Pirkanmaalaiset saavat digiklinikan käyttöönsä toukokuussa

Pirkanmaan hyvinvointialueen digiklinikan kumppaniksi on valittu Mehiläinen.  Hankintapäätöksen teki hyvinvointialuejohtaja Marina Erhola 21. joulukuuta. Digiklinikka tulee pirkanmaalaisten käyttöön toukokuun 2024 alussa.

Uutinen
Mieshenkilö on Pirhan chatissa mobiilipuhelimellaan ja keskustelee sairaanhoitajan kanssa.

Digiklinikka palvelee pirkanmaalaisia asukkaita laajasti sellaisissa terveysasioissa, joiden hoitaminen ei edellytä käyntiä paikan päällä. Asiointi tapahtuu joko viestittelemällä chatissä tai videoyhteydenotolla terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Palveluaika on joka päivä klo 8—22. Tarvittaessa asiakas ohjataan digiklinikalta eteenpäin muihin palveluihin. Digiklinikkaa kehitetään kumppanuudessa Mehiläisen kanssa, ja digiklinikan rakentamisessa otetaan huomioon asukkaiden tarpeet ja Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden uudistaminen.   
 
Digiklinikalle saa yhteyden sekä tietokoneella että älypuhelimella. Pirkanmaan hyvinvointialueelle tuotetaan myös oma digiklinikkamobiilisovellus, joka tarjoaa asukkaille helpon ja vaivattoman tavan hoitaa asioitaan. Digiklinikan rinnalla Pirkanmaan hyvinvointialueella säilyy muitakin sähköisen asioinnin kanavia, mutta joitakin nykyisiä palveluita yhdistetään digiklinikkaan. 

Hankintaan sisältyvät sekä tekninen alusta että myös kumppanin palvelutuotantoa, jolla tuodaan mahdollisimman nopeasti lisää palveluja pirkanmaalaisille. Samalla vaiheittain myös oman henkilöstön digiosaaminen lisääntyy. Digiklinikasta tulee kiinteä osa terveys- ja sosiaalipalveluita Pirkanmaalla, ja käyttöönottoprojekti alkaa heti. Hyvinvointialueen omat työntekijät ovat mukana digiklinikan suunnittelussa, käyttöönotossa ja digipalveluiden tuottamisessa. 

– Oman henkilöstömme syvemmän  osaamisen turvin voimme tulevaisuudessa laajentaa digipalveluita sen mukaan, millaisia tarpeita ilmenee, sanoo digiklinikkaprojektin vastuuhenkilö, ylilääkäri Jukka Karjalainen.

Digiklinikan käyttöönotto on tärkeä osa Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpanoa ja palveluiden verkoston uudistamista. Digiklinikan hankinta on merkittävä investointi perustason toimintaan ja se tuo uuden kokonaisuuden hyvinvointialueen palvelujen tarjontaan. Pirkanmaan asukkaat saavat jo käyttöönottovaiheessa opastusta digiklinikan ja teknologia-alustan ominaisuuksiin ja käyttämiseen. Asukkaat saavat käyttöönsä tietoturvallisen, hoidon jatkuvuutta tukeva viestipalvelun, jonka kautta asiakas ja hänen vastuuhoitajansa tai hoitotiiminsä voivat olla yhteydessä toisiinsa.

Tuoreimmat ajankohtaiset