Murupolku

Readspeaker

Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu

Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu

Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - ankkurilista

Tällä sivulla

    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu

    Liikkuvissa lähipalveluissa palvelut tuodaan lähimmältä sosiaali- ja terveysasemalta alueen lähiasiointipisteelle. Asiointipiste voi sijaita esimerkiksi entisellä terveysasemalla, koululla tai muussa soveltuvassa paikassa. Vastaanottoajat lähiasiointipisteelle varataan puhelimitse.

    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu aloitettiin maaliskuussa 2024 Kurussa, Luopioisissa ja Punkalaitumella. Kokeilussa pyritään hakemaan tietoa siitä, mitkä sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat liikkuvana palveluna.

    Liikkuvana lähipalveluna tarjotaan kiireetöntä palvelua asukkaille, joiden on vaikea kulkea kauempana olevalle toimipisteelle, eikä heillä ole mahdollisuutta digitaaliseen asiointiin. Kiireellinen hoito ohjataan läheisille sosiaali- ja terveysasemille.

    Palveluvalikoimaan kuuluu kiireettömiä sosiaali- ja terveyshuollon palveluita, jotka voivat tarkoittaa lääkärin, hoitajan, terveydenhoitajan, fysioterapeutin ja mielenterveys- ja päihdetiimien vastaanottoja, aikuisten sosiaalipalveluita ja suun terveydenhuollon mobiilihoitoyksikön palveluita.

    2.0 Hiusviivaerotin


    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - kokeilussa mukana - nosto

    Kokeilussa mukana

    Valtuuttaminen tarjoaa esimerkiksi ikääntyneen läheisille sujuvamman tavan olla tukena terveys- ja sosiaaliasioissa. Avustamme Suomi.fi-valtuuksien antamisessa.
    Suun terveydenhuollon palveluissa liikkuvien lähipalveluiden kokeilu toteutetaan omana erillisenä ikääntyvään väestöön kohdentuvana kokeiluna. 

    2.0 Hiusviivaerotin


    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - UKK nosto

    Usein kysytyt kysymykset liikkuvista lähipalveluista

    Helmi-maaliskuun vaihteessa järjestetyissä asukkaiden kehittämistyöpajoissa huoliseinille tuli mahdollisuuksien ja uhkien lisäksi kysymyksiä. Koostimme näihin vastaukset.

    2.0 Hiusviivaerotin


    Liikkuvien palveluiden kokeilu - apua asiointiin digitaalisesti - web-sisältö

    Apua asiointiin digitaalisesti

    Lähiasiointipisteissä on asukastietokoneita. Saat opastusta hyvinvointialueen digitaalisten palveluiden käyttöön joko asukastietokoneella tai tuomallasi omalla laitteella.

    Voit varata ajan opastukseen Kurun ja Luopioisten lähiasiointipisteelle tai tulla paikan päälle Punkalaitumen lähiasiointipisteelle.

    Kurun lähiasiointipiste
    Varaa aika numerosta 03 384 5271, ma–to kello 8–15, pe kello 8–14.

    Luopioisten lähiasiointipiste
    Varaa aika lähiasiointipisteen numerosta 03 384 5039, soittoajat arkisin ma–to kello 8–16, pe kello 8–15.

    Punkalaitumen lähiasiointipiste
    Voit tulla opastukseen ilman ajanvarausta keskiviikkoisin kello 8–14.

    Voit pyytää apua seuraaviin tilanteisiin:

    Videovastaanotot

    • ohjaamme videovastaanottojen käytössä
    • harjoittelemme yhdessä videovastaanotolle liittymistä
    • avustamme videovastaanottojen avaamisessa

    OmaPirhan digitaaliset palvelut

    • ohjaamme varaamaan ajan digitaalisesti
    • opastamme digiklinikan käytössä
    • opastamme digiklinikka-sovelluksen lataamisessa
    • ohjaamme käyttämään lomakkeita

    Pirha.fi-verkkosivut

    • opastamme pirha.fi-palveluihin

    Puolesta asiointi digitaalisissa palveluissa

    • kerromme Suomi.fi-valtuuttamisesta
    • opastamme avustetun valtuuksen rekisteröimisessä

    OmaKanta-palvelu

    • opastamme uusimaan reseptit OmaKannan kautta
    • opastamme lukemaan OmaKannan kautta hoitoon liittyviä kirjauksia

    Laitteisiin, verkkoyhteyksiin ja palomuureihin liittyvissä kysymyksissä ohjaamme yleisen digituen piiriin. Näitä palveluja tarjotaan Punkalaitumen kirjastolla, Pälkäneen digikerhossa, Kangasalan pääkirjastolla ja Kurun kirjastolla.

    Katso myös:

    Tukea digipalvelujen ja -laitteiden käyttöön

    2.0 Hiusviivaerotin


    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - asukastiedotteet

    Asukastiedotteet

    Asukastiedotteisiin on koostettu yhteen kokeilun aikaiset palvelut ja yhteydenottokanavat. Tiedotteet jaettiin Kurun, Luopioisten ja Punkalaitumen jokaiseen kotitalouteen 28.2.2024. 

    2.0 Hiusviivaerotin


    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - anna palautetta

    Vaikuta kokeiluun ja anna palautetta

    Kerro, missä olemme onnistuneet ja mitä meidän pitäisi tehdä paremmin. Palautteen avulla toimintaa voidaan arvioida ja kehittää palvelevammaksi. 

    Voit antaa palautetta lähiasiointipisteen asiakaspalautelaitteella tai palautekortilla.

    Jos sinulla on mahdollisuutta antaa palautetta tietokoneella tai kännykällä, käy antamassa sitä pirha.fi/palaute -sivun palautelomakkeella. Valitse valikosta: Palvelujen verkoston kehittäminen > Palvelujen verkosto > Liikkuvat palvelut. Kerro palautteessasi, minkä kunnan liikkuvista palveluista annat palautetta. 

    Antamasi palaute on tärkeää. Niiden perusteella kokeilun aikana annettavaa palvelua kehitetään aktiivisesti.

    2.0 Hiusviivaerotin


    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - asukastyöpajojen tulokset

    Asukastyöpajojen tulokset

    Asukkaiden kanssa kokeilua kehitettiin 30.1. Punkalaitumen kirjastolla, 6.2. Luopioisten seurakuntakeskuksella ja 7.2. Kurun Seuratalolla.

    Asukkaat valikoivat tärkeimmät lähelle tuotavat palvelut ja kohderyhmät. Tärkeimmiksi palveluiksi miellettiin laboratoriopalvelut, lääkärin, hammashoidon, terveydenhoitajan, hammaslääkärin, fysioterapeutin, lastenneuvolan ja diabeteshoitajan palvelut sekä mielenterveyspalvelut ja sosiaalipalvelut.

    Asukkaat valitsivat ensisijaisiksi liikkuvien lähipalvelujen saajiksi henkilöt, jotka eivät osaa käyttää digitaalisia palveluita, iäkkäät, autottomat, liikuntarajoitteiset, päihde- ja mielenterveysongelmaiset ja esimerkiksi lapsiperheet, joissa puoliso käy perheen ainoalla autolla muualla töissä

    Lue uutinen asukkaiden kehittämistyöpajoista. 

    2.0 Hiusviivaerotin


    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilu - tavoitteet

    Liikkuvien lähipalveluiden kokeilun tavoitteet

    Liikkuvien palveluiden kokeilun tavoitteena on rakentaa uusi toimintamalli palveluiden tuomiseksi lähelle asukkaita. Kokeilussa palvelujen sisältö suunnitellaan alueen palvelutarpeen perusteella. Alueen asukkaat osallistuvat liikkuvien palveluiden kehittämiseen ja arviointiin. 

    Kokeilussa vahvistetaan etälääkärin tukimallia. Lähiasiointipisteiden hoitajat voivat pyytää lääkäriltä tukea videoyhteyden kautta.  Tämä mahdollistaa nopean ja tehokkaan asiantuntija-avun saamisen ilman, että potilaan tarvitsee siirtyä fyysisesti eri vastaanotolle.

    Alueellisten ja kansallisten pilottien sekä digipalveluista saatavien kokemusten perusteella päätetään Pirkanmaalle soveltuvista, fyysiset palvelupisteet korvaavista palveluista ja säilyvistä lähiasemista syksyn 2024 mennessä. Liikkuvien palveluiden kokeilun arvioinnin tuloksia hyödynnetään palveluiden verkoston päätöksenteossa.

    Liikkuvat palvelut -pilottia tuetaan Suomen kestävän kasvun ohjelman RRP-rahoituksella. Hoitoon pikaisesti Pirkanmaalla uusilla toimintamalleilla (HOPPU) -hanke on rahoitettu Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.

    Euroopan unionin lippu. Euroopan unionin rahoittama NextGenerationEU.

    2.0 Hiusviivaerotin


    Liikkuvat palvelut - tämän sivun löydät myös

    Tämän sivun löydät myös osoitteella pirha.fi/liikkuvatpalvelut