iPana Äitiys -sovellus on ollut käytössä jo useita vuosia Pirkanmaalla. Se on otettu käyttöön eri kunnissa eri aikoina ja sen käyttö on ammattilaisille tuttua.
– Sähköinen äitiyskortti mahdollistaa sen, että odottajat voivat itse syöttää tietoja järjestelmään jo ennen ensimmäistä äitiysneuvolakäyntiä. Hyvinvointialueella on otettu lajemmin käyttöön iPana Äitiys -sovelluksen viestitoiminnot, jotta asiakkaat voivat olla suoraan yhteydessä omaan terveydenhoitajaansa, kertoo neuvolan palvelupäällikkö Anni Remahl.
–iPana Äitiys -sovelluksen viestimahdollisuus on tarkoitettu kiireettömään viestintään. Mikäli asiakkaan asia on kiireellinen, otetaan yhteyttä omaan neuvolaan puhelinaikana ja muuna aikana äitiyspoliklinikalle tai päivystykseen, muistuttaa neuvolan palvelupäällikkö Johanna Vuoriaho.
Reaaliaikainen tieto aina käsillä
Sähköinen äitiyskortti kulkee aina mukana älypuhelimessa. Näin omat tiedot ovat aina saatavilla, eikä äitiyskorttia voi unohtaa kotiin. Lisäksi reaaliaikaisuus asiakkaan, neuvolan ja erikoissairaanhoidon välillä on suuri etu, sillä kaikilla osapuolilla on aina ajantasaiset tiedot.
– Suurin osa odottajista on sen ikäisiä, että heillä on älypuhelin käytössään. Jos tulee tarve mennä päivystykseen tai synnytys alkaa yllättäen, synnytyssairaala näkee heti tarvittavat tiedot. Myös neuvolassa terveydenhoitaja näkee nopeasti raskauden tilan, vaikka paperinen neuvolakortti ei olisi mukana. Tietoja ei myöskään voi hukata, miettii Anni.
Vuoden 2025 alusta alkaen kaikki Pirkanmaan hyvinvointialueen kunnat kuuluvat Tampereen yliopistollisen sairaalan piiriin sikiöseulonnoissa. Myös näiden sikiöseulontojen tiedot näkyvät sovelluksessa automaattisesti, mikä vähentää erillistä kirjaamistarvetta.
– Kotiseurannan, esimerkiksi verensokerinseurannan, tuloksia voi täyttää itse sovellukseen ja tiedot ovat näkyvät heti ammattilaisille, jotka voivat myös kommentoida niitä. Nämä kommentit näkyvät taas odottajalle sitten heti, kertoo kätilö Anna Aitamaa.
– Mittaustulokset voidaan tarkistaa ennakkoon, mikä mahdollistaa paremman ohjauksen ja tuen neuvolakäynnillä, lisää Johanna.
Erikoissairaanhoidon ja äitiysneuvolan välinen yhteys on reaaliaikainen, koska kaikki merkinnät näkyvät heti ammattilaisille. Tämä on erityisen hyödyllistä, jos asiakas ottaa yhteyttä neuvolaan pian erikoissairaanhoidon käynnin jälkeen. Sähköiseen äitiyskorttiin merkitään poliklinikkakäynneillä tehtyjen mittausten ja tutkimusten tiedot, kuten verenpaineenmittaus ja ultraääritutkimuksista.
– Jos asiakas joutuu erikoissairaanhoitoon muusta syystä, reaaliaikaiset tiedot ovat sielläkin käytettävissä. Sairaalaan tullessa kaikki esitiedot synnyttäjästä ovat saatavilla ja äitiyskortista näkee koko raskauden aikaiset tiedot, sanoo Anna.
Erityisen tärkeänä neuvolassa pidetään sitä, että iPana Äitiys -sovellukseen tulee heti tieto, kun lapsi on syntynyt. Tämä auttaa terveydenhoitajaa suunnittelemaan tulevia käyntejä. Terveydenhoitaja saa myös tiedon, että perhe on sairaalassa eivätkä tule mahdolliselle seuraavalle raskauden seurantakäynnille.
Odottajalta toivotaan aktiivisuutta
iPana Äitiys -sovelluksen käyttö alkaa, kun asiakas ottaa ensimmäisen kerran yhteyttä äitiysneuvolaan puhelimitse, ja se palvelee koko raskauden ajan synnytyksen jälkeiseen jälkitarkastukseen asti.
– Jos asiakas tulee uudestaan raskaaksi, hän voi jatkaa samalla sovelluksella, ja uudet raskaustiedot lisätään vanhojen rinnalle. Näin asiakas voi vertailla eri raskauksien tapahtumia, kertoo Johanna.
Ensimmäisellä yhteydenotolla terveydenhoitaja ohjeistaa, mitä esitietoja odottajan tulisi täyttää sovellukseen ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä. Lisäksi odottaja voi kirjata synnytykseen liittyviä toiveita sovellukseen. Nämä tiedot siirtyvät automaattisesti synnytyssairaalaan, mikä korvaa aiemman paperisen käytännön.
Neuvolassa hyödynnetään erilaisia kyselyitä, kuten uutta Hyvä synnytys -kyselyä, joka kartoittaa synnytysjännitystä ja -pelkoa. Samoin kyselyiden vastauksia luetaan myös synnytyssairaalassa.
– Neuvolassa kyselyitä ei tehdä uteliaisuudesta, vaan niillä on merkitystä asiakkaan raskauden kannalta. Motivaatio vastata erilaisiin kyselyihin voi joskus olla heikko, jos ei nähdä niiden hyötyä. On tärkeää muistaa, että kyselyiden täyttäminen auttaa tunnistamaan ne asiakkaat, joiden kanssa asioita pitää tarkastella tarkemmin, toteaa Anni.
Raskaana oleva on tasa-arvoinen tietojen antaja ja odottajalta itseltään saadaan paljon tärkeää tietoa hänen terveydestään ennen raskautta, aiemmista raskaus, synnytyskokemuksista sekä toiveista.
– Erityisesti odottajan toivotaan kirjaavan toiveensa synnytykseen liittyen sekä ajatuksiansa imetyksestä tai mahdolliset aiemmat imetyskokemuksensa. Mahdollisimman huolellinen ja kattava esitietojen täyttö auttaa synnytyssairaalassa taustatietojen ja hoidon kannalta olennaisten asioiden havainnointia ja huomioon ottamista. Tätä erityisesti toivotaan ennen synnytystä, muistuttaa Anna
Teksti: Elli Aho