Katriina Helkesalo-Vaine muutti Tampereelle kaksi vuotta sitten, mutta sai jäädä Ylöjärven sosiaali- ja terveysaseman asiakkaaksi. Tampereelle muuton yhteydessä asiakkaaksi jääminen Ylöjärvelle onnistui yhdellä lomakkeella.
– Onneksi sain jäädä asiakkaaksi tänne – olen niin tyytyväinen. Täällä on nopea ja ystävällinen palvelu: esimerkiksi takaisinsoittopalvelu toimii lähes poikkeuksetta parin tunnin vasteajalla.
Omahoitaja- ja omalääkäripalvelu avainasemassa
Omahoitaja- ja omalääkäripalvelu on Katriinan mielestä merkittävä syy siihen, miksi sote-asema toimii niin hyvin. Katriinan omahoitaja, terveydenhoitaja Hanna-Leena Hirsikangas on ollut tärkeä tuki hänen terveysasioissaan.
– Ihan sama mikä vaivaa, saan nopeasti terveydenhoitajaan yhteyden. Avainjuttu näin asiakkaan näkökulmasta on juurikin toimiva omahoitaja- ja omalääkärijärjestelmä.
Katriina arvostaa sitä, että tieto kulkee hyvin, vaikka lääkäri välillä vaihtuisikin. Jatkuvuus ja tiedonkulku luovat hänen mukaansa turvallisuuden tunnetta asiakkaalle.
– Arvostan myös palvelun nopeutta; täällä ei tarvitse odottaa päiviä tai viikkoja. Minua kuunnellaan ja minut otetaan vakavasti. Pääsen heti lääkäriin, ja tarvittaessa myös lisätutkimuksiin.
Malliesimerkki toimivasta julkisesta hoidosta
Sote-uudistus on saanut osakseen paljon kritiikkiä. Katriina haluaakin tuoda esiin myös positiivisia kokemuksia. Hän toivoo, että Ylöjärveltä otettaisiin mallia muuallekin.
– Sote-uudistusta kritisoidaan paljon, mutta mielestäni on hyvä tuoda esiin myös myönteisiä asiakaskokemuksia. En ole juurikaan käyttänyt yksityisiä palveluita, mutta kun julkinen puoli toimii näin hyvin, niin ei minun tarvitsekaan, Katriina Helkesalo-Vaine summaa.