Pirkanmaalaiset toivovat monipuolisia sosiaali- ja terveyspalveluita samasta toimipaikasta ja sähköistä asiointia

Kesäkuussa tehdyn kyselytutkimuksen mukaan pirkanmaalaiset arvostavat sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelupaikoissa laajaa palveluvalikoimaa ja kattavia aukioloaikoja enemmän kuin sitä, että palvelupaikka olisi lähellä. Sähköisiä palveluita pitää tärkeänä neljä viidestä pirkanmaalaisesta. Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden verkoston kehittämiseen liittyvässä tutkimuksessa selvitettiin näkemyksiä sosiaali- ja terveyspalveluista yleensä sekä kiirehoidon palveluista.

Uutinen

Kiireettömiin palveluihin oli tyytyväisiä noin puolet vastaajista. Asukkaiden odotuksiin vastaisi parhaiten palvelupiste, jossa saisi hoidettua useita terveyteen liittyviä asioita samalla käynnillä ja joka olisi auki myös virka-ajan ulkopuolella. Yleisesti monipuoliset palvelut ja pitkät aukioloajat olivat vastaajille tärkeämpiä kuin etäisyys palvelupaikkaan. Eläkeikäisten joukossa yli puolet vastaajista (52 %) arvosti palveluiden läheisyyttä enemmän kuin pitkiä aukioloaikoja.

Valtaosa (80 %) pirkanmaalaisista pitää tärkeänä, että käytössä olisi sähköisiä palveluita, joiden avulla asukkaat voisivat itse hoitaa asioitaan ja tarkistaa omia tietojaan. Digipalveluita oli käyttänyt kolme neljästä vastaajasta. Kaikista vastaajista liki 70 prosenttia ja eläkeläisistä 86 prosenttia oli käyttänyt kunnan tai hyvinvointialueen kiireettömiä sosiaali- ja terveyspalveluita viimeisten 12 kuukauden aikana.

Kiirehoidon puhelinpalvelua ei tunneta

Myös kiirehoidossa asukkaat arvostavat sitä, että vastaanotolla on laaja palveluvalikoima ja että jatkohoito tai -tutkimukset onnistuvat samassa paikassa. Tärkeäksi nähtiin myös ympärivuorokautinen aukiolo. Lyhyttä jonotusaikaa tai lyhyttä etäisyyttä palvelupaikkaan ei pidetty yhtä tärkeinä kiireellisessä hoidossa. 

Kyselyn perusteella kiirehoidon puhelinpalveluissa on kehitettävää. Puhelinpalvelua pidettiin mieluisampana vaihtoehtona kiireellisen hoidon tarpeen arviointiin. Kuitenkin vain noin puolet vastaajista tiesi, että ennen kiirevastaanotolle tai päivystykseen lähtemistä pitäisi soittaa joko oman sosiaali- ja terveysaseman kiirevastaanoton tai päivystysavun numeroon 116117. Kiireellistä hoitoa tarvinneista ja puhelinpalvelun tunteneista vain 64 prosenttia soitti kiirevastaanotolle tai päivystysapuun ensin. Kiirehoidon puhelinpalvelua kehitetään osana Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyspalveluiden uudistamista tämän ja ensi vuoden aikana.

Hätänumero 112 tunnetaan hyvin, mutta päivystysavun numero 116117 ei ole vielä vakiintunut käyttöön. Hätänumeroon soitetaan henkeä uhkaavissa hätätilanteissa, päivystysapuun puolestaan silloin, kun on kiireellisen hoidon tarve, mutta oman sote-aseman kiirevastaanotto ei ole avoinna.

Kyselytutkimuksen vastaukset ovat samansuuntaisia kuin valmisteilla olevat palvelujen verkoston kehittämisen yleiset periaatteet, jotka tulevat aluevaltuuston päätettäviksi elokuussa. Yleiset periaatteet ovat asiakaslähtöisyys, saatavuus ja saavutettavuus, väestön palvelutarpeen muutokset, alueelliset osaamiskeskittymät, palveluiden monimuotoisuus, kustannustehokkaat palvelut ja tilat sekä laaja-alainen yhteistyö.

Kyselytutkimuksen tiedot kerättiin kesäkuun alussa Taloustutkimuksen internetpaneelissa, ja kohderyhmänä olivat 18-79-vuotiaat Pirkanmaan asukkaat. Kokonaisvastaajamäärä oli 931. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Virhemarginaali on ±3 prosenttiyksikköä.

Tuoreimmat ajankohtaiset