Sisältöjulkaisija

Readspeaker

Oikeusasiamies antoi ratkaisun ikäihmisten palveluasumisen ohjeistukseen

Eduskunnan oikeusasiamies on antanut ratkaisunsa ikäihmisten ympärivuorokautista palveluasumista koskevasta hyvinvointialueen ohjeistuksesta. Ohjetta tarkennetaan vastaamaan oikeusasiamiehen ratkaisua. Nykyisellä ohjeistuksella ympärivuorokautiseen palveluasumiseen pääsee alle kolmessa kuukaudessa 97,5 prosenttia asiakkaista ja alle kuukaudessa lähes 60 prosenttia. Yli kolmen kuukauden odotusaikoja syntyy yleensä vapaaehtoisesti, koska asiakas tai omainen haluaa valita jonkun tietyn yksikön, jossa ei ole hakuhetkellä vapaita paikkoja.

Uutinen

Eduskunnan oikeusasiamiehen 29.8.2024  antamassa ratkaisussa todetaan, että Pirkanmaan hyvinvointialue ei ole noudattanut lakia ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämisessä sen vuoksi, että hyvinvointialueen iäkkäät asiakkaat ovat joutuneet odottamaan ympärivuorokautista palveluasumista yli kolme kuukautta ilman laissa säädettyä perustetta. Palvelua pitäisi saada viivytyksettä.

- Suhtaudumme ratkaisuun vakavasti. Käymme päätöksen huolellisesti läpi ja tarkennamme ohjeistustamme tarvittavilta osin, sanoo sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen.

Kuosmanen kuitenkin toteaa, että rahoituslainsäädännön ja palveluja koskevan lainsäädännön välissä on ristiriita, joka pakottaa hyvinvointialueita uudistamaan palvelukokonaisuuksia ja käytäntöjä.

Tarpeen voi ilmaista myös asiakkaan puolesta

Hyvinvointialueen ohjetta koskevassa oikeusasiamiehen ratkaisussa keskitytään erityisesti palvelutarpeen vireilletuloon ja ilmaisemiseen sekä jonotusaikaan ja sen perusteisiin.

Hyvinvointialue laskee palvelun tarpeen vireilletulon käytännössä siitä, kun asiakas tai joku hänen puolestaan on ilmaissut tarpeen ympärivuorokautiseen palveluasumiseen. Tämä voi olla kirjallinen hakemus, soitto tai fyysinen tapaaminen ja se voi tapahtua esimerkiksi sairaalan osastolla, vastaanotoilla, kotona tai lähitoreilla. Palvelun tarpeen voi ilmaista asiakkaan puolesta joku omaisista tai läheisistä tai vaikkapa toinen viranomainen, esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilainen tai edunvalvoja.

Asiakas tai omainen voi toivoa pääsyä tiettyyn palveluasumisen yksikköön. Jos yksikössä ei ole vapaita paikkoja, asiakkaalle tarjotaan vapaata paikkaa muualta. Jos asiakas tai omainen ei halua ottaa vastaan tarjottua vapaata paikkaa, asiakas jää vapaaehtoisesti odottamaan mieleistään paikkaa tietoisena, että kolmen kuukauden aikaraja voi ylittyä.

Hyvinvointialue on tehnyt myös sisäisen tarkastuksen asiakasohjaukseen. Toiminnan kehittämisessä otetaan huomioon myös tarkastusraportista nousseet kehittämistarpeet.