Ohjaus- ja neuvontapalvelumme
Palveluneuvonnassa tapahtui merkittävä muutos kesäkuun alussa, kun monelle tuttu nimi ”Kotitori” jäi historiaan ja uusi nimi ”palveluneuvonta” otettiin käyttöön. Itse toiminta pysyi ennallaan, ja palveluneuvontaan voivat olla yhteydessä kaikki pirkanmaalaiset, jotka etsivät tietoa hyvinvointialueen palveluista ja niihin hakeutumisesta. Muutoksen myötä päivitettiin myös palveluneuvonnan nettisivuja, ja uudet palveluneuvonnan sivut löytyvät Pirkanmaan hyvinvointialueen sivuilta Neuvonnan ja ohjauksen alta, käythän tutustumassa!
Saimme ensimmäisen vuoden aikana yhteensä 23 117 yhteydenottoa. Vuoden alusta yhteydenottoja on syyskuuhun mennessä 22 316, eli olemme saaneet hyvää jalansijaa neuvonnan suhteen. Suurin osa asiakaskontakteista tapahtuu edelleen puhelimitse, mutta esimerkiksi yhteydenotot chatin kautta ovat kasvaneet huomattavasti kevätkaudella. Tällä hetkellä jo noin 20 prosenttia kontakteista toteutuu chatin välityksellä.
Suurimmat asiakasryhmämme ovat ikääntyneet ja omaiset. Valtaosa asioista saadaan käsiteltyä ensikontaktilla, ja hyvinvointialueen palveluihin ohjaaminen on ollut alkuvuoteen verrattuna laskusuunnassa. Pirkanmaan hyvinvointialueella alkukesästä toteutuneet muutokset eli digiklinikan käynnistyminen ja terveysneuvonnan päättyminen näkyivät palveluneuvonnassa terveysaiheisten puhelumäärien kasvuna aina elokuun loppuun saakka.
Palvelumme NPS (net promoter score) eli palvelun suositteluasteen keskiarvo toimintamme käynnistymisestä tähän hetkeen on 54 (asteikko -100 - +100). Tulos osoittaa, että suurin osa asiakkaista on ollut tyytyväisiä palveluumme ja suosittelee sitä todennäköisesti muille.
Hyvinvointiteknologia tutuksi -kokoelman kiertue lähitoreilla
Fyysinen toiminta Laitetorilla päättyi syyskuussa. Laitetori muuttui kiertäväksi
toimintamalliksi tavoittaen jatkossa koko hyvinvointialueen. Hyvinvointiteknologia tutuksi -
ratkaisut lähtevät kiertueelle lähitoreille syksyn 2024 aikana. Kokoelman tarkoitus on avata tutustumisen mahdollisuus hyvinvointi- ja terveysteknologiaan lähitoreilla. Tavoitteena on madaltaa asiakkaiden kynnystä hankkia arkeensa avuksi erilaisia hyvinvointi- ja terveysteknologia ratkaisuja.
Viestintä ja verkostoyhteistyö
Palveluneuvonnan laitetorivastaavat ovat olleet noin vuoden mukana SOL-TECH-hankkeessa. Hankkeessa on kehitetty käyttäjälähtöistä ja käyttäjäystävällistä kodin turvateknologiaa kaatumisien varalta. Hanke on toteutettu yhteistyössä asiantuntijoiden, ikäihmisten sekä heidän läheistensä kanssa.
Sähköinen palveluhaku
Palveluntuottajien määrä kasvaa jatkuvasti sähköisessä palveluhaussa. Linkki palveluhakuun:
Palveluhaun avulla hyvinvointialueen asukkaiden on aiempaa helpompi löytää
tarvitsemaansa palvelua lähialueelta kotona asumisen tueksi. Vuoden alusta käyttöönotettua palvelualustaa olemme kehittäneet käyttäjäkokemusta kuunnellen ja hyödyntäen. Palveluhausta löytyy tällä hetkellä 100 palveluntarjoajaa Pirkanmaan alueelta.
Palveluajat ja yhteystiedot
Palvelemme arkisin klo 8–16.30 puhelimitse ja digikanavissa. Tarkemmat yhteystiedot löytyvät palveluneuvonnan verkkosivuilta.
Palvelupisteen toiminta Frenckellinaukiolla päättyi 9.10.2024. Fyysinen toimipisteemme
muutti Kanta-Sarvikselle, Hatanpäänkatu 3, J-rappu. Asiakaspalvelupiste avataan Sarviksen lähitorin yhteyteen syksyn aikana. Tiedotamme palvelupisteen avautumisesta erikseen Pirhan verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Tervetuloa asioimaan palveluneuvonnassa tulevaisuudessa!
Syysterveisin, palveluneuvonnan henkilökunta