Sisältöjulkaisija

Readspeaker

Digiklinikalla jo 100 000 yhteydenottoa 

Pirkanmaalaiset ovat ottaneet yhteyttä toukokuussa avatulle digiklinikalle jo 100 000 kertaa. Yleisimmin yhteyttä otetaan akuuteissa sairastumisissa, esimerkiksi flunssan, kuumeen, kurkkukivun, ripulin tai virtsa- tai silmäoireiden vuoksi. Myös muun muassa iho-ongelmat ja mielenterveysasiat ovat yleisiä yhteydenottosyitä.  

Uutinen
Henkilö istuu sinisessä tuolissa ja katsoo älypuhelinta.

–  Digiklinikka on tuonut pirkanmaalaisille helpon ja nopean tavan hoitaa terveysasioitaan. Se on merkittävästi parantanut meidän perustason palvelujen saatavuutta, kertoo sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen Pirkanmaan hyvinvointialueelta. 

Ensimmäisen puolen vuoden aikana digiklinikalle on rekisteröitynyt 89 000 käyttäjää. Eniten käyttäjiä suhteessa asukaslukuun on Tampereella, Nokialla ja Akaassa, vähiten puolestaan Kihniössä, Virroilla ja Parkanossa.

Digiklinikka on avoinna joka päivä kello 8–22. Yhteydenottoon digiklinikalla saa vastauksen keskimäärin reilussa kymmenessä minuutissa. Päivittäin siellä käydään yli 500 hoitokeskustelua. Digiklinikan palvelut tuotetaan yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialueen ja Mehiläisen ammattilaisten kanssa.

– Digiklinikan käyttö on kasvanut tasaisesti loppukesästä alkaen. Samaan aikaan olemme pystyneet tarjoamaan palvelua jatkuvasti paremmalla vasteajalla toimintamallin hioutumisen ja rutiinien muodostumisen myötä. Erityisen iloinen olen ollut koko digiklinikan tiimin innostumisesta palvelun jatkuvaan kehitykseen sekä mutkattomasta kumppanuudesta Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa, toteaa Mehiläisen Etälääketieteen keskuksen johtava lääkäri Taavi Kaartinen

Digiklinikka on tuonut puhelinpalvelun ja sosiaali- ja terveysasemalla käynnin rinnalle pirkanmaalaiselle uuden kanavan hoitaa terveysasioita. Edelleen asemille voi myös soittaa ja asioida paikan päällä. Ajatuksena onkin, että digiklinikan myötä sote- ja lähiasemilla vapautuu aikaa niille, jotka tarvitsevat palvelua kasvokkain tai puhelimitse. Digiklinikka otettiin käyttöön 2.5.2024. Käyttöönoton jälkeen kesä-syyskuussa asemille soitetut puhelut ovat vähentyneet viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,8 prosenttia.

Digiklinikkaa voit käyttää lataamalla OmaPirha Digiklinikka -sovelluksen tai kirjautumalla hyvinvointialueen verkkosivuilla OmaPirhaan-palveluun.

***
Tiedotetta päivitetty 1.11.2024: Korjattu prosenttimäärä virkkeeseen "Käyttöönoton jälkeen kesä-syyskuussa asemille soitetut puhelut ovat vähentyneet viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,8 prosenttia.".

Tuoreimmat ajankohtaiset

Sisältöjulkaisija