Henkilökohtaista neuvontaa, osallisuutta ja kohtaamisia
Lähitorin lisäksi olet saattanut kuulla puhuttavan myös Kotitorista. Tehdään siis ensin selväksi mitä eroa on Kotitorilla ja Lähitorilla. Molemmista palveluista saat neuvontaa ja ohjausta ikääntyvien ja vammaisten palveluihin. Lähitorissa asioidaan ensisijaisesti kasvotusten, kun taas Kotitori toimii ensisijaisesti puhelimitse ja sähköisissä kanavissa.
Nimensä mukaisesti Lähitori toimii lähellä sinua ja jokainen Lähitori on oman alueensa näköinen. Paikalliset yritykset, harrastusmahdollisuudet ja yhdistykset vaikuttavat siihen mitä Lähitorilla puuhataan ja mitä palveluita asiakkaalle on tarjolla. Alueellisista eroista huolimatta palvelun ydin on aina sama.
Neuvoja kaipaava voi tulla itse paikan päälle, mutta myös läheisen puolesta asiointi on mahdollista. Käynnin aikana pääset keskustelemaan elämäntilanteestasi ja tarpeistasi työntekijän kanssa. Voit saada vinkkejä kotona asumisen tukipalveluista tai muista arkea helpottavista ratkaisuista. Voit myös tulla ihan vain viettämään aikaa ja seurustelemaan, eikä Lähitorilla käymistä varten tarvitse varata aikaa. Henkilökunta on lisäksi hyvin perillä alueen harrastusmahdollisuuksista ja järjestötoiminnasta.
Pirkanmaan Lähitorien eteläisen alueen palvelupäällikkö Johanna Alanen kehottaa ihmisiä tulemaan Lähitorille matalalla kynnyksellä.
- Jokaisella Lähitorilla on omat aukioloaikansa, joten ennen vierailua tietylle Lähitorille on hyvä tarkistaa, että lähitori on avoinna.
- Lähitorin henkilökunnan tavoittaa myös puhelimitse aukioloaikoina, mutta usein on helpointa hoitaa asia paikan päällä.
Alanen suosittelee tutustumaan myös Lähitorin verkkoversioon eli Digilähitoriin
- Uudella digilähitorilla Lähitori-palvelu on käytettävissä vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä.
Katso lisätietoja Lähitori-palvelusta seuraavien linkkien takaa:
Lähitori-palvelun esittely
Lähitorien yhteystiedot ja ohjelma
Digilähitori – verkossa vuorokauden ympäri