Tampereen asiakasohjaus, joka nyttemmin on osa Pirkanmaan hyvinvointialuetta, liittyi kesällä 2022 mukaan Tampereen ja Turun yliopistojen yhteishankkeeseen. Sarjis-tutkimusryhmän hankkeessa tarkastellaan, voisiko hallinnollisten tekstien ymmärrettävyyttä parantaa sarjakuvien avulla.
– Idea kuulosti niin hassulta ja epätavalliselta, että siihen oli suorastaan pakko tarttua, asiakasohjauksen palvelujohtaja Kaisa Taimi sanoo.
– Saimme vakuutettua tutkimusryhmän, että juuri meidät kannattaa valita mukaan.
Huolellisen pohdinnan jälkeen kuvitettaviksi aiheiksi valittiin kaksi kotona asumista tukevaa palvelua: turva-auttamispalvelu ja ateriapalvelu. Asiakasohjaajat osallistuivat prosessien kuvaukseen ja käsikirjoitukseen, sarjakuvien visuaalinen ilme puolestaan on tutkimusryhmän käsialaa.
Kuva toimii usein tekstiä paremmin
Yksinkertainen kuvakerronta on esimerkiksi monille muistisairaille helpompi tapa omaksua tietoa kuin suulliset tai kirjalliset ohjeet. Sarjakuvan voi laittaa vaikkapa jääkaapin oveen, josta sen näkee aina uudelleen ja uudelleen.
– Sarjakuvat voivat olla apuna myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja niistä voi katsoa mallia, kun esittelee asiakkaalle uutta palvelua, asiakasohjauksen palvelupäällikkö Johanna Leisio pohtii.
Sarjakuvat saatiin käyttöön lokakuun alkupuolella. Asiakasohjaajat antavat niitä nyt kokeiluluontoisesti Tampereen ja Oriveden asiakkaille, joille arviointikäynnillä päädytään aloittamaan joko ateriapalvelu tai turva-auttamispalvelu. Jos kokemukset osoittautuvat hyviksi, sarjakuvat otetaan mahdollisesti käyttöön koko Pirkanmaan asiakasohjauksessa.