Asiakaan tarpeisiin perustuvan Minun tiimini -mallin käyttö vakiintuu ja laajenee

Minun tiimini -toimintamalli on saanut hyvän alun Pirkanmaan hyvinvointialueella. Tiimitapaamisia on tilastoitu tänä vuonna yli 160. Useimmissa hyvinvointialueen palveluissa on jo valmiudet koostaa asiakkaan tueksi oma tiimi yhdenmukaisen Minun tiimini -mallin mukaisesti.

Artikkeli
Asiakas huoneen ovella, ammattilainen oven vieressä saattelemassa.

Minun tiimini on Pirkanmaan hyvinvointialueelle valittu tapa tehdä monialaista yhteistyötä asiakaslähtöisesti. Toimintamalli soveltuu asiakkaalle, joka käyttää paljon palveluja ja hyötyy niiden yhteensovittamisesta. Minun tiimini -toiminta voi olla myös ennaltaehkäisevää, jolloin asiakas saa tilanteeseensa useita eri näkökulmia sekä tarvittavat palvelut riittävän ajoissa. 

Minun tiimini kootaan asiakkaalle siinä palvelussa, missä tarve tunnistetaan, ja siihen voi kuulua eri tahojen ja ammattiryhmien edustajia asiakkaan tarpeiden ja tilanteen mukaan. Malli on jo käytössä hyvinvointialueen avopalveluissa, lasten, nuorten ja perheiden palveluissa sekä ikäihmisten ja vammaisten palveluissa. Erikoissairaanhoidossa valmistellaan parhaillaan mallin käyttöönottoa.

Malli on saanut ammattilaisilta kiitosta - käytössä on nyt yksi ja yhdenmukainen toimintapa koko Pirkanmaalla. Minun tiimini mukautuu erilaisiin tarpeisiin, ja asiakasta voidaan aiempaa paremmin tukea ja auttaa hänen omassa arjessaan ja elämäntilanteessaan. Yhtenäisillä toimintatavoilla voidaan myös vaikuttaa palvelujen laatuun ja saatavuuteen. 

Asiakkaalle kohdennettua apua, ammattilaisille sujuvaa yhteistyötä 

Palvelupäällikkö Tuuli Pakarinen työikäisten sosiaalipalveluista kertoo, että työikäisten sosiaalityössä ja sosiaaliohjauksessa malli on helpottanut yhteistyötä eri ammattilaisten kesken. Asiakkaalle voi olla jännittävääkin tulla käsittelemään oman elämänsä tärkeimpiä asioita useista ihmisistä koostuvan ryhmän kanssa. Jännitystä helpottavat ennakkolomakkeet, johon asiakas koostaa ne asiat, joista on tärkeä puhua. Yksi hyöty on ajansäästö - yhteisessä tapaamisessa saadaan monta asiaa sovittua kerralla. Mallia auttaa auttamaan erityisesti sellaisia ihmisiä, joille on kertynyt monenlaisia ongelmia. 

–Yksittäisen ammattilaisen on vaikea ratkoa tällaisia tilanteita, Tuuli Pakarinen toteaa. 

–Asiakkaan asiaa ja ammattilaisen työskentelyä on auttanut se, että tiimi on päässyt heti keskustelemaan ja miettimään yhdessä asiakkaan tilannetta. 

 Palvelun laatu paranee, kun asiakkaat saavat apua juuri siihen asiaan, mihin tarvitsevat. Pakarinen näkee Minun tiimini -mallissa mahdollisuuden vähentää asiakkaiden ylimääräisiä yhteydenottoja, kun asiat saadaan tiimimallilla kuntoon. Sama kokemus on terveyskeskuslääkäri Outi Koskisella Linnainmaan sosiaali- ja terveysasemalta.  

– Joskus monialainen tiimi on kevein tapa hoitaa asiakkaan asiaa. Minun tiimini- mallin myötä kaikilla hoitoon osallistuvilla tahoilla on yhteisesti sovittu tavoite ja suunnitelma, jolloin tiimissä on mahdollista jakaa suunnitelman toteutusta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hukkatyötä ei tule, Koskinen huomauttaa.  

Tesoman neuvolassa Minun tiimini -malli on ollut vaivatonta ottaa käyttöön, koska työntekijät ovat jo aiemminkin toimineet moniammatillisessa tiimissä. Minun tiimini -aikaa varataan jokaiselle viikolle. Ammattilaisten näkökulmasta on hyödyllistä, että tapaamisessa päästään pohtimaan asiakkaan tilannetta monista eri näkökulmista ja voidaan heti sopia työnjaosta. Terveydenhoitaja Saija Koivisto toteaa, että malli selkeytyy ja kehittyy vähitellen ja tulee myös työntekijöille tutummaksi. 

–Tärkeää on käyttökokemuksen kertyessä kysyä myös mallin kehittämistä vaativia asioita. Näin systeemistä saadaan vielä toimivampi. 

Kehittäminen tärkeää, muutoksia vuodenvaihteen jälkeen 

Myös Minun tiimini -suunnittelupäällikkö Tiina Piispanen integraatiotoimialueelta painottaa, että on tärkeää, että toimintamallia parannetaan jatkuvasti käyttökokemuksien perusteella. Sujuva yhteistyö edellyttää myös organisaation yhteistyörakenteiden hioutumista, jatkuvaa vuoropuhelua ja yhteistä päätöksentekoa yhteisten asiakkaiden prosesseista. 

– Minun tiimini -mallin kehittäminen edellyttää kärsivällisyyttä ja jatkuvaa ratkaisujen pohdintaa, Tiina Piispanen toteaa.

–  Jokaisen vastuulla on kehittää omaa ja yhteistä työtä asiakkaan tai perheen parhaaksi. Meidän pitää pohtia, miten voisimme toimia vielä taloudellisemmin, sujuvammin ja asiakaslähtöisemmin. 

Minun tiimini -mallin käyttöönotosta ja ammattilaisten tukemisesta on tähän saakka vastannut integraation toimialue. Tässä on tehty pitkäjänteistä yhteistyötä palvelulinjojen kehittäjien kanssa. Integraation toimialueen toiminta lakkaa vuodenvaihteessa osana organisaatiouudistusta ja keskitetystä koordinaatiosta luovutaan yt-toimeenpanon myötä. Toimintamallin kehittäminen ja ylläpitäminen siirtyy palvelulinjoille kevään 2025 aikana

Teksti: Anna-Mari Martikainen