Valikkonäyttö
Unipoliklinikan usein kysytyt kysymykset
Tays Keskussairaalan unipoliklinikan usein kysytyt kysymykset
Usein kysyttyä unipoliklinikan vastaanottoajoista ja yhteydenottokanavista
Usein kysyttyä unipoliklinikan vastaanottoajoista ja yhteydenottokanavista
Pyrimme kutsumaan potilaat tiedotteessa mainittuun päivämäärään mennessä. Ruuhkahuippujen aikana hoitoon pääsy saattaa viivästyä. Asiasi on kuitenkin hoidossa, voit jäädä odottamaan kutsua.
Arvion hoitoon pääsyn odotusajasta tekee unipoliklinikan lääkäri lähetetietojen ja sairauden vaikeusasteen perusteella. Potilaat kutsutaan vastaanotolle jonotusjärjestyksessä. Vastaanottoaikaa ei yleensä ole mahdollista kiirehtiä.
Tays Keskussairaalassa hoidossa olevat ottavat yhteyttä Tays Keskussairaalan unipoliklinikalle hoitokeskustelulla sähköisessä OmaTays-palvelussa (PIN-koodi 5321) tai tekstiviestillä numeroon 045 7396 5932.
Jos olet tamperelainen ja olet saanut ilmoituksen hoidon siirrosta Tipotien uniyksikköön, ole yhteydessä sinne. Yhteystiedot löytyvät Pirkanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilta. Voit tarkistaa OmaKanta-verkkopalvelusta, onko hoitosi siirretty Tipotielle.
Usein kysyttyä maskeista ja tarvikkeista
Usein kysyttyä maskeista ja tarvikkeista
Jos käytät Resmedin maskia, voit liittyä maskien kotipostituslistalle, jolloin uusi maski tulee automaattisesti kerran vuodessa lähimpään Postnordin toimituspisteeseen. Jos haluat postituslistalle, ota meihin yhteyttä OmaTaysin hoitokeskustelun kautta (PIN-koodi 5321) tai tekstiviestillä numeroon 045 7396 5932. Ilmoita viestissä nimesi, henkilötunnuksesi, puhelinnumerosi, maskisi malli ja koko sekä onko laitteessasi kostutin käytössä.
Tarvikejakelumme on avoinna ajanvarauksella maanantaisin kello 13–15 ja perjantaisin kello 10–12. Voit noutaa uudet tarvikkeet, jos edellisestä hausta on vähintään vuosi aikaa.
Voit uusia yhden maskin vuodessa. Halutessasi voit hankkia maskeja omakustanteisesti verkkokaupoista, jos vuoden käyttöaika ei ole tullut täyteen. Laitteen vesisäiliö uusitaan kahden vuoden välein.
Ongelma vaatii käynnin sairaanhoitajan vastaanotolla. Ota meihin yhteyttä OmaTaysin hoitokeskustelulla (PIN-koodi 5321) tai tekstiviestillä numeroon 045 7396 5932.
Emme vaihda pitkään käytössä ollutta, sopivaa maskimallia toiseen. Voit omakustanteisesti tilata maskeja maskitoimittajan verkkokaupasta, jos haluat vaihtaa toimivan maskimallin toiseen. Jos olet kokeillut omakustanteisesti maskimallia ja haluat sen postituspalveluun, ole yhteydessä unipoliklinikalle.
Maskin painaminen ja ihoärsytys on yleistä hoidon alkuvaiheessa.
Huolehdi maskin puhtaudesta ja säännöllisestä huollosta. Likainen maski saattaa aiheuttaa ihoärsytystä. Käytä pesuun mietoa, hajustamatonta pesuainetta ja huuhtele hyvin.
Ihoärsytyksen hoitoon voit hakea apteekista antihistamiinia (reseptiä ei tarvita). Ota antihistamiinia 1–2 kertaa päivässä kuukauden ajan pakkauksen ohjeen mukaan. Jos ihoärsytys ei häviä antihistamiinilla, voidaan harkita jatkotutkimusten tarpeellisuutta. Maskin aiheuttama ärsytys ei ole silikoniallergiaa.
Jos maski painaa nenän yläosaa, suosittelemme hankkimaan Resmedin verkkokaupasta Gecko-pehmiketyynyn. Unipoliklinikalta ei ole saatavana pehmiketyynyjä.
Tarkista maskin säädöt. Maski ei saa olla liian löysällä eikä liian tiukalla.
Ota käyttöön kostuttavat nenäsuihkeet ja -öljyt (esimerkiksi Humidose, A-vita) ja nenänhuuhtelukannu.
Flunssan aikana ota kuuriluontoisesti (enintään 10 päivän ajan) käyttöön limakalvoja supistava nenäsuihke (esimerkiksi Otrivin, Nasolin).
Säädä kostutinta isommalle. Tarvittaessa voit hakea tarvikejakelusta lämpöletkun.
Jos suusi aukeaa nenämaskin kanssa ja aiheuttaa nenäongelmia, voit ottaa käyttöön leukaremmin, joka pitää suun kiinni maskihoidon aikana. Leukaremmin voit hakea tarvikejakelusta tarvikejakeluaikoina.
Usein kysyttyä CPAP-laitteen käytöstä
Usein kysyttyä CPAP-laitteen käytöstä
Pyri nukkumaan vasemmalla kyljelläsi. Voit kokeilla myös sängyn päädyn nostamista ylemmäksi. Vältä puhumista laitetta käyttäessäsi. Vältä hiilihapollisia juomia, suolistoon ilmaa kerryttäviä ruokia ja purkan syömistä illalla.
Jos ongelma jatkuu, ota unipoliklinikalle yhteyttä OmaTaysin hoitokeskustelulla (PIN-koodi 5321) tai tekstiviestillä numeroon 045 7396 5932.
Kuljeta CPAP-laitteesi lentokoneessa käsimatkatavaroissa. Jos käytät CPAP-laitetta lennon aikana, ole etukäteen yhteydessä lentoyhtiöön.
Tulosta ResMedin verkkosivulta laitteen kanssa matkustamista varten asiakirja ja ota se mukaasi lentomatkalle.
Uniapnean hoito on tärkeää myös koronavirusinfektion aikana. Käytä CPAP-laitetta säännöllisesti öisin, jos nenän tukkoisuus ei estä laitteen käyttöä.
Laite saattaa helpottaa oloa koronaviruspotilaalla. Laitetta ei kuitenkaan saa käyttää vuorokauden ympäri koronaoireiden hoitoon, vaan tarvittaessa tulee hakeutua ensiapuun.
Jos joudut sairaalahoitoon, ota laite, maski ja letkut mukaasi. Kostutinta et tarvitse.
Suosittelemme koronavirusinfektiota sairastaville potilaille nukkumista CPAP-laitteen kanssa yksin omassa huoneessa. Kotioloissa kostuttimen käyttö on sallittua. Huolehdi huoneen hyvästä tuuletuksesta ja huoneen pintojen puhdistuksesta.
Usein kysyttyä muista uniongelmista
Usein kysyttyä muista uniongelmista
Usein kysyttyä laitteen käyttöehdoista ja asiakasmaksuista
Usein kysyttyä laitteen käyttöehdoista ja asiakasmaksuista
Olet saanut lainaksi CPAP-laitteen, joka on sairaalan omaisuutta. Sinun tulee huolehtia laitteen ja CPAP-tarvikkeiden asianmukaisesta käytöstä laina-aikana.
Jos et käytä CPAP-laitetta minimitavoitteiden mukaisesti, CPAP-hoito päätetään ja laite tulee palauttaa takaisin unipoliklinikalle määräaikaan mennessä.
Hoitajan ja lääkärin vastaanottokäynneistä peritään poliklinikkamaksu. Hoitajan ja lääkärin soittamista hoitopuheluista peritään hoitopuhelumaksu. Lasku lähetetään asiakkaalle käynnin tai puhelun jälkeen.
Jos potilas ei saavu vastaanotolle tai maskin sovituskäynnille sovittuna aikana eikä peru aikaansa edeltävästi, lähetämme käyttämättömästä ajasta sakkomaksun.
Päivitetty 30.4.2024