Tiedonkulku
Lähetettäessä potilas päivystykseen, hänen mukanaan tulee olla riittävät esitiedot. On tärkeää kuvata ajankohtainen ongelma (erityisesti toimintakyky ja sen muutos) sekä tieto, mistä potilas tulee.
- Hoitotahto
- RAI-järjestelmä (vain Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstölle)
- Hoidon ja palveluiden kokonaissuunnitelma
- Sähköiset välineet: esim. Oma Tays
- Ammattilaisten välinen ajanvaraus (linkki)
- Vuodeosastojen yhteyshenkilöt (linkki)
Lähete
Lähetteessä tulee selvästi ilmaista, mistä potilas tulee ja mihin ongelmaan toivotaan apua. Ikäihmisten kohdalla oleellista on kuvata tarkasti toimintakyky ja siinä tapahtunut muutos (mitä nopeampi ja suurempi, sitä todennäköisempi vakava sairaus).
Kotihoidon ja sairaalan yhteydenpito
Kotiutuksen suunnittelu aloitetaan heti hoitojakson alussa
- Kotiutus sairaalasta (vain Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstölle)
Päivystys-/vastaanotto-/sairaalakäynnin yhteenveto
Yhteenveto on saatava potilaalle mukaan riittävän nopeasti
- Epikriisiohje (vain Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstölle)
Päivystyksen ja akuuttiosastojen hoitopalautteiden käsittelyyn täytyy luoda toimintamalli hoidon jatkuvuuden varmistamiseksi ("lähete perusterveydenhuoltoon").
Jatkohoito ja tukikeinot sovitaan yhdessä potilaan ja omaisen/läheisen kanssa. Kaikilla pitkäaikaissairailla oltava hoidon ja palveluiden kokonaissuunnitelma, jossa määriteltynä myös vastuuhenkilöt. Potilaalla tulee olla tiedossa mihin numeroona keneen hän voi ottaa yhteyttä.
Päivitetty 4.11.2024