OmaPirhan käyntimäärät nousussa
Lähes puolet pirkanmaalaisista on rekisteröitynyt OmaPirhaan.
– Asukkaat ovat löytäneet OmaPirhan, ja erityisesti influenssa- ja koronarokotusten ajanvarausten auettua kirjautuneiden määrä kasvoi huomattavasti. Käyntimäärä kasvoi vuoden 2024 aikana kaksinkertaiseksi, iloitsee digipalveluiden hankepäällikkö Taru Manner Pirkanmaan hyvinvointialueelta.
Tutustu oman asuinkuntasi OmaPirhan digitaalisiin palveluihin
Digiklinikan palvelut tavoittavat jo yli 100 000 käyttäjää
Myös OmaPirha Digiklinikka on otettu lämpimästi vastaan sen avauduttua toukokuussa 2024. Digiklinikalle on rekisteröitynyt yli 106 000 käyttäjää, ja sinne otettiin viime vuonna yhteyttä keskimäärin 17 000 kertaa kuukaudessa. Hoitajat ja lääkärit ratkaisivat 60 % yhteydenotoista jo digiklinikalla, ja lopuissa asiakkaan oman sosiaali- ja terveysaseman ammattilaiset jatkoivat hoitoa.
Digiklinikka palvelee kaikkia pirkanmaalaisia joka päivä kello 8–22. Palvelu on helppo ja nopea tapa hoitaa terveysasioita.
Kotihoito on Pirkanmaan hyvinvointialueen digitalisoitunein palvelu
Kotihoidon etähoiva korvaa tuhansia kotikäyntejä joka kuukausi. Kotihoito voi olla myös etähoivaa, jolloin osa hoitajan käynneistä toteutetaan etäkäynteinä ja lääkeautomaatit auttavat asiakasta ottamaan lääkkeensä itsenäisesti, turvallisesti ja oikea-aikaisesti. Kotihoidon etäkäyntejä tehtiin viime vuonna 168 000 kertaa.
Kotihoidon palveluiden piirissä olevien asiakkaiden palveluntarve kasvaa lähivuosina entisestään, ja etähoivalla vastataan hoivahenkilöstön riittävyyden haasteeseen. Hoitajan fyysisen käynnin sijaan lääkkeet voidaan nyt antaa automaatilla tai terveyttä seurata videopuhelun kautta. Etäkäyntilaitteiden ja lääkeautomaattien avulla on voitu korvata jo arviolta 50 000 fyysistä kotikäyntiä kuukaudessa. Näitä vapautuneita aikoja voidaan kohdistaa eniten apua tarvitseville asiakkaille.