Sisältöjulkaisija

Readspeaker

Ikääntyneiden palvelut ja teknologia: Etähoivalla turvaamme kotihoidon palvelut kaikille kotihoitoa tarvitseville

Kotona asumista tuetaan useilla eri palveluilla, joista kotihoito on yksi tärkeimmistä. Kotihoito voi olla myös etähoivaa, jolloin osa hoitajan käynneistä toteutetaan etäkäynteinä ja lääkeautomaatit auttavat asiakasta ottamaan lääkkeensä itsenäisesti, turvallisesti ja oikea-aikaisesti. Tarjoamme etähoivaa asiakkaille, joille se soveltuu. Teknologian avulla voimme taata tarpeiden mukaiset palvelut kaikille kotihoidon asiakkaille.

Artikkeli
Vasemmalla kuva lääkeautomaatista ja kädestä joka ottaa automaatista lääkkeet. Oikealla kuva naisesta, jolla on sankakuulokkeet. Hän puhuu hymyillen ja katsoo tietokoneen ruutua.

Pirkanmaalaisten kotihoidon asiakkaiden käytössä on tällä hetkellä lähes 1000 lääkeautomaattia ja 620 etäkäyntilaitetta.

Teknologia ylläpitää ikääntyneen toimintakykyä

Etäkäyntilaite tuo ikääntyneelle turvaa, tarjoaa aktiviteetteja ja mahdollistaa videopuhelut läheisten kanssa. Kotihoidon etäkäynnit mahdollistavat aidon kohtaamisen hoitajan kanssa ja keskustelun ilman häiriötekijöitä. Ikääntyneet pitävät etäkäyntilaitetta helppokäyttöisenä ja suosittelevat sitä myös ikätovereilleen. 

Lue lisää Kotihoidon etäkäynnit: Kuntoutusta ikäihmisille, yhteydenpitoväylä omaisille

Lääkeautomaatti tukee asiakkaan itsenäistä lääkehoitoa, parantaa lääketurvallisuutta ja mahdollistaa lääkehoidon seurattavuuden.

– Kun lääkkeitä ei tuoda yöpöydälle valmiiksi, jo se parantaa ja ylläpitää asiakkaan toimintakykyä. Lääkeautomaatti aktivoi käyttäjäänsä, kannustaa nousemaan vuoteesta useita kertoja päivässä, kävelemään automaatin luo ja ottamaan lääkkeet itse, projektipäällikkö Anu Luotonen havainnollistaa.

Lääkeautomaatti muistuttaa asiakasta lääkkeiden ottamisesta oikeaan aikaan. Asiakas painaa vihreää nappia ja ottaa valmiiksi annostellut lääkkeet lääkepussista. Näin lääkkeet otetaan aina oikeaan aikaan ja turvallisesti.

– Asiakas saa lääkkeensä säännöllisemmin, kun lääkkeenanto ei ole riippuvainen hoitajan aikataulusta. On realismia, että hoitaja ei pysty joka päivä käymään välttämättä samaan aikaan. Lääkehoidolle saadaan parempaa vastetta, kun asiakas saa lääkkeet säännöllisesti ja oikea-aikaisesti, Luotonen kertoo.

Mitä aikaisemmin asiakas oppii käyttämään lääkeautomaattia tai etäkäyntilaitetta, sitä kauemmin taito ja toimintakyky säilyvät.

– Laitteen käyttö on helppoa ja se toimii kuten hoitaja neuvoisi lääkkeiden ottamisessa. Kun asiakas oppii käyttämään lääkeautomaattia ajoissa, jopa vaikeastikin muistisairas voi osata käyttää laitetta ja taito säilyy pidempään. Muistisairas asiakas ei välttämättä tiedä mikä päivä on tai kuka on presidentti, mutta hän voi osata käyttää lääkeautomaattia aivan hyvin, Luotonen jatkaa.

Jokainen lääkkeenotto tallentuu järjestelmään ja ottamattomasta lääkkeestä lähtee hälytys. Tiedot välittyvät ammattilaisille, jotka voivat tarvittaessa reagoida ja käydä katsomassa, mikä on hätänä. Tämä lisää asiakkaan turvallisuuden tunnetta.

Etähoiva tuo apua ja turvaa

Etähoiva avaa uusia mahdollisuuksia kotihoidon palveluille sekä asiakkaan että ammattilaisten näkökulmasta. Etähoiva tuo teknologian avuksi asiakkaille, joille se soveltuu, ja on apuna erityisesti niissä asioissa, jotka eivät vaadi hoitajan fyysistä käyntiä.

Etähoivan lisääminen on yksi osa ikääntyneiden palveluiden kehittämistä ja IKI2035-ohjelmaa. Kotihoidon palveluiden piirissä olevien asiakkaiden palveluntarve kasvaa lähivuosina entisestään, mikä asettaa haasteita hoivahenkilöstön riittävyydelle. Tähän kasvavaan palvelutarpeeseen on vastattu hyödyntämällä etähoivan teknologiaa. Etäkäyntilaitteiden ja lääkeautomaattien avulla on voitu korvata jo arviolta 50 000 fyysistä kotikäyntiä kuukaudessa. Näitä hoitajan käyntejä voidaan nyt kohdistaa asiakkaille, jotka tarvitsevat niitä eniten. Etähoivan laitemäärissä ollaan jo lähellä vuoden 2025 tavoitteita. 

Ikääntyneiden palvelujen tärkeimmät linkit

Ikääntyneiden palvelut

Kotona asumista tukevat palvelut

Kysyttävää palveluista? Kaipaatko apua?

Palveluneuvonta

Lähitorit

Tämä artikkeli on osa Ikääntyneiden palvelut ja teknologia -juttusarjaa. Ikääntyneiden palveluissa hyödynnämme teknologiaa monella tapaa. Erilaisilla laitteilla haluamme parantaa asiakkaidemme hyvinvointia sekä helpottaa heidän arkeaan.

Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRP) Pirkanmaan HOPPU-hanke on rahoitettu Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.

Euroopan unionin lippu. Euroopan unionin rahoittama NextGenerationEU.

Teksti: Virpi Andersin

Tuoreimmat ajankohtaiset