Sisältöjulkaisija

Readspeaker

Ikääntyneiden palvelut ja teknologia: Digilähitorilta neuvoja ja ohjeita ympäri vuorokauden

Digilähitori tuo lähitorien neuvonnan sisällöt kaikkien pirkanmaalaisten saataville ympäri vuorokauden. Tietoa on erityisesti ikääntyneille ja vammaisille henkilöille sekä heidän läheisilleen. Digilähitorin sivut keräävät noin 500 katselua kuukausittain.

Artikkeli
Ikääntynyt katsoo kannettavalta tietokoneeltaan Digilähitori-sivua.

Digilähitori löytyy Pirkanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilta Neuvonta ja ohjaus -osiosta lähitorien ja palveluneuvonnan ohesta. Sieltä saat neuvoja ja ohjeita, kuinka ylläpitää ja edistää terveyttä ja hyvinvointia. Digilähitori auttaa myös ennakoimaan ja varautumaan ikääntymisen haasteisiin tai jos vammautuminen tuo mukanaan arjen haasteita.

- Digilähitoria voivat käyttää kaikki, mutta erityisesti sivustolle kootut tiedot hyödyttävät ikääntyneitä ja vammaisia henkilöitä sekä heidän läheisiään. Digilähitori on hyödyllinen myös ammattilaisille, sillä he voivat hyödyntää sivustoa auttaessaan asiakkaita, kertovat Digilähitorin suunnittelijat Tanja Aulomaa ja Piia Korhonen.

Ajatus Digilähitorista syntyi läheisten kautta

Idea Digilähitorista syntyi vuonna 2022, kun PirSOTE-hankkeen digikehittäjät Taru Manner ja Aino Nokelainen ehdottivat sitä lähitoriverkoston tapaamisessa. Lähitoreilla on tärkeä rooli ikääntyneiden ensivaiheen neuvonnassa ja ohjauksessa.

- Lähitoriverkoston tapaamisessa tuli puheeksi ikääntyvän perheenjäsenten ja läheisten merkitys, kun palvelujen tarvetta ensimmäistä kertaa aletaan pohtia, Taru kertoo.

Tapaamisessa todettiin, että työikäiset lapset vierailevat ikääntyneiden läheistensä luona usein viikonloppuisin ja iltaisin, jolloin lähitorit eivät ole auki. Silloin huomattiin, että Pirkanmaan hyvinvointialueella on tarvetta lähitorille, joka toimisi sähköisesti ja olisi auki vuorokauden ympäri. Näin syntyi Digilähitori.

- Koin itse olevani kohdejoukkoa, sillä miten koskaan pystyisin virka-aikaan asioimaan lähitorilla äitini kanssa? Digilähitorilla arjessa huolettaviin asioihin voi rauhassa perehtyä vaikka pyhäpäivän vierailulla, kertoo Taru.

Sivustoon perehtyminen on myös keino ottaa puheeksi kotona pärjääminen. Jos ikääntynyt tarvitsee apua arjessaan, mutta läheisten on vaikea ottaa aihetta esille, Digilähitori antaa mahdollisuuden avata keskustelu.


Digilähitorista hyötyvät erityisesti ikääntyneet ja vammaiset henkilöt, mutta myös heidän läheisensä sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen työntekijät.

Digitorilta saa monenlaisia vinkkejä hyvinvoinnista edunvalvontaan 

Digilähitori on rakennettu kolmen teeman ympärille. Hyvinvoiva keho ja mieli -osio antaa vinkkejä terveyden ylläpitoon, mielen hyvinvointiin ja toimintakyvyn tueksi. Ennakoi ja suunnittele tulevaa -osiosta löydät neuvoja esimerkiksi edunvalvontavaltuutuksesta, omaisen tai läheisen kuoleman jälkeisistä järjestelyistä ja asumiseen liittyvistä asioista. Tietoa ja tukea arkeesi -osiosta taas saat tukea yksityisten palvelujen löytämiseen ja kotitalousvähennyksiin. 

Digilähitorin pääsivulta löydät myös polun tietoteknisten kysymysten äärelle, ja hyvinvointialueen yhteiseen Asioi digitaalisesti -osioon. Lisäksi sivusto kuvaa yksityisiä palveluja kotona asumisen tueksi ja millaista apua on tarjolla kodin ulkopuolella liikkumiseen. 

Jos sivustolta ei löydä tarvittavia tietoja, sivusto ohjaa käyttäjää olemaan yhteydessä palveluneuvontaan sähköisiä kanavia pitkin tai vierailemaan lähimmällä lähitorilla.

Tulevaisuuden näkymät

Keväällä 2024 sivuston rakennetta ja sisältöä uudistettiin ja samalla arvioitiin tiedon tarpeita vahvemmin myös vammaisten henkilöiden näkökulmasta. Kehittämistyö jatkuu edelleen, ja sivuston kävijöiden toivotaankin jättävän palautelomakkeeseen ideoita ja toiveita sisällön suhteen. 

Toiveena on, että sivuston kautta voisi seurata esimerkiksi lähitorien tietoiskuja ja luentoja. Lisäksi sivustolle yritetään järjestää tapahtumakalenteri ja ryhmätoimintaa diginä. 

- Toivomme myös, että palvelu tavoittaisi Pirkanmaan asukkaita mahdollisimman laajasti asuinpaikasta riippumatta, kertovat Tanja ja Piia.

Tämä artikkeli on osa Ikääntyneiden palvelut ja teknologia -juttusarjaa. Ikääntyneiden palveluissa hyödynnämme teknologiaa monella tapaa. Erilaisilla laitteilla haluamme parantaa asiakkaidemme hyvinvointia sekä helpottaa heidän arkeaan.

Katso myös aiemmin juttusarjassa julkaistut artikkelit:

Clevertouch-laite tuo rauhaa ja iloa ikääntyneiden arkeen asumispalveluyksiköissä (17.7.2024)

Etähoivalla turvaamme kotihoidon palvelut kaikille kotihoitoa tarvitseville (20.6.2024)

Pirkanmaan hyvinvointialueella aloitetaan etäkotikuntoutus (18.6.2024)
 

Teksti: Tiina Heikkilä

Tuoreimmat ajankohtaiset

Sisältöjulkaisija