Asukkailta käytännön ratkaisuja osallistumisen esteiden poistoon – Nokian työpajassa kehitetyt ideat

Asukkaat pohtivat Nokialla, miten hyvinvointialueen osallistumismahdollisuuksista saadaan aidosti kaikkien saavutettavia. Työpajan tulokset osoittivat, että osallistumisen suurimpia esteitä olivat tiedon puute, digitaidottomuus ja epäluottamus osallistumisen vaikuttavuuteen.

Uutinen
Useita eri ikäisiä ihmisiä keskustelemassa pöydän äärellä. Yksi puhuu ja muut katsovat puhujaa hymyillen.

Työpajan osallistujat miettivät yhdessä, mitkä ovat isoimmat esteet tai haasteet osallistumiselle ja miten yhä useampi asukas voisi osallistua helpommin.

Työpaja yhdisti asukkaat kehittämään

Nokialla marraskuun lopulla järjestetty työpaja kokosi yhteen eri taustoista tulevia pirkanmaalaisia. Osallistujia oli Pirkanmaan hyvinvointialueen vanhusneuvostosta, vammaisneuvostosta ja nuorisovaltuustosta sekä järjestöistä ja asukaspoolista.  

Pirkanmaan hyvinvointialueella on useita tapoja osallistua ja antaa palautetta, kuten osallistumalla kyselyihin, työpajoihin tai liittymällä asukaspooliin, ja antamalla palautetta paikan päällä tai verkkosivujen kautta.

Aiheen esittelyn jälkeen keskustelu lähti virtaamaan asiakaskokemustiimin jakamissa ryhmissä. Tamperelaiset Riikka ja Pekka kokivat työpajan itselleen läheiseksi tavaksi osallistua hyvinvointialueen kehittämiseen. 

– Työpaja herätti hyviä ajatuksia. On hyvä, että meitä tuli monilta  tahoilta ja eri puolilta Pirkanmaata koostamaan tätä yhteen. Olen tyytyväinen siitä, että olen saanut tuotua työpajassa ajatuksiani esille, sanoi Riikka.

– Tämä on varsin positiivinen juttu. En osannut odottaa, miten tämä lähtee kulkemaan. Osallistuminen on aika laaja käsite, se tässä on tullut hyvin esiin. Ja olen saanut omiakin ajatuksiani sanottua, vaikka ujo olenkin, kertoi Pekka.

Osallistumista edistää: Paikan päällä järjestetyt tilaisuudet

Tilaisuuksien järjestäminen eri paikkakunnilla, kuten Nokialla pidetty työpaja, sai positiivista palautetta. Monet pitävät fyysistä läsnäoloa, kuten työpajoja ja avoimia tilaisuuksia, osallistumista edistävänä tekijänä. Nuoret erityisesti toivoivat enemmän tilaisuuksia, joihin on helppo saapua.

Avoin keskustelu koettiin rikastavaksi ja lisäsi ymmärrystä väestöryhmien haasteista. Toivottiin, että tilaisuuksien aiheet rajattaisiin ja niistä viestittäisiin selkeällä kielellä, mielellään ennakkomateriaalin avulla. Huomiota on kiinnitettävä tilojen toimivuuteen, esteettömyyteen ja pysäköintimahdollisuuksiin. Erityisryhmät on tärkeää kutsua aktiivisesti mukaan.

Osallistumisen esteet ja ratkaisut

Osallistujat listasivat ryhmissä keskeisiä haasteita, jotka vaikeuttavat asukkaiden osallistumista. Näihin mietittiin yhdessä myös toteutettavia ratkaisuja.

Esteenä tiedon puute

Haaste: Viestintä on monimutkaista. Useat asukkaista eivät tiedä, miten osallistua tai millä tavoin osallistuminen tapahtuu. Hyvinvointialueen verkkosivut ja tiedotteet aiheesta koetaan vaikeaselkoisiksi ja hankaliksi ymmärtää.

Ratkaisu: 

  • Selkeäkielinen tiedottaminen. Järjestettävä tilaisuuksia ja tarjottava tietoa selkeällä kielellä siitä, miten osallistua tapahtumiin, päätöksentekoon ja palveluiden kehittämiseen. 

Esteenä kyselyihin osallistuminen ja palautteen anto 

Haaste: Koettiin, että verkossa oleviin kyselyihin on vaikea vastata. Fyysisiä kyselyjä ei olla löydetty. Erityisesti erilaiset väestöryhmät, kuten pitkäaikaissairaat ja näkörajoitteiset, kohtaavat ongelmia verkkosivujen, kyselyjen ja palautteenannon käytettävyydessä, vaikka olisivat digitaitoisia ja käyttäisivät apuvälineitä, kuten ruudunlukijaa.

Ratkaisu: 

  • Kyselyt monikanavaisiksi ja selkeiksi. Kyselyiden sisältö, asettelu ja selkeys on suunniteltava huolellisesti. Osallistumista tulee mahdollistaa monikanavaisesti, kuten sähköpostitse, tekstiviestitse, paperilomakkeilla ja kasvokkain. Läheisen mahdollisuus vastata kyselyyn puolesta on tärkeä. Kyselyiden tulee olla selkeitä ja teknisesti saavutettavia, esimerkiksi isommalla fonttikoolla, mobiiliversion skaalautuvuudella ja selkeillä valintaruuduilla. Liukuvalintoja tulee välttää, koska ne eivät toimi ruudunlukijassa. Kyselyn vastaamiseen tarvittava aika on hyvä ilmoittaa ennakkoon.
  • Kyselyt ja palautteet ihmisiä lähelle. Palautetta ja vastauksia tulee kerätä   siellä, missä ihmiset jo ovat, kuten kirjastoissa tai lähitoreilla. Innovatiivisina ratkaisuina ehdotettiin robottia, joka liikkuisi hyvinvointialueen tiloissa keräämässä palautetta. Lisäksi toivottiin  mahdollisuutta antaa äänipalautetta puhelimitse.

Esteenä digitaidottomuus

Haaste: Kaikkien ei ole mahdollista käyttää digipalveluja. Erityisesti vanhemmat ihmiset ja henkilöt, joilla ei ole pääsyä tietokoneisiin tai internetiin, tunsivat itsensä ulkopuolisiksi osallistumismahdollisuuksista.

Ratkaisut:

  • Vaihtoehtoiset palautteenantotavat. Kehitetään uusia ja saavutettavia menetelmiä palautteen keräämiseksi. Mahdollistetaan aina paperilla annettava palaute tai vastaaminen. Puhelimitse saavutettava palautteenanto palvelisi erityisesti näkövammaisia ja muita erityisryhmiä.
  • Digineuvonta. Viestitään lähitorien palveluista, jotka toimivat monipuolisina neuvontapaikkoina, tarjoten digitukea hyvinvointialueen palveluihin ja ohjausta osallistumiseen. Lisätään yhteistyötä paikallisten kirjastojen kanssa, joissa opetetaan tietokoneen ja internetin käytön perusteita.
  • Yhteistyö järjestöjen kanssa. Tiivistetään yhteistyötä paikallisten järjestöjen kanssa, jotta osallistujille taataan tarvittava tuki ja apuvälineet.

Esteenä luottamus osallistumisen vaikuttavuuteen 

Haaste: Osallistuminen koetaan turhaksi. Monet kokevat osallistumisen hyödyttömäksi.   He uskovat, ettei heidän mielipiteillään ole merkitystä.

Ratkaisu: 

  • Päättäjien viestintä. Pirkanmaan hyvinvointialueen tulee edistää   päättäjiä ja viranhaltijoita keskustelemaan, miten asukkaiden palaute ja vastaukset ovat vaikuttaneet päätöksiin. Tämä lisäisi asukkaiden luottamusta ja osallistumishalukkuutta.
  • Läpinäkyvyyttä prosesseihin. Luodaan selkeä ja avoin prosessi, joka näyttää asukkaille, miten heidän osallistumisensa etenee ja mitä tuloksia siitä seuraa. Uusi hyvinvointialuealoite.fi-verkkopalvelupilotti lisää läpinäkyvyyttä, kun aloite ja siihen annetut vastaukset julkaistaan internet-sivuilla. Verkkopalvelu-pilotti on oikeusministeriön ja oikeusrekisterikeskuksen ylläpitämä verkkoalusta, joka on kehitysvaiheessa.
  • Henkilökunnan apu. Pirkanmaan hyvinvointialueen tulee innostaa   henkilökuntaa suosittelemaan osallistumista asiakkailleen, erityisesti niille, jotka epäröivät tai eivät tiedä mahdollisuuksista.   Esimerkiksi muistisairaus voi hankaloittaa vastaamista jälkikäteen, jonka vuoksi suoran palautteen antaminen on sujuvin tapa. Palautteen annossa tulee huomioida kieli- ja kulttuuritaustojen haasteet.

Liity mukaan Asukaspooliin

Asukaspoolin jäsenenä pääset suoraan vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen. Saat sähköpostiisi tietoa ajankohtaisista kyselyistä ja asukastilaisuuksista. 

Liity Asukaspooliin 

Osallistu ja anna meille palautetta

Osallistu ja vaikuta

Anna palautetta

Tuoreimmat ajankohtaiset