Asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen
Jos koet, ettei sinulla ole varaa maksaa asiakasmaksua, voit hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä. Asiakasmaksua voidaan alentaa tai se voidaan jättää perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.
Huom! Hakemusten käsittely on valitettavasti pahasti ruuhkautunut, käsittelyaika tällä hetkellä noin kuusi kuukautta.
Asiakasmaksun alennusta ja vapautusta voit hakea vain julkisen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laskuihin eli Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluja koskeviin laskuihin. Näihin maksuihin kuuluvat sekä maksukyvyn mukaan määrätyt maksut että tasasuuruiset maksut.
Tasasuuruisia asiakasmaksuja ovat mm. poliklinikkamaksu ja terveysaseman käyntimaksu, sairaalamaksut, hammaslääkärimaksu, kotihoidon arviokäynnit/arviojakso ja omaishoidonmaksu, lyhytaikainen asumispalvelu, lyhytaikainen päihdehoito (katkaisuasema) ja vammaispalvelujen ateriapaketit.
Tulosidonnaisia eli maksukyvyn mukaan määräytyviä asiakasmaksuja ovat mm. säännöllisen kotihoidon maksu, ympärivuorokautisen asumisen maksu, yhteisöllisen asumisen maksu tukipalveluineen ja tukiasumisen maksut.
Tukipalvelut ovat myös erikseen tulosidonnaisia: käytössäsi voi olla esimerkiksi vain turvaranneke, josta peritään kuukausimaksu.
Alennusta ei voi hakea:
- laskuun, joka on vanhempi kuin 37 päivää laskun päiväyksestä
- laskuun, joka on mennyt perintään
- peruuttamattoman käynnin laskuun
- Pirkanmaan pelastuslaitoksen laskuihin (ensihoidon ja sairaankuljetuksen omavastuu 25 euroa; sairaankuljetuksen omavastuilla on Kelan vuotuinen maksukatto 300 euroa.)
- kuolleen henkilön laskuihin
Ennen maksujesi alentamista hae kaikkia sinulle kuuluvia ensisijaisia etuuksia Kelasta.
Jätä kirjallinen hakemus, jossa esität perusteet ja tositteet menoistasi, tuloistasi, varoistasi, veloistasi tai mahdollisesta ulosotosta. Liitä hakemukseen tiliote kaikista tileistäsi kahden kuukauden ajalta sekä viimeisin veroilmoitus erittelyosineen.
Jos olet hakenut täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea sosiaalitoimesta, liitä kertaluonteisen maksun alentamisen hakemukseen myös toimeentulotukipäätös. Kelan perustoimeentulotuen päätöstä ei tarvitse liittää.
Ilmoita hakemuksessa myös samassa taloudessa asuvan avio- tai avopuolison tiedot.
Alennusta tai vapautusta tasasuuruisiin asiakasmaksuihin voit hakea joko lomakkeella tai digitaalisesti.
Toimita hakemuksen liitteeksi kopiot laskuista, joihin haet alennusta tai vapautusta. Hakemusta ei voi tehdä etukäteen mahdollisiin tuleviin laskuihin.
Hakemusta ei tehdä 37 päivää vanhempiin laskuihin. Huomaathan, että määräaika lasketaan laskun päiväyksestä (ei eräpäivästä) laskien.
Jos sinulla ei ole Kelan perustoimeentulotuen päätöstä hakukuukaudelle laskelmaa varten, vaaditaan lomakkeessa mainitut liitteet. Laskelmassa huomioidaan sinun ja mahdollisen puolison kaikki nettotulot ja käytettävissä oleva varallisuus sekä perustoimeentulotuessa huomioitavat menot. Voit vedota myös muihin menoihin, esimerkiksi ulosottovelkaan.
Toimita kaikki vaadittavat liitteet. Näin hakemuksen käsittelyaika ei tarpeettomasti pitkity. Pirkanmaan hyvinvointialue saa tietoja tarvittaessa suoraan esimerkiksi verottajalta, Kelan perustoimeentulotuesta ja Tulotietorekisteristä.
Maksettuihin laskuihin tai laskuihin, joihin on myönnetty toimeentulotukea, ei myönnetä alennusta tai vapautusta. Älä siis maksa laskua hakemuksen käsittelyvaiheessa.
Tasasuuruisten laskujen eräpäivät siirretään käsittelyn ajaksi. Asiakkaan itse jo sopimaan laskun maksusuunnitelmaan ei tehdä muutoksia.
Laskuun annettu alennus tai vapautus ei kerrytä maksukattoa.
Kuinka haet?
Lähetä lomake joko postitse tai täytä se digitaalisessa OmaPirha-palvelussa:
Lähetä lomake osoitteeseen Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamo, PL 272, 33101 Tampere.
Huom! Laskujen eräpäiviä ei siirretä. Alennusta ei haeta tietylle laskulle, vaan tutkimme oikeuden alennukseen tietylle ajalle.
Alennusta tai vapautusta tulosidonnaisiin asiakasmaksuihin voit hakea joko lomakkeella tai digitaalisesti.
Lomakkeella pitää ilmoittaa selkeästi, mitä ajanjaksoa ja palvelua hakemus koskee. Pääsääntöisesti hakemus käsitellään sen saapumiskuukaudesta alkaen eikä alennusta myönnetä takautuvasti.
Toimita kaikki vaadittavat liitteet. Näin hakemuksen käsittelyaika ei tarpeettomasti pitkity. Asumismenoista (mm. sähkö- ja vesi) on toimitettava vähintään kolmen edeltävän kuukauden laskut, jotta keskimääräinen kulu voidaan arvioida laskelmalle. Pirkanmaan hyvinvointialue saa tietoja tarvittaessa suoraan esimerkiksi verottajalta, Kelan perustoimeentulotuesta ja Tulotietorekisteristä.
Maksuun ei myönnetä alennusta tai vapautusta, jos yksin asuvalle on kertynyt varallisuutta (tilin saldo, osakkeet, rahastot yms.) yli 3 400 euroa tai puolisoille yhteensä yli 6 800 euroa. Harkinnassa otetaan huomioon perhekoko, jos perheessä on alaikäisiä lapsia.
Laskujen eräpäiviä ei lähtökohtaisesti siirretä käsittelyn ajaksi. Jos haluat sopia maksujärjestelyistä tai siirtää laskun eräpäivää, voit olla yhteydessä Monetraan:
Monetran talouspalveluiden asiakaspalvelu
Puhelin: 040 146 9957
Sähköposti: laskutus.pirha@monetra.fi
Kuinka haet?
Lähetä lomake joko postitse tai täytä se digitaalisessa OmaPirha-palvelussa:
Lähetä lomake osoitteeseen Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon, PL 272, 33101 Tampere.
Eräpäivän siirto
Tarvitsetko lisää maksuaikaa?
Voit siirtää laskusi eräpäivää, jos tarvitset lisää maksuaikaa: tämä onnistuu OmaPirha-palvelun Maksuni-osiossa.
Muutosilmoitukseen pitää tallentaa puhelinnumero ja sen laskun numero, jonka maksuaikaa haluat pidentää. Saat tekstiviestin seuraavan päivän aamuna muutetusta eräpäivästä. Tai saat ohjeistuksen jatkotoimista, jos eräpäivän siirto ei onnistunut.
Päivitetty 2.4.2025