Hoitotarvikkeet
Voit saada hoitotarvikkeita maksutta, jos tarvitset niitä pitkäaikaissairautesi hoitoon tai seurantaan vähintään kolmen kuukauden ajan. Hoitotarvikkeiden tarpeen määrittää terveydenhuollon ammattilainen. Hän laatii hoitosuunnitelman ja tekee sinulle lähetteen tai tilauksen maksutta jaettavista hoitotarvikkeista.
Toimi näin
Ensimmäisellä kertaa tarvitsemasi hoitotarvikkeet kirjataan potilastietojärjestelmään sinua hoitavassa yksikössä. Tässä yhteydessä ohjataan ensimmäisen digitaalisen tilauksen tekemisessä.
Jatkossa tilaa hoitotarvikkeet itse digitaalisella lomakkeella. Jos et pysty käyttämään lomaketta, tee tilaus puhelimitse.
Tilaa kaikki tarvikkeet hyvissä ajoin, koska tuotteesta riippuen toimitus voi kestää 2–4 viikkoa. Tilaa tarvikkeita 1–6 kuukauden tarvetta vastaava määrä tuotteesta riippuen. Jos hoitotarvike ei vielä ole vakiintuneessa käytössä, tilaa vain 1 kuukauden tarve.
Hoitotarvikkeet toimitetaan valitsemaasi PostNordin noutopisteeseen tai pakettiautomaattiin. Ulkotiloissa sijaitseviin PostNordin Lähibokseihin tarvikkeita ei toimiteta jäätymisriskin vuoksi. Valitse PostNordin palvelupiste pakettiautomaatin sijasta, jos et pysty hakemaan pakettiasi toisesta pakettiautomaatista valitsemasi pakettiautomaatin ollessa täynnä.
Hoitotarvikkeet voidaan toimittaa suoraan kotiisi erityistapauksissa ammattilaisen arvion mukaan. Lisäksi joidenkin sopimustoimittajien kanssa on mahdollista solmia kotijakelusopimus (esimerkiksi vaipat). Jos olet saanut kotiinjakelusopimuksen, uutta sopimusta ei tarvitse tehdä.
Jos sinulle tulee äkillinen tarve saada hoitotarvikkeita, soita hoitotarvikepalveluun tai ota yhteyttä hoitopaikkaasi.
PostNordin noutopisteet
Huomioithan, että Lähibokseihin hoitotarvikkeita ei toimiteta.
Tilauslomake ja puhelinnumerot
Digitaalinen hoitotarviketilauslomake
Saat neuvontaa hoitotarvikkeita koskevissa kysymyksissä. Voit tilata hoitotarvikkeita puhelimitse, jos et pysty käyttämään sähköistä lomaketta.
Käytössämme on takaisinsoittopalvelu: pyrimme soittamaan sinulle takaisin vuorokauden kuluessa. Puhelu tulee yksityisestä numerosta.
Puhelinnumerot
03 384 5203
, Akaa, Lempäälä, Orivesi, Punkalaidun, Sastamala, Tampere, Urjala, Valkeakoski ja Ylöjärvi
03 384 5501
, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Kuhmoinen, Nokia, Pirkkala, Pälkäne ja Vesilahti
Tilaa hoitotarvikkeet etukäteen Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisella tilauslomakkeella tai puhelimitse
Puhelinnumerot
040 457 7870
Jos sinulla on sairauksia, joiden hoitoa ja seurantaa varten tarvitset hoitotarvikkeita, voit olla oikeutettu maksuttomiin hoitotarvikkeisiin. Arvion tarvitsemistasi hoitotarvikkeista ja niiden määristä tekee lääkäri. Hoitotarvikkeet tulee tilata etukäteen puhelimitse tai sähköpostilla.
Puhelinnumerot
044 786 5442
Tilaa hoitotarvikkeet etukäteen Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisella tilauslomakkeella tai puhelimitse.
Puhelinnumerot
044 466 3339
Jos sinulla on sairauksia, joiden hoitoa varten tarvitset hoitotarvikkeita, voit olla oikeutettu maksuttomiin hoitotarvikkeisiin. Arvion tarvitsemistasi hoitotarvikkeista ja niiden määristä tekee lääkäri. Hoitotarvikkeet tulee tilata etukäteen puhelimitse tai sähköpostilla.
Puhelinnumerot
044 786 5442
Hoitotarvikepalvelun puhelinasiointi ja tilaukset
Voit olla yhteydessä hoitotarvikepalveluun puhelimitse.
Puhelinnumerot
044 715 3289
Hoitotarvikepalvelun puhelinneuvonta ja -tilaukset
Voit olla yhteydessä hoitotarvikepalveluun puhelimitse.
Puhelinnumerot
044 715 3289
Tuloksia ei löytynyt.
Tuloksia ei löytynyt.
Kenelle ja millä ehdoin
Hoitotarvikkeiden saannista päättää lääkäri tai terveydenhuollon ammattihenkilö. Edellytyksenä on pääsääntöisesti se, että sairaus on pitkäkestoinen eli kestää yli kolme kuukautta.
Hoitotarvikkeita jaetaan maksutta vain kotona asuville tai kotihoitoon rinnastettavan palveluasumisen piirissä oleville henkilöille.
Lisätietoa maksutta jaettavista hoitotarvikkeista
Jos teet tilauksen toiselle henkilölle, ilmoita tilausta tehdessäsi henkilön nimi, jolle teet tilauksen, hänen syntymäaikansa ja yhteystietonsa, tuotteen nimi, toimittaja ja REF-numero, jotka löytyvät tuotteesta ja tilattava määrä.
Valitse tarvikkeiden noutopaikaksi sopiva PostNordin palvelupiste tai automaatti.
Hoitotarvikkeet toimitetaan valitsemaasi PostNordin palvelupisteeseen tai pakettiautomaattiin. Ulkotiloissa sijaitseviin PostNordin Lähibokseihin ei tarvikkeita toimiteta niiden jäätymisriskin vuoksi.
Valitse PostNordin palvelupiste pakettiautomaatin sijasta, jos et pysty hakemaan pakettiasi toisesta pakettiautomaatista valitsemasi pakettiautomaatin ollessa täynnä. PostNordin palvelupisteissä on asiakaspalvelija, jolta paketti vastaanotetaan ja niihin toimitetaan myös sellaiset paketit, jotka eivät mahdu automaatteihin.
Katso lisätiedot PostNordin noutopisteistä: PostNordin noutopisteet (Huomioithan, että Lähibokseihin ei toimiteta hoitotarvikkeita.)
Kun pakettisi on noudettavissa, saat saapumisilmoituksen tekstiviestillä, sähköpostilla tai PostNordin mobiilisovellukseen. Paketti on noudettavissa seitsemän vuorokauden ajan.
Jos et pääse itse noutamaan pakettiasi, voit välittää saapumisilmoituksen toiselle henkilölle tai toinen henkilö voi noutaa pakettisi ilmoittamalla palvelupisteellä nimesi, paketin seurantanumeron ja hyllypaikan. Voit myös tehdä allekirjoitetun valtakirjan paketin noutajalle. Pakettia noutavalla tulee olla oma henkilöllisyystodistus mukanaan.
Jos tilaustasi ei ole toimitettu 2–4 viikon sisällä tai sinulla on muuta tuotteisiin liittyvää kysyttävää, ole yhteydessä hoitotarvikepalveluun.
Jos paketin sisällä oleva lähetyslista ei täsmää saapuneisiin tuotteisiin tai määrään ole yhteydessä Tuomen asiakaspalveluun, asiakaspalvelu@tuomi.fi tai 03 567 8100.
Tuomi Logistiikka: Reklamaatiot ja tuotepalautukset
Pirkanmaan alueella maksutta jaettavat hoitotarvikkeet jaetaan samanlaisten ohjeiden ja kriteerien mukaan.
Hoitotarvikkeet voidaan toimittaa suoraan kotiisi erityistapauksissa ammattilaisen arvion mukaan. Lisäksi joidenkin sopimustoimittajien kanssa on mahdollista solmia kotijakelusopimus (esimerkiksi vaipat). Jos olet saanut kotiinjakelusopimuksen, uutta sopimusta ei tarvitse tehdä.
Löydät tuotteiden tiedot hoitotarvikeselvityksestä tai -suunnitelmasta Omakannasta. Jos olet tilannut tarvikkeita aiemmin, tiedot näkyvät myös tuotepakkauksissa. Tuotepakkauksessa REF-numero on usein viivakoodin lähellä.
Diabeteshoitovälineiden lajittelu kotitalouksissa
Lajittele sekajätteeseen
- Verensokeriliuskat
Verensokeriliuskat voi hävittää sekajätteenä, koska ne sisältävät vain hyvin pieniä määriä metallia ja elektrodeja. - Sensorin asettimet, insuliinipumpun letkut (ilman neulaa), tyhjät insuliinikynät ja -säiliöt
Sensorin asetin on muovia ja sisältää pienen metallijousen. Asettimen voi laittaa kodin sekajäteastiaan. Insuliinipumpun letkut, joissa ei ole neulaa sekä tyhjän insuliinikynän ja insuliinisäiliön voi laittaa kodin sekajäteastiaan.
Lajittele kartonkikeräykseen
- Kartonkiset pakkauslaatikot
Lajittele muovinkeräykseen
- Yksittäispakattujen tuotteiden muovipakkaukset.
Yksittäisiä tuotteita suojaavat muovipakkaukset, esimerkiksi infuusiosetin pakkausmuovin voi lajitella muovinkeräykseen.
Vie apteekkiin
- Insuliinikynäneulat, ruiskut, insuliinipumpun kanyylit ja pistolaitteen neulat (lansetit)
Kaikki neulan sisältävät tuotteet tulee viedä apteekkiin. Insuliinikynäneulat, insuliinipumpun kanyylit ja pistolaitteen neulat (lansetit) voi kerätä kotona kovaseinäiseen, suljettavaan astiaan. Näitä ovat esimerkiksi tyhjät muovipullot tai lasipurkit, joissa on kierrettävä korkki tai kansi. Hyvin suljettu keräysastia tulee viedä apteekkiin erillään muusta lääkejätteestä. - Vajaat ja täydet insuliinikynät
Jos insuliinikynissä tai säiliöissä on insuliinia, ne viedään apteekkiin. Huom! Insuliinia ei saa tyhjentää viemäriin tai roskakoriin.
Vie sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kierrätykseen
- Verensokerisensorit ja verensokerimittarit
Verensokerisensorit ja verensokerimittarit tulee hävittää sähkö- ja elektroniikkajätteenä. Sähkö- ja elektroniikkalaitteet (SER) voi viedä jäteasemalle, jätekeskukseen tai sähkölaitteita myyviin liikkeisiin. Verensokerimittareissa on patterit, jotka tulee poistaa ennen kuin tuotteen vie kierrätykseen. Käytetyt sensorit sisältävät pariston, jota ei voi poistaa. - OmniPod-pumput
Laitevalmistaja huolehtii pumppujen asianmukaisesta hävittämisestä, kun käytetyt pumput palautetaan toimittajalle siihen tarkoitetussa palautuslaatikossa. Tuotteet sisältävät elektroniikkaa, eikä niitä saa hävittää sekajätteen joukossa.
Vie paristojen kierrätykseen
- Paristot
Käytettyjen paristojen päät tulee teipata heti, kun ne poistetaan laitteesta. Teippaamaton paristo on paloriski kotona ja kierrätyspisteissä. Käytetyt pariston voi palauttaa jäteasemalle, jätekeskukseen tai kauppojen kierrätyspisteille.
Päivitetty 3.12.2024