Valikkonäyttö
Liikkuvat palvelut - usein kysytyt kysymykset
Usein kysytyt kysymykset
Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - UKK ankkurilista
Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - UKK
Kysymyksiä kokeilusta
Meneekö terveysasema kiinni kokonaan?
Terveysaseman nimi muuttuu lähiasiointipisteeksi. Aika vastaanotoille tulee varata puhelimitse. Kurussa potilastoimisto ja Luopioisissa asiakaspalvelupiste ovat suljettuina kokeilun aikana.
Kurun terveysaseman tiloissa sijaitseva perintövaroilla pystytetty kuntosali toimii kokeilun aikana normaaliin tapaan.
Kenelle lähipalvelut ovat?
Lähipalvelu kohdennetaan ensisijaisesti niille, joiden on hankala kulkea kauemmas, jotka eivät pysty käyttämään digipalveluita ja joiden palveluntarve on tiheää.
Mistä saamme tietoa kokeilusta?
Kerromme kokeilusta verkkosivuilla pirha.fi/liikkuvat palvelut. Sen lisäksi postitse on jaettu koteihin helmi-maaliskuun vaihteessa asukastiedotteet. Tiedotamme myös kuntien sivuilta ja sosiaalisen median paikallisissa ryhmissä, terveysasemien ovilla, apteekeissa, lähitoreilla ja paikallislehdistä.
Mitä tapahtuu kokeilun aikana?
Kokeilun aikana testataan, mikä toimii, ja mikä ei. Kokemuksen ja palautteen perusteella on mahdollista myös kehittää palvelua edelleen. Päätökset tehdään kokemusten ja palautteen perusteella.
Vaihtuuko henkilökunta?
Liikkuvassa palvelussa toimii pääosin sama henkilökunta kuin aiemmin. Hoidon jatkuvuudesta pyritään huolehtimaan. Kesällä lähipalvelupisteillä voi työskennellä sijaisia.
Kauanko kokeilu kestää?
Liikkuvat palvelut -pilotti kestää arviointeineen lokakuun 2024 loppuun saakka. Päätökset palveluiden ja terveysasemien säilymisestä tehdään syyskuussa.
Voivatko Aitoosta Pälkäneen OmaAsemalle siirretyt potilaat saada palvelua Luopioisten lähiasiointipisteeltä?
Aitoon asukkaiden palvelupaikkaa ei muuteta kokeilun aikana. Aitoossa asuvien lähiasema on edelleen Pälkäneen OmaAsema.
Missä Itä-Aureen vanhukset pääsevät palveluiden ääreen?
Itä-Aureen asukkaat voivat varata ajan Kurun lähiasiointipisteelle tai kiireellisissä asioissa Ylöjärven sosiaali- ja terveysasemalle.
Kysymyksiä palveluista
Onko laboratoriopalveluita?
Pirkanmaalla laboratoriopalveluista vastaa Fimlab. Punkalaitumella ja Luopioisissa on Fimlabin toimipiste ja palvelu säilyy ennallaan. Kurussa Fimlabilla ei ole ollut palvelua. Asukkaiden kehittämistyöpajoissa esittämiä toiveita on viety eteenpäin.
Toimipisteet ja aukioloajat näkyvät Fimlabin verkkosivuilta.
Kuru
Kurussa ei ole Fimlabin laboratoriota. Laboratoriopalveluita toivottiin asukkaiden kehittämistyöpajan palautteissa. Henkilökunta ottaa jatkossa laboratorionäytteitä henkilöistä, joiden on vaikea päästä laboratorioon.
Luopioinen
Laboratoriopalvelut säilyvät ennallaan. Fimlab ottaa näytteitä torstaisin, eikä näytteenotossa ole kesätaukoa. Palaute toiveesta ajanvarausajoille on välitetty Fimlabille.
Punkalaidun
Laboratoriopalvelut säilyvät ennallaan. Fimlabin laboratorio on avoinna tiistaisin kello 9:00-13:00.
Onko lapsiperheiden palveluita?
Kuru
Lapsiperheiden palvelut säilyvät toistaiseksi ennallaan.
Luopioinen
Lastenneuvolan palveluita tarjotaan Luopioisissa tarpeen mukaan lähipalveluna. Kouluterveydenhuolto toimii normaalisti.
Punkalaidun
Lastenneuvola toimii Punkalaitumella joka toinen torstai
Onko suun terveydenhuollon palveluita?
Kuru
Suun terveydenhuollon palvelut säilyvät Kurussa toistaiseksi ennallaan. Kurun hammashoitolan hammaslääkäri tutkii kokeilun aikana Kurun postinumeroalueella asuvien vuonna 1949 syntyneiden eli 75-vuotiaiden suun ja hampaat.
Luopioinen
Luopioislaisille on suun terveydenhuollon palveluita Pälkäneellä. Ajan voi varata puhelimitse. Liikkuvina palveluina suun terveydenhuoltoa tuodaan kotihoidon asiakkaille, koululaisille ja hoivakotien asukkaille.
Punkalaidun
Suun terveydenhuollon palvelut säilyvät Punkalaitumella samanlaisina kuin ennen. Kokeilun aikana kartoitetaan suun terveydentilaa palveluasumisyksikköjen asukkailta.
Lue suun terveydenhuollon kokeilusta
Onko koulupsykologin palveluita?
Pirkanmaan hyvinvointialueen kouluterveydenhuollon palvelut eivät ole osana kokeilua. Palvelut jatkuvat entiseen tapaan.
Saanko digiasiointiin tukea?
Lähiasiointipisteissä on asukastietokoneita. Saat opastusta hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden käyttöön joko asukastietokoneella tai tuomallasi omalla laitteella.
Onko kesällä palveluja?
Lähiasiointipisteet toimivat kesän ajan supistetusti. Palveluita on tarjolla ajanvarauksella läpi kesän, mutta ei välttämättä joka päivä.
Lue kesäajan palveluista uutisesta: Liikkuvien lähipalveluiden terveyspalvelut kesällä Kurussa, Luopioisissa ja Punkalaitumella
Saako tikinpoistoon tai haavan hoitoon apua?
Haavahoitoon tai tikin poistoon voi varata ajan sairaanhoitajalle lähiasiointipisteelle hoidon tarpeen arvion perusteella. Akuutit ommeltavat ja tapaturmaiset haavat hoidetaan sosiaali- ja terveysasemalla.
Saako diabetekseen hoitoa?
Kuru
Diabeteshoitajan vastaanotot järjestetään joko Ylöjärven sosiaali- ja terveysasemalla tai videovastaanottona.
Luopioinen
Terveydenhoitaja pitää vastaanottoa Luopioisissa viikoittain. Diabeteshoitaja pitää vastaanottoa Pälkäneen OmaAsemalla.
Kaikki Luopioisten lähiasiointipisteen ammattilaiset hoitavat myös diabeetikkoja.
Punkalaidun
Diabetesvastaanotto jatkuu Punkalaitumen lähiasiointipisteellä.
Onko päihde- ja mielenterveyspalveluita?
Päihde- ja mielenterveyspalveluita saa sairaanhoitajan ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolla. Ajan ammattilaisen vastaanotolle saa hoidon tarpeen arvion perusteella kuten muidenkin sairauksien hoitoon.
Mistä saa säännöllisiä lääkepistoksia?
Lääkepistoksia saa lääkkeestä riippuen lääkärin, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan varattavilla vastaanotoilla.
Mistä saa säännöllisiä silmänpaineen mittauksia?
Varaa aika optikolle. Silmänpaineen seuranta kuuluu Pirkanmaan hoidonporrastuksen mukaisesti optikolle.
Miten uusin reseptini?
Voit uusia reseptin uusimispyynnöllä OmaKannan kautta, soittamalla lähiasiointipisteen numeroon tai esimerkiksi chat-viestillä pyytämällä. Apteekit tarjoavat myös maksullista reseptin uusimispalvelua.
Miten hoidetaan leikkausten jälkiseuranta ja hoito?
Leikkausten jälkeinen seuranta ja hoito ohjeistetaan leikkauksen tehneessä yksikössä. Mikäli jatkohoito on ohjattu omalle terveysasemalle, voit varata ajan puhelimitse soittamalla lähiasiointipisteelle. Kun asiasi on kiireellinen, ota yhteyttä läheisen sosiaali- ja terveysaseman kiirevastaanottoon.
Kysymyksiä ajanvarauksesta
Voitteko tehostaa puhelinpalveluita?
Jos puhelinlinja on ruuhkautunut ja et saa yhteyttä, jätä takaisinsoittopyyntö. Vaihtoehtoisia yhteydenottokanavia ovat chat ja sähköinen asiointi. Huom. 2.5 alkaen voit asioida myös digiklinikan kautta.
Voitteko tehdä rokotusaikojen varaamisesta ikäihmisille helpompaa?
Voit varata ajan rokotukseen puhelimitse. Kaikilla terveysasemilla on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Voit varata ajan rokotukseen myös verkkosivujen sähköisen ajanvarauksen kautta. On kuitenkin hyvä huomioida, ettei kaikille lähiasiointipisteisiin ole mahdollista varata aikaa sähköisen ajanvarauksen kautta.
Mistä saa ajan lääkärille nopeasti?
Soita kiireellisissä asioissa ennen lähtöäsi kiirevastaanotolle kiirevastaanoton numeroon. Kiirevastaanoton ollessa kiinni soita päivystysapuun 116117. Hätätilanteissa ota aina yhteyttä hätänumeroon 112. Kiireettömissä tai puolikiireellisissä asioissa ammattilainen arvioi hoidontarpeesi ja hoidon kiireellisyyden ja ohjaa oikeaan hoitopaikkaan.
Hoidon tarpeen arvio tehdään puhelimitse tai chat-yhteydenoton perusteella. Sosiaali- ja terveysasemilla hoidon tarpeen arviota tehdään myös paikan päällä.
Sastamalan sosiaali- ja terveysaseman kiirevastaanotto
Itsenäisyydentie 2 C, Sastamala
03 384 5030, ma–pe klo 8–20, la–su klo 10–18, takaisinsoittopalvelu.
Ylöjärven sosiaali- ja terveysaseman kiirevastaanotto
Mikkolantie 10, 33470 Ylöjärvi
03 384 5272, ma–pe klo 8–20, la–su klo 10–18, takaisinsoittopalvelu.
Kangasalan sosiaali- ja terveysaseman kiirevastaanotto
Herttualantie 28, Kangasala
03 384 5025, ma–pe klo 8–18, takaisinsoittopalvelu.
Kysymys kuljetuspalveluista
Mistä saa kuljetuspalveluita?
Kela-taksilla voi vastaanotolle kulkea kuten aiemminkin. Matkakorvauksia voi hakea Kelalta jälkikäteen.
Lue lisää ikääntyneiden kuljetuspalveluista
Saat ohjausta ja neuvontaa kuljetuspalveluihin liittyen oman alueesi lähitorilta tai Palveluneuvonnasta.
Palveluneuvonta
040 733 3949, puhelinneuvonta ma–pe klo 8–16.30
pirha.fi/palveluneuvonta
Kurun lähitori
Kisatie 1, Kuru
040 677 0552, ohjaaja Kati Salenius
040 133 4845, ohjaaja Marja Myllymäki
Luopioisten lähitori
Seuratalo, Seuratie 1, Luopioinen
040 351 3757, ohjaaja Elina Sihto
044 4134261, ohjaaja Tanja Pitkäniitty
Punkalaitumen lähitori
SPR:n Kulmakamari, Pihlajatie 1, Punkalaidun
040 191 2773, asiakasohjaaja Sarita Värinen
Päivitetty 18.6.2024