Kotiutus ja jatkohoito
Alamme Taysissa suunnitella kotiinlähtöäsi osastolta tai mahdollista jatkohoitopaikkaan siirtymistä heti hoitojakson alusta alkaen. Jos sinulla potilaana tai läheisenä on mielessäsi asioita, jotka meidän olisi hyvä tietää kotiutusta tai jatkohoitoa suunnitellessamme, kerro niistä omahoitajalle, hoitohenkilökunnalle tai hoitavalle lääkärille hyvissä ajoin ennen kotiutumispäivää.
Annamme potilaalle sairaalasta mukaan:
- Tarvittavat reseptit tai tiedot e-reseptillä tehdyistä lääkemääräyksistä
- Sairauslomatodistuksen ja muut tarvittavat todistukset, kuten matkakorvaustodistuksen. Kerro henkilökunnalle ennen kotiutusta, mitä todistuksia tarvitset.
- Kotihoito-ohjeet
- Yhteystiedot ja ohjeen, mihin ottaa yhteyttä, jos kotona tulee sairauteen tai tehtyyn toimenpiteeseen liittyviä ongelmia.
- Sairaalamaksuista lähetämme laskun kotiin.
Loppulausunto eli epikriisi
Hoitojaksosta sairaalassa tehdään kirjallinen loppulausunto eli epikriisi. Näet sen Omakanta-verkkopalvelusta omia pankkitunnuksia käyttäen. Hoitoyhteenvedossa kerrotaan sairaalaan tulosi syy, tärkeimmät sinulle tehdyt tutkimukset ja toimenpiteet, taudinmääritys, jatkohoito-ohjeet sekä sinua hoitaneen lääkärin nimi.
Pyynnöstäsi lähetämme epikriisin eli loppulausunnon sinulle paperilla postitse.
Lapsiasiakkaiden epikriisit lähetetään vanhemmille postitse.
Lähetämme hoitoyhteenvedon myös omalääkärillesi, sinut sairaalaan lähettäneelle lääkärille sekä siihen terveydenhuollon yksikköön, missä hoitosi jatkuu. Jos haluat kieltää tietojesi antamisen, kerro se hoitohenkilökunnalle sairaalassaolon aikana.
Jatkoajanvaraukset
Jos jälkitarkastus sairaalassa on tarpeen, varaamme jälkitarkastusajan poliklinikalle. Joissakin tilanteissa annamme sinulle ohjeen, että sinun pitää varata jälkitarkastusaika itse terveyskeskuksesta tai siltä lääkäriltä, joka lähetti sinut sairaalaan. Ompeleitten poistoon varataan useimmiten itse aika terveydenhoitajalta.
Jos hoitosi jatkuu Taysissa jo lyhyen ajan kuluttua, niin saat tiedon varatuista ajoista kotiin lähtiessä. Myöhemmistä ajanvarauksista lähetämme kutsukirjeen kotiin.
Anna palautetta
Toivomme, että annat palautetta hoitokokemuksestasi. Voit antaa palautetta suoraan henkilökunnalle sairaalassa ollessasi tai verkkopalautelomakkeella. Hoitoyksiköissä ja sairaalan aulatiloissa on tarjolla palautelomakkeita, joilla voit antaa palautetta kirjallisesti. Jaamme asiakkaillemme vastattavaksi myös palvelukokemuskyselyjä.
Päivitetty 9.10.2024