Asiakasmaksut

Nyt!

Lempäälän terveysasemalta aiheettomia laskuja

Pirkanmaan hyvinvointialueelta on lähtenyt vuodenvaihteessa Lempäälässä asuville noin 400 laskua, jotka liittyvät vuoden 2023 käynteihin kiirevastaanotolla tai terveysasemilla. Suurin osa laskuista on aiheettomia, koska käynnit on tilastoitu virheellisesti. Aiheettoman laskun saaneisiin asiakkaisiin ollaan yhteydessä ja laskut hyvitetään. Tarvittaessa saat asiasta lisätietoja laskutuksen asiakaspalvelusta, yhteystiedot löytyvät jokaisen laskun oikeasta yläkulmasta. Olemme pahoillamme virheestä.

Asiakasmaksut nousivat vuoden 2025 alussa

Aluevaltuusto hyväksyi 17.12.2024 korotukset vuoden 2025 asiakasmaksuihin. Uudet maksut on päivitetty sivuillemme.

Perusterveydenhuollon maksut nousivat keskimäärin 22,5 prosenttia ja erikoissairaanhoidon maksut 45 prosenttia. Asiakasmaksukatto säilyy ennallaan.



Infoa asiakasmaksuista

Käyttämättä jääneestä palvelusta peritään maksu, jos et tule vastaanotolle varaamanasi aikana ilman hyväksyttävää syytä tai ilman että olet perunut aikaa.

Asiakasmaksuille on asetettu vuosikohtainen enimmäismäärä eli maksukatto.

Jos olet tyytymätön laskuun, voit hakea siihen oikaisua.

Asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa.

Yhteystiedot

Jos asia koskee saamaasi laskua, löydät oikeat yhteystiedot (sähköposti ja puhelinnumero) laskulta.


Haluatko laskut e-laskuna tai digipostipalveluun?

Lasku verkkopankkiin

Voit vastaanottaa Pirkanmaan hyvinvointialueen laskut sähköisesti ja saada laskut e-laskuna omaan verkkopankkiisi. Saat maksussa olevan laskun tiedot suoraan verkkopankkiisi, tarkistat ja vahvistat sen, jonka jälkeen maksu maksetaan tililtäsi eräpäivänä.

Toimi näin:

  1. Tee omassa verkkopankissasi sopimus e-laskujen vastaanotosta, valitse laskujen lähettäjäksi Pirkanmaan hyvinvointialue.
  2. Valitse itseäsi koskevat Pirkanmaan hyvinvointialueen laskut. Valittavissa on kaksi kohtaa, joista toisella saat erikoissairaanhoidon laskut ja toisella muut.
  3. E-lasku -valtuutuksen voi tehdä myös omainen omassa verkkopankissaan toisen asiakkaan laskuista, jos hänellä on siellä käyttöoikeus asiakkaan tiliin. Tähän tarvitaan asiakkaan henkilötunnus ja asiakasnumero laskulta.

Hyvinvointialue saa pankilta tiedon annetusta valtuutuksesta, ja asiakkaan seuraava lasku lähtee valtuutuksen tallennuksen jälkeen sähköisenä. Jos sinulla on ongelmia verkkolaskusopimuksen tekemisessä, olethan yhteydessä omaan pankkiisi.

Laskujen vastaanottaminen onnistuu edelleen perinteisenä paperilaskuna. Kannustamme kuitenkin Pirkanmaan  hyvinvointialueen asukkaita laskujen vastaanottamiseen sähköisesti.

Kivra tai OmaPosti

Voit vastaanottaa Pirkanmaan hyvinvointialueen lähettämät laskut sähköisesti Kivran tai OmaPostin digipostipalveluihin. Lisätietoja näiden palveluiden käyttöönottamiseen saat palveluntarjoajien verkkosivuilta.


Maksut kootusti

Asiakkailta ja potilailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti. Asiakasmaksuista on päättänyt aluevaltuusto 17.12.2024.


Tämän sivun löydät myös osoitteella pirha.fi/asiakasmaksut

Päivitetty 30.1.2025