Hoitotarvikkeet

Voit saada hoitotarvikkeita maksutta, jos tarvitset niitä pitkäaikaissairautesi hoitoon tai seurantaan vähintään kolmen kuukauden ajan. Hoitotarvikkeiden tarpeen määrittää terveydenhuollon ammattilainen. Hän laatii hoitosuunnitelman ja tekee sinulle lähetteen tai tilauksen maksutta jaettavista hoitotarvikkeista.

Toimi näin

Ensimmäisellä kertaa tarvitsemasi hoitotarvikkeet kirjataan potilastietojärjestelmään sinua hoitavassa yksikössä. Tässä yhteydessä ohjataan ensimmäisen digitaalisen tilauksen tekemisessä.

Jatkossa tilaa hoitotarvikkeet itse digitaalisella lomakkeella. Jos et pysty käyttämään lomaketta, tee tilaus puhelimitse.

Tilaa kaikki tarvikkeet hyvissä ajoin, koska tuotteesta riippuen toimitus voi kestää 2–4 viikkoa. Tilaa tarvikkeita 1–6 kuukauden tarvetta vastaava määrä tuotteesta riippuen. Jos hoitotarvike ei vielä ole vakiintuneessa käytössä, tilaa vain 1 kuukauden tarve.

Hoitotarvikkeet toimitetaan valitsemaasi PostNordin noutopisteeseen tai pakettiautomaattiin. Ulkotiloissa sijaitseviin PostNordin Lähibokseihin tarvikkeita ei toimiteta jäätymisriskin vuoksi. Valitse PostNordin palvelupiste pakettiautomaatin sijasta, jos et pysty hakemaan pakettiasi toisesta pakettiautomaatista valitsemasi pakettiautomaatin ollessa täynnä.

Hoitotarvikkeet voidaan toimittaa suoraan kotiisi erityistapauksissa ammattilaisen arvion mukaan. Lisäksi joidenkin sopimustoimittajien kanssa on mahdollista solmia kotijakelusopimus (esimerkiksi vaipat). Jos olet saanut kotiinjakelusopimuksen, uutta sopimusta ei tarvitse tehdä.

Jos sinulle tulee äkillinen tarve saada hoitotarvikkeita, soita hoitotarvikepalveluun tai ota yhteyttä hoitopaikkaasi.

PostNordin noutopisteet

Huomioithan, että Lähibokseihin hoitotarvikkeita ei toimiteta.


Tilauslomake ja puhelinnumerot

Digitaalinen hoitotarviketilauslomake

Voit tilata hoitotarvikkeita myös tunnistautumalla OmaPirha-palveluun ja täyttämällä siellä olevan hoitotarvikkeiden tilauslomakkeen. Tällöin tilauslomakkeellasi näkyy jo valmiiksi esitietoja. 
Soita

Saat neuvontaa hoitotarvikkeita koskevissa kysymyksissä. Voit tilata hoitotarvikkeita puhelimitse, jos et pysty käyttämään sähköistä lomaketta.

Käytössämme on takaisinsoittopalvelu: pyrimme soittamaan sinulle takaisin vuorokauden kuluessa. Puhelu tulee yksityisestä numerosta.

Puhelinnumerot 03 384 5203 , Akaa, Lempäälä, Orivesi, Punkalaidun, Sastamala, Tampere, Urjala, Valkeakoski ja Ylöjärvi
03 384 5501 , Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Kuhmoinen, Nokia, Pirkkala, Pälkäne ja Vesilahti

Aukioloajat
Ma
klo 8–12
Ti
klo 8–12
Ke
klo 8–12
To
klo 8–12

Tilaa hoitotarvikkeet etukäteen Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisella tilauslomakkeella tai puhelimitse

Puhelinnumerot 040 457 7870

Puhelinajat
Ma
klo 11.30–12.30
Ti
klo 11.30–12.30
Ke
klo 11.30–12.30

Jos sinulla on sairauksia, joiden hoitoa ja seurantaa varten tarvitset hoitotarvikkeita, voit olla oikeutettu maksuttomiin hoitotarvikkeisiin. Arvion tarvitsemistasi hoitotarvikkeista ja niiden määristä tekee lääkäri. Hoitotarvikkeet tulee tilata etukäteen puhelimitse tai sähköpostilla.

Puhelinnumerot 044 786 5442

Aukioloajat
Ti
klo 12–13
Ke
klo 12–13
To
klo 12–13

Tilaa hoitotarvikkeet etukäteen Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisella tilauslomakkeella tai puhelimitse.

Puhelinnumerot 044 466 3339

Puhelinajat
Ma
klo 12–14
Ti
klo 12–14
To
klo 12–14

Jos sinulla on sairauksia, joiden hoitoa varten tarvitset hoitotarvikkeita, voit olla oikeutettu maksuttomiin hoitotarvikkeisiin. Arvion tarvitsemistasi hoitotarvikkeista ja niiden määristä tekee lääkäri. Hoitotarvikkeet tulee tilata etukäteen puhelimitse tai sähköpostilla.

Puhelinnumerot 044 786 5442

Aukioloajat
Ti
klo 12–13
Ke
klo 12–13
To
klo 12–13

Hoitotarvikepalvelun puhelinasiointi ja tilaukset

Voit olla yhteydessä hoitotarvikepalveluun puhelimitse.

Puhelinnumerot 044 715 3289

Puhelinajat
Ti
klo 10–15.30
Ke
klo 10–15.30

Hoitotarvikepalvelun puhelinneuvonta ja -tilaukset

Voit olla yhteydessä hoitotarvikepalveluun puhelimitse.

Puhelinnumerot 044 715 3289

Puhelinajat
Ti
klo 10–15.30
Ke
klo 10–15.30

Tuloksia ei löytynyt.

Tuloksia ei löytynyt.


Kenelle ja millä ehdoin

Hoitotarvikkeiden saannista päättää lääkäri tai terveydenhuollon ammattihenkilö. Edellytyksenä on pääsääntöisesti se, että sairaus on pitkäkestoinen eli kestää yli kolme kuukautta.

Hoitotarvikkeita jaetaan maksutta vain kotona asuville tai kotihoitoon rinnastettavan palveluasumisen piirissä oleville henkilöille.


Lisätietoa maksutta jaettavista hoitotarvikkeista

Jos teet tilauksen toiselle henkilölle, ilmoita tilausta tehdessäsi henkilön nimi, jolle teet tilauksen, hänen syntymäaikansa ja yhteystietonsa, tuotteen nimi, toimittaja ja REF-numero, jotka löytyvät tuotteesta ja tilattava määrä.

Valitse tarvikkeiden noutopaikaksi sopiva PostNordin palvelupiste tai automaatti.

Hoitotarvikkeet toimitetaan valitsemaasi PostNordin palvelupisteeseen tai pakettiautomaattiin. Ulkotiloissa sijaitseviin PostNordin Lähibokseihin ei tarvikkeita toimiteta niiden jäätymisriskin vuoksi.

Valitse PostNordin palvelupiste pakettiautomaatin sijasta, jos et pysty hakemaan pakettiasi toisesta pakettiautomaatista valitsemasi pakettiautomaatin ollessa täynnä. PostNordin palvelupisteissä on asiakaspalvelija, jolta paketti vastaanotetaan ja niihin toimitetaan myös sellaiset paketit, jotka eivät mahdu automaatteihin.

Katso lisätiedot PostNordin noutopisteistä: PostNordin noutopisteet (Huomioithan, että Lähibokseihin ei toimiteta hoitotarvikkeita.)

Kun pakettisi on noudettavissa, saat saapumisilmoituksen tekstiviestillä, sähköpostilla tai PostNordin mobiilisovellukseen. Paketti on noudettavissa seitsemän vuorokauden ajan.

Jos et pääse itse noutamaan pakettiasi, voit välittää saapumisilmoituksen toiselle henkilölle tai toinen henkilö voi noutaa pakettisi ilmoittamalla palvelupisteellä nimesi, paketin seurantanumeron ja hyllypaikan. Voit myös tehdä allekirjoitetun valtakirjan paketin noutajalle. Pakettia noutavalla tulee olla oma henkilöllisyystodistus mukanaan.

Jos tilaustasi ei ole toimitettu 2–4 viikon sisällä tai sinulla on muuta tuotteisiin liittyvää kysyttävää, ole yhteydessä hoitotarvikepalveluun.

Jos paketin sisällä oleva lähetyslista ei täsmää saapuneisiin tuotteisiin tai määrään ole yhteydessä Tuomen asiakaspalveluun, asiakaspalvelu@tuomi.fi tai 03 567 8100.

Tuomi Logistiikka: Reklamaatiot ja tuotepalautukset

Pirkanmaan alueella maksutta jaettavat hoitotarvikkeet jaetaan samanlaisten ohjeiden ja kriteerien mukaan.

Hoitotarvikepalvelun kriteerit ja ohjeet (pdf)

Jos sinulle tulee äkillinen tarve saada hoitotarvikkeita, soita hoitotarvikepalveluun tai ota yhteyttä hoitopaikkaasi.

Hoitotarvikkeet voidaan toimittaa suoraan kotiisi erityistapauksissa ammattilaisen arvion mukaan. Lisäksi joidenkin sopimustoimittajien kanssa on mahdollista solmia kotijakelusopimus (esimerkiksi vaipat). Jos olet saanut kotiinjakelusopimuksen, uutta sopimusta ei tarvitse tehdä.

Löydät tuotteiden tiedot hoitotarvikeselvityksestä tai -suunnitelmasta Omakannasta. Jos olet tilannut tarvikkeita aiemmin, tiedot näkyvät myös tuotepakkauksissa. Tuotepakkauksessa REF-numero on usein viivakoodin lähellä.


 

Diabeteshoitovälineiden lajittelu kotitalouksissa

Lajittele sekajätteeseen

  • Verensokeriliuskat
    Verensokeriliuskat voi hävittää sekajätteenä, koska ne sisältävät vain hyvin pieniä määriä metallia ja elektrodeja.
  • Sensorin asettimet, insuliinipumpun letkut (ilman neulaa), tyhjät insuliinikynät ja -säiliöt
    Sensorin asetin on muovia ja sisältää pienen metallijousen. Asettimen voi laittaa kodin sekajäteastiaan. Insuliinipumpun letkut, joissa ei ole neulaa sekä tyhjän insuliinikynän ja insuliinisäiliön voi laittaa kodin sekajäteastiaan.

Lajittele kartonkikeräykseen

  • Kartonkiset pakkauslaatikot

Lajittele muovinkeräykseen

  • Yksittäispakattujen tuotteiden muovipakkaukset. 
    Yksittäisiä tuotteita suojaavat muovipakkaukset, esimerkiksi infuusiosetin pakkausmuovin voi lajitella muovinkeräykseen.

Vie apteekkiin

  • Insuliinikynäneulat, ruiskut, insuliinipumpun kanyylit ja pistolaitteen neulat (lansetit)
    Kaikki neulan sisältävät tuotteet tulee viedä apteekkiin. Insuliinikynäneulat, insuliinipumpun kanyylit ja pistolaitteen neulat (lansetit) voi kerätä kotona kovaseinäiseen, suljettavaan astiaan. Näitä ovat esimerkiksi tyhjät muovipullot tai lasipurkit, joissa on kierrettävä korkki tai kansi. Hyvin suljettu keräysastia tulee viedä apteekkiin erillään muusta lääkejätteestä.
  • Vajaat ja täydet insuliinikynät
    Jos insuliinikynissä tai säiliöissä on insuliinia, ne viedään apteekkiin. Huom! Insuliinia ei saa tyhjentää viemäriin tai roskakoriin.

Vie sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kierrätykseen

  • Verensokerisensorit ja verensokerimittarit
    Verensokerisensorit ja verensokerimittarit tulee hävittää sähkö- ja elektroniikkajätteenä. Sähkö- ja elektroniikkalaitteet (SER) voi viedä jäteasemalle, jätekeskukseen tai sähkölaitteita myyviin liikkeisiin. Verensokerimittareissa on patterit, jotka tulee poistaa ennen kuin tuotteen vie kierrätykseen. Käytetyt sensorit sisältävät pariston, jota ei voi poistaa.
  • OmniPod-pumput
    Laitevalmistaja huolehtii pumppujen asianmukaisesta hävittämisestä, kun käytetyt pumput palautetaan toimittajalle siihen tarkoitetussa palautuslaatikossa. Tuotteet sisältävät elektroniikkaa, eikä niitä saa hävittää sekajätteen joukossa.

Vie paristojen kierrätykseen

  • Paristot
    Käytettyjen paristojen päät tulee teipata heti, kun ne poistetaan laitteesta. Teippaamaton paristo on paloriski kotona ja kierrätyspisteissä. Käytetyt pariston voi palauttaa jäteasemalle, jätekeskukseen tai kauppojen kierrätyspisteille.


Tämän sivun löydät myös osoitteella pirha.fi/hoitotarvikepalvelu

Päivitetty 3.12.2024