Sisältöjulkaisija

Readspeaker

Sairaalahuollon uusi helppokäyttöinen toiminnanohjausjärjestelmä säästää hoitajien ja sairaalahuoltajien työaikaa

Tampereen yliopistollisessa sairaalassa otettiin käyttöön sähköinen sairaalahuollon toimintaa ohjaava järjestelmä. Uusi järjestelmä korvaa aiemmat toimintamallit, joissa pyyntöjä on kirjattu erikseen yksikön valkotaululle tai välitetty sairaalahuoltajalle soittamalla. Järjestelmä saa käyttäjiltään kiitosta erityisesti helppokäyttöisyydestään.

Uutinen

Uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä on Taysin tuki- ja liikuntaelinkeskuksessa takana kuukauden verran. Järjestelmän käyttö laajenee vähitellen koko sairaalaan. Jo nyt järjestelmä on osoittautunut toimivaksi ja arjen työtä helpottavaksi.

– Aiemmin soitimme sairaalahuoltajille aina, kun leikkaussalissa tarvittiin siivousta. Nyt sama pyyntö hoituu kätevästi tietokoneella muutamalla klikkauksella muiden kirjausten ohessa, sairaanhoitaja Emilia Martin tuki- ja liikuntaelinkeskuksen leikkausosastolta kertoo.

Tuki- ja liikuntaelinkeskuksessa on osallistuttu aktiivisesti toiminnanohjausjärjestelmän kehittämiseen. Keskus toimi myös järjestelmän pilottipaikkana vuonna 2021.

– Järjestelmä on kehittynyt pilotin jälkeen huomattavasti. Erityisen hienoa on, että se on nyt integroitu Opera-järjestelmään, jota käytämme leikkaussalityössä muutenkin, sairaanhoitaja Oskari Puisto-Kirjonen tuki- ja liikuntaelinkeskuksen leikkausosastolta sanoo.

– Järjestelmä myös muistuttaa ponnahdusikkunalla leikkaussalin siivouksen tilaamisesta, jos se on unohtunut, Puisto-Kirjonen jatkaa.

–Voimme myös klikata lisähuomiot, kuten lyijyliivien pois viennin tai eristyssiivouksen näppärästi valmiiden vaihtoehtojen joukosta. Aiemmin nämä piti muistaa erikseen sanoa puhelun yhteydessä. Valmiiden vaihtoehtojen lisäksi lisähuomioita voi kirjata avoimeen kenttään, Martin kertoo. 

Sairaanhoitajat Oskari ja Emilia seisovat leikkausosaston käytävällä.
Kuva: Sairaanhoitajat Oskari Puisto-Kirjonen ja Emilia Martin iloitsevat siitä, että sairaalahuollon toiminnanohjausjärjestelmä on integroitu osaksi leikkaussalin omaa järjestelmää. 

Tuki- ja liikuntaelinkeskuksen vuodeosaston puolella järjestelmää käytetään tietokoneen lisäksi seinään kiinnitettyjen tagien avulla. Kun hoitaja lukee NFC-tagin työpuhelimellaan, saa hän kohdistettua siivouksen tai aterian tilauksen juuri kyseiseen huoneeseen.

–Tagit ovat toimiessaan nopeita käyttää, eikä niistä tule työhön lisävaivaa. Tagi on helppo lukea hoitopuhelimella ohi kulkiessa, lähihoitaja Lauri Kestilä tuki- ja liikuntaelinkeskuksen vuodeosastolta kertoo.

–Järjestelmä tuo myös kirjallisessa muodossa ilmi sairaalahuoltajiemme kulloisenkin kuormituksen ja työmäärän. Sairaalahuoltajat ovat meille todella tärkeä ammattiryhmä, eikä osasto toimisi ilman heitä, Kestilä jatkaa.

Lähihoitaja Lauri lukee kännykällä seinään kiinnitettyä tagia.
Kuva: Lähihoitaja Lauri Kestilä käyttää sairaalahuollon toiminnanohjausjärjestelmää osaston seinille kiinnitettyjen tagien avulla.

Myös tuki- ja liikuntaelinkeskuksen vuodeosaston sairaalahuoltaja Alpi Ahlholm pitää järjestelmää toimivana.

–Työpuhelin taskussa päästää äänimerkin aina, kun uusi työpyyntö ilmestyy jonoon. Ilmoitukset kohdistuvat kaikille kyseiseen kerrokseen kirjautuneille sairaalahuoltajille. Listasta työtehtävän voi varata itselleen ja tarvittaessa lisätä työkaverin mukaan, jos tehtävään tarvitaan kaksi tekijää. Värikoodit kertovat eri tehtävien kiireellisyydestä, Ahlholm kertoo.

Aluksi saatu koulutus antoi hyvät eväät järjestelmän käyttöön, ja tukea on saanut aina tarvittaessa. Myös kokemuksia on käyty kysymässä alkuvaiheessa säännöllisesti.

–Järjestelmä on vähentänyt osaston magneettitaulun seuraamisen tarvetta. Asiat eivät myöskään jää vain ulkomuistiin, vaan ovat aina kirjallisestikin tallessa, Ahlholm iloitsee.

Sairaalahuoltaja Alpi katsoo puhelimen näyttöä siivouskärryn vieressä.
Kuva: Sairaalahuoltaja Alpi Ahlholm näkee odottavat työpyynnöt nykyään kootusti puhelinsovelluksen kautta. 

Tuoreimmat ajankohtaiset

Sisältöjulkaisija