Murupolku

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Readspeaker

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Perusopetuksen koulupsykologi

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Perusopetuksen koulupsykologi

Perusopetuksen koulupsykologi

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Perusopetuksen koulupsykologilta saat apua tunne-elämän ja kehityksen haasteisiin. Tavallisia tukikäyntien aiheita ovat

  • ahdistuneisuus
  • pelot
  • mielialan lasku ja
  • elämäntilanteen kriisit.

Koulupsykologin puoleen voit kääntyä oppimiseen liittyvissä ongelmissa silloin, kun koulun laajoista tukitoimista huolimatta herää kysymys siitä, mistä oppimisen vaikeuksissa on kyse. Koulupsykologin tutkimusten tarvetta arvioidaan yhdessä erityisopettajien ja kouluterveydenhuollon asiantuntijoiden sekä huoltajien kanssa. Tarvittaessa koulupsykologi ohjaa sinut ja perheesi muiden tarjolla olevien palveluiden piiriin.

Esiopetuksen oppilas ohjautuu koulupsykologille esiopetuksen henkilökunnan arvion kautta. Esiopetuksessa koulupsykologin tuki on pääsääntöisesti konsultaatiopainotteista ja lähikasvattajien tukemista. Yksilötyöskentelystä sovitaan tarvittaessa erikseen. Yhteistyötä tehdään sovitusti opetushenkilöstön ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

Kaikki esi- ja perusopetuksen oppilaat ovat oikeutettuja koulupsykologin palveluihin.

Koulupsykologien vastaanotot ovat pääasiassa kouluilla koulupäivän aikana. Koulupsykologit ottavat vastaan ajanvarauksella. Voit olla yhteydessä meihin soittamalla tai tekstiviestillä.

Pirha 2.0 PTV Kuntavalinta Widget

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Hae paikkakunnan mukaan

Perusopetus_Miten psykologinen arviointi etenee?

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Miten psykologin arviointi etenee?

Psykologisen arvioinnin ensisijaisia toimenpiteitä ovat konsultaatio ja arvio sekä kartoitus. Psykologin tutkimuksia tehdään, jos lapsen tai nuoren tilanteesta on merkittävää huolta ja psykologi on arvioinut tutkimusten tuovan oleellista lisätietoa. Asiakkaat voivat ottaa yhteyttä suoraan opiskeluhuollon psykologiin. 

Psykologia voi konsultoida tarvittaessa lapsen tai nuoren kehitykseen, oppimiseen, tunne-elämään, vuorovaikutukseen tai psyykkiseen vointiin liittyvissä huolissa. Psykologi arvioi saamiensa tietojen perusteella jatkotoimenpiteiden, hoidon ja tutkimusten tarvetta yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa. 

Psykologin kartoitus on useimmiten riittävä tapa selvittää tunne-elämää, psyykkistä vointia, vuorovaikutusta, oppimisvaikeuksia tai neuropsykiatrisia vaikeuksia. Kartoitus sisältää psykologin tarpeelliseksi katsoman määrän tapaamisia ja/tai havainnointeja sekä tarvittaessa asiakkaan ja/tai huoltajan haastattelun. Kartoituksessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan aiemmin kerättyjä esi- ja taustatietoja.

Psykologin tutkimuksissa voidaan selvittää laajemmin kehitystasoa, oppimisvaikeuksia, tunne-elämää ja vuorovaikutusta. Psykologin tutkimukseen ohjaudutaan/hakeudutaan tutkimustarpeen arvion kautta, jossa psykologi arvioi tutkimuksen tarvetta muilta ammattilaisilta ja perheeltä saatujen tietojen perusteella. Psykologin tutkimuksen tarpeellisuuden ja tarkoituksenmukaisen toteuttamisajankohdan arvioi aina psykologi. Tutkimus on kokonaisvaltainen ja sisältää aina esi- ja taustatietojen keruun, tutkittavan/huoltajan haastattelun ja tutkittavan havainnoinnin yksilötapaamisilla. Psykologin tutkimus tehdään ensisijaisesti siinä yksikössä, missä tutkimusten tarve havaitaan ja missä lapsen tai nuoren asiakkuus on.

Perusopetuksen koulupsykologin tutkimukset on kohdennettu niille esiopetuksen ja perusopetuksen oppilaille, joilla ei ole muuta tutkivaa/hoitavaa tahoa. Koulupsykologin tutkimuksissa selvitetään kokonaiskehityksen tasoa ja oppimisvalmiuksia, mikäli niistä on merkittävää huolta. Oppimisvalmiuksien tutkimustarpeet arvioidaan aina erityisopettajan ja koulupsykologin yhteistyönä. Aloite voi tulla opettajilta, huoltajilta, nuorelta tai kouluterveydenhuollosta.