Valikkonäyttö
Erikoissairaanhoidon apuvälineet - otsikko
Erikoissairaanhoidon apuvälineet
Erikoissairaanhoidon apuvälineet
Erityistä osaamista vaativat apuvälinepalvelut ja niiden tukipalvelut kuuluvat erikoissairaanhoidon toimintaan. Näitä ovat esimerkiksi sähköisen liikkumisen, kommunikoinnin ja ympäristönhallinnan apuvälineet sekä alle 16-vuotiaiden lasten apuvälineet. Näitä myönnetään vain pitkäaikaiseen käyttöön.
Tays apuvälinekeskuksesta lainattaviin apuvälineisiin tarvitset aina lähetteen lääkäriltä.
Erikoissairaanhoidon apuvälineet haitari
Erilaiset erikoissairaanhoidon apuvälineet
Tays apuvälinekeskuksesta lainataan selkäydinvammaisen ensimmäiset, kotiutumisen mahdollistavat apuvälineet. Näitä ovat muun muassa tarvittavat siirtymisen apuvälineet, liikkumisen apuvälineet, suihku- ja wc-toimintojen apuvälineet.
Tays apuvälinekeskuksesta lainataan myös hengityshalvauspotilaiden liikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineet. Näitä ovat muun muassa sähkötoiminen sänky, painehaavapatja, peseytymisen ja wc-toimintojen apuvälineet sekä liikkumisen apuvälineet.
Näiden huolto tilataan Tays apuvälinekeskuksesta.
Erikoissairaanhoidon apuvälinepalvelun useimmin kysytyt kysymykset haitari
Erikoissairaanhoidon apuvälinepalvelun useimmin kysytyt kysymykset
Luovutamme apuvälineitä Sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallisen ohjeistuksen mukaisesti.
Tays apuvälinekeskukselle kohdentuu
- Kaikki alle 16-vuotiaiden lasten apuvälinearviot
- Sähköisen liikkumisen apuvälinearviot
- Kommunikaatio- ja tietotekniset apuvälinearviot, ympäristönhallintajärjestelmät
- Keskitetysti selkäydinvammaisten akuuttivaiheen apuvälinearviot
- Hengityshalvauspotilaiden apuvälinearviot
- Vammaispalvelulain mukaiset apuvälinearviot (asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet, asunnon muutostyöt sekä autoilun apuvälineet)
Keskimääräinen jonotusaika vaihtelee. Meille tullut lähete arvioidaan mahdollisen kiireellisyysluokan mukaan. Sinuun ollaan tarkemmin yhteydessä puhelimitse, jolloin sovitaan yhteisesti toimintakäytänteistä ja vastaanottoajasta.
Apuvälinepalvelut ovat kiireetöntä hoitoa, lain mukaan apuvälinearvio tulee aloittaa kuuden kuukauden kuluessa lähetteen hyväksymisestä.
Apuvälinetoiminta perustuu kierrätykseen. Kierrätämme jo käytössä olleita, meille palautuneita apuvälineitä, jotka olemme huoltaneet käyttökuntoon seuraavalle tarvitsijalle.
Kierrätyksen lisäksi toimintaa ohjaa sopimustuotteet, joita ensisijaisesti käytämme. Sopimustuotteet vaihtelevat aina toimintakauden mukaan.
Toteutamme apuvälinearviota aina asiakaslähtöisesti asiakkaan toimintakykysi, toimintaympäristösi ja yksilölliset tarpeesi huomioiden. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan huomioimaan omat toiveesi.
Voit yhteyttä OmaTaysin hoitokeskustelun kautta (PIN 3014).
Voit myös ottaa yhteyttä Tays apuvälinekeskuksen asiakasnevojaan. Hän välittää tiedon eteenpäin sinua hoitaneelle apuvälineneuvojalle.
Ensisijaisesti apuväline tulee palauttaa siihen yksikköön, josta kyseinen apuväline on lainattu. Voit kuitenkin palauttaa apuvälineen myös muuhun terveydenhuollon yksikköön.
Tays apuvälinekeskukseen voit palauttaa apuvälineitä arkisin kello 7.15–16 välisenä aikana ilman ajanvarausta. Aulatilasta löytyy erikseen merkitty palautuspiste.
Lainattuja apuvälineitä ei tarvitse palauttaa. Sinun tulee kuitenkin ilmoittaa muutosta, jotta voimme välittää käytössäsi olevien apuvälineiden tiedot uuden hyvinvointialueen apuvälinekeskuksen tietoon. Apuvälineet siirtyvät samalla heidän omaisuudekseen ja heidän huoltovastuulleen.
Mikäli et tarvitse lainassa olevia apuvälineitä, ne tulee palauttaa. Apuvälineet palautetaan ensisijaisesti lainauksen tehneeseen toimipisteeseen. Tarvittaessa voit palauttaa apuvälineen myös muuhun terveydenhuollon yksikköön.
Ota yhteyttä oman asuinkuntasi apuvälineyksikköön, jos kyse on päivittäisten toimintojen apuvälineestä (esimerkiksi rollaattori, wc-istuin, pyörätuoli, kyynärsauvat). Perusterveydenhuollon palveluihin voit hakeutua ilman lähetettä.
Erikoissairaanhoidon apuvälinepalveluihin tarvitset lähetteen.
Tarvittaessa voit olla yhteydessä Tays apuvälinekeskuksen asiakasneuvojaan tarkemman ohjeistuksen saamiseksi.