Sisältöjulkaisija

Readspeaker

Kotihoidon etäkäynnit: Kuntoutusta ja hoivaa ikäihmisille, yhteydenpitoväylä omaisille

Etäkäynnit ovat kotihoidon uusi normaali. Ikäihmiset kertovat, kuinka etäkäyntilaite tuo turvaa, tarjoaa aktiviteetteja ja mahdollistaa kuvayhteyden myös läheisiin.

Artikkeli
Iäkäs nainen istuu pöydän äärellä edessään tablettitietokone.

Kirsti Alasella on ollut käytössä etäkäyntilaite lähes vuoden ajan.

Kotihoito muuttuu teknologian kehittyessä, ja etäkäynnit ovat vakiintumassa osaksi ikäihmisten päivittäistä elämää. Kirsti Alanen on asunut yksin vuodesta 2010 lähtien jäätyään leskeksi. Kotihoidon hoitaja on käynyt säännöllisesti Alasen luona kerran viikossa. Lähes vuosi sitten lisätty sunnuntain etäkäynti toi lisää turvaa ja yhteydenpitoa Alasen elämään.

Yhteys omaisiin etänä

Alanen kertoo, että etäkäyntilaite ei ainoastaan lisää turvallisuutta, vaan se mahdollistaa myös tiiviimmän yhteydenpidon hänen tyttäreensä, joka asuu toisessa maassa. Tytär voi soittaa etäkäyntilaitteeseen ja nähdä äitinsä kasvot. Tämä tuo iloa yhteydenpitoon ja kertoo läheiselle enemmän ikäihmisen voinnista kuin perinteinen puhelinkontakti. 

– Suosittelen kuvapuhelinta huonokuntoisille ihmisille ihan kerta kaikkiaan. Se saa tuntemaan, ettei ole ihan yksistään maailmassa. Tuntuu hyvälle, että on joku, joka joskus kysyy ”Mitä sulle kuuluu”, Alanen hymyilee.

Kuntoutusta ja tukea etäkäynnin avulla

Sirkka Nieminen iloitsee etäkäyntilaitteen tarjoamasta ohjelmavalikoimasta.

Etäkäynneillä seurataan ikäihmisten terveyttä ja tuetaan kuntoutuksessa. Arjen omatoimisuus pysyy yllä ja toimintakyky voi jopa lisääntyä. Sirkka Nieminen, toinen etäkäyntilaitetta käyttävä ikäihminen, kertoo saavansa soiton kahdesti viikossa. Etäkäynnit tarjoavat monipuolista ohjelmaa, kuten tuolijumppaa ja tietovisoja.

Niemisen mukaan etäkäyntilaitteessa yhdistyy monia hyviä puolia, ja hän suhtautuu siihen myönteisesti.

– Minulta kysyttiin, huolinko etäkäyntilaitetta. Minä sanoin, että kaikki minä huolin, mitä minulle tuodaan. Hoitaja kertoi, että moni sanoo, ettei halua ja tartte etäkäyntilaitetta. Minä tykkään tuosta. En antaisi enää pois. Sitten annan, jos muilla on suurempi tarve, kertoo Nieminen.

Etäkäynnit ovat osa kotihoidon uutta arkea

Projektipäällikkö Anu Luotosen mukaan kotihoidon etäkäynnit ovat jo uusi normaali. Pirkanmaalla ne ovat jo kiinteä osa asiakkaan palvelu- ja hoitosuunnitelmaa, ja voivat korvata osan lähikäynneistä. Kotihoidon etäkäynnit tuovat säästöjä ja tehostavat resurssien käyttöä erityisesti niiden asiakkaiden kohdalla, jotka asuvat haja-asutusalueilla.

– Kotikäyntien korvaaminen etähoivateknologialla vaikuttaa suoraan kotihoidon henkilöstöresurssitarpeeseen. Jos kolmesta päiväkäynnistä voi vaihtaa yhden etäkäynniksi, se säästää aikaa muille tarpeille, Luotonen kertoo.

Luotosen mukaan on huomattu, että asiakkaat hyötyvät etäkäyntilaitteiden tarjoamista ohjelmista ja aidoista kohtaamisista. Nämä tuovat virikkeitä päivään ja ylläpitävät ikäihmisten liikkuvuutta ja omatoimisuutta.

Etäkäyntilaitteita on otettu Pirkanmaalla käyttöön vuoden 2023 loppuun mennessä 567 kappaletta, ja joka kymmenennellä pirkanmaalaisella kotihoidon asiakkaalla on etäkäyntilaite kotonaan. Omaisliittymiä on käytössä 417 asiakkaalla.

Ikääntyneiden palvelujen tärkeimmät linkit

Ikääntyneiden palvelut

Kotona asumista tukevat palvelut

Kysyttävää palveluista? Kaipaatko apua?

Pirkanmaan Kotitori

Lähitorit

Korjattu: Kirsillä on ollut etäkäyntilaite lähes vuoden ajan. Aikaisemmin oli kirjoitettu 3 kuukauden ajan.

Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRP) Pirkanmaan HOPPU-hanke on rahoitettu Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. 

Euroopan unionin lippu. Euroopan unionin rahoittama NextGenerationEU.

Teksti: Virpi Andersin

Tuoreimmat ajankohtaiset

Sisältöjulkaisija