palveluiden käyttäjinä.
Vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutuminen palveluissa on kaikkien pirhalaisten asia!
Onko palveluillamme vaikutusta?
Onko palveluillamme vaikutusta -blogisarja kertoo inspiroivia esimerkkejä Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden kehittämisestä ja vaikuttavuustyöstä eri palvelulinjoilla. Tutustu sarjan muihin blogeihin.