Arjen tärkein tyyppi -kampanjassa on mukana Kehitysvammaliitto sekä yhdeksän palveluntuottajaa. Kampanjan tavoitteena on rohkaista nuoria lähtemään esimerkiksi TET-harjoitteluun tai kesätöihin kehitysvamma-alalle. Arjen tärkein tyyppi -somekanavat kertovat nuorille kehitysvammaisuudesta ja kehitysvammatyöstä.
- Mutta jotta päästään niin pitkälle, että nuori hakee kesätöihin alalle, pitää ensin tapahtua paljon muuta. Siksi kampanjassa painopisteenä on myös yleinen asenteiden tuuletus ja vammaisia ihmisiä kohtaan tunnettujen ennakkoluulojen torjuminen, kampanjan markkinointikoordinaattori Sandra Kurki kertoo.
Kampanja nostaa erilaiset ihmiset näkyviksi. Kampanja näkyy Instagramissa ja Tiktokissa tilillä @arjentarkeintyyppi. Kampanjan nettisivuilla voi hakea TET-harjoitteluun, opiskeluun liittyvälle harjoittelujaksolle tai kesätöihin mukana olevien organisaatioiden toimipisteisiin.
Kampanjassa on tällä hetkellä tarjolla eri puolilla maata harjoittelu- tai kesätyömahdollisuuksia lähes 300:ssa eri asumisyksikössä, päivätoimintakeskuksessa sekä muissa palveluyksikössä, joissa tuotetaan palveluja kehitysvammaisille ihmisille. Työ- ja harjoittelupaikkoja voi etsiä ja hakea kätevän karttasovelluksen avulla.
- Kehitysvamma-alalle tarvitaan lisää työntekijöitä, jotta kehitysvammaisille ihmisille voidaan taata laadukkaat palvelut myös tulevaisuudessa. Tietoisuuden lisääminen alan mahdollisuuksista ja kehitysvammatyön vetovoiman nostaminen vaativat pitkäjänteistä työtä. Siksi tällainen kampanja on tarpeen, Kehitysvammaliiton viestintäpäällikkö Anneli Puhakka sanoo.
Pirhan vammaispalvelut haluaa olla mukana kampanjassa tekemässä alaa näkyväksi, hälventää ennakkoluuloja ja madaltaa nuorten kynnystä tutustua vammaisalaan yhtenä uravaihtoehtona. Tutustu kampanjan sisältöihin, olisitko Sinä jollekin arjen tärkein tyyppi?
Kehitysvammaliiton koordinoimassa Arjen tärkein tyyppi -kampanjassa on tällä hetkellä mukana yhdeksän kehitysvammaisille ihmisille palveluja tuottavaa organisaatiota, mutta uusia otetaan mukaan jatkuvasti. Kampanjassa on mukana Attendo, Hoivatie, Humana, Kymenlaakson hyvinvointialue, Mäntyniemi-yhdistys, Onnikodit, Pihlajalinna, Pirkanmaan hyvinvointialue ja Tukena.
Lisätietoa löydät kampanjan verkkosivuilta: arjentarkeintyyppi.fi
Lisätietoa kampanjasta:
Anneli Puhakka, p. 0400 906061, anneli.puhakka@kvl.fi
Sandra Kurki, p. 045 348 3869, sandra.kurki@gmail.com
Liisa Lindberg, p. 044 472 9578, liisa.lindberg@pirha.fi