Terveysasiat hoidetaan omalla sosiaali- ja terveysasemalla, digiklinikalla tai suoraan hoitavan yksikön kanssa, jos on kyse pitkäaikaisesta hoitosuhteesta. Palveluneuvonnassa ei arvioida hoidon tarvetta tai neuvota terveysasioissa eikä siellä pysty varaamaan tai perumaan aikoja terveyspalveluihin tai uusimaan reseptejä. Pirkanmaan hyvinvointialueen puhelinvaihde on oikea paikka ottaa yhteyttä silloin, kun puhelinnumero ei ole tiedossa.
Palveluneuvonta eli entinen Kotitori on ensisijaisesti tarkoitettu tilanteisiin, joissa itsellä tai läheisellä on oman elämäntilanteen takia avun tarvetta ja kaivataan tietoa, millaista apua olisi saatavilla ja mistä. Palveluneuvonnassa käydään apua tarvitsevan tilanne läpi yhdessä, ja palveluneuvoja ohjaa asiakasta ottamaan yhteyttä sopiviin palveluihin. Hyvinvointialueen omien palvelujen lisäksi palveluneuvonnasta saa tietoa järjestöjen ja yrityksien tarjoamista hyvinvointia ja kotona pärjäämistä tukevista palveluista.