Murupolku

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Readspeaker

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Valikkonäyttö

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Teemalähetykset - otsikko

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Teemalähetykset

Teemalähetykset - ankkurilista

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Teemalähetykset - johdanto

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Haluatko tietää, mitä palveluita Pirkanmaan hyvinvointialue tarjoaa? Onko sinulle epäselvää, miten voit hakea palveluita? Tule kuulolle Palvelut tutuiksi -lähetyksiimme!

Kaksi naista katsovat puhelinta ulkona penkillä.

Teemalähetykset - aikataulu - nosto

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Syksyn Palvelut tutuiksi -lähetykset ovat täällä

Syksyn teemalähetyksien teema on ikääntyneiden palvelut. Lähetysten aikataulu ja aiheet lyhyesti:

  • Ma 23.9. klo 11: apua ja neuvoja ikääntyneille
  • Ma 21.10. klo 11: kuljetuspalvelut ja liikkumisen tuki
  • Ke 13.11. klo 11: kotihoito ja apua kotona asumiseen
  • Ke 4.12. klo 11: ikääntyneiden vaihtoehdot asumiseen

Teemalähetykset - lisäteksti

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Voit liittyä lähetyksiin kuulolle etäyhteydellä tämän sivun linkkien kautta.

Voit myös tulla seuraamaan lähetyksiä lähitoreillemme suorana tai tallenteena. Tarkemmat tiedot lähitoreista päivitämme sivulle. Lisäksi tilaisuudet tallennetaan ja julkaistaan tekstitettyinä verkkosivuillamme.

Voit lähettää tilaisuuksiin liittyen etukäteen kysymyksiä, joihin pyrimme vastaamaan lähetyksessä. 

Teemalähetykset syksy 2024 - haitari

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Teemalähetyksien ennakkokysymykset

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Ennakkokysymykset ja vastaukset

Koostamme tähän lähetyksien ennakkokysymykset ja vastaukset aina jokaisen lähetyksen jälkeen. Kysymyksiä on tiivistetty ja muotoiltu selkeämmäksi sekä saatettu yhdistää samankaltaisiin kysymyksiin.

1. Miten ikääntynyt oikeasti saa apua, jos ikääntyneellä on dementia, mutta on liian hyväkuntoinen omaishoitoon tai kotihoitoon? 

Pirkanmaan hyvinvointialueella ihan jokainen ikääntynyt on tervetullut lähitorille. Lähitori löytyy jokaisesta kunnasta, joissain on useampikin. Lähitorilla autetaan asioimaan digipalveluissa sekä löytämään palveluja ja tukitoimia, joiden avulla pärjää mahdollisimman pitkään ja mahdollisimman hyvin omassa kodissa. 

Lisäksi ikääntyneet saavat apua palveluneuvonnasta, jonne voi olla yhteydessä puhelimitse tai hyvinvointialueen verkkosivujen kautta chatilla. Palveluneuvonnasta saa myös tietoa oman alueen lähitoreista, jos tietoa on vaikea itse löytää internet-sivuilta.

Palveluneuvonta

Lähitorit

2. Miksi lähitorien toiminta päättyy? Miksi lähitorien kädentaitopajat ja kuntosalit suljetaan?

Tavoitteenamme on saada lähitoritoiminta kattamaan koko hyvinvointialueen alueen. Aluehallituksen päätöksen mukaan neuvottelemme ja suunnittelemme kuntien kanssa lähitorien palveluverkkoa ja liikkuvien lähitorien paikkoja. Työ on käynnissä parhaillaan.

Lähitorien palveluverkko on ollut esimerkiksi Tampereella aika tiivis verrattuna muihin alueisiin. Lähitorit sijoitetaan suunnitelman mukaan lähelle sote-keskuksia. Haluamme tuoda matalankynnyksen ennaltaehkäisevät palvelut sinne, missä asiakkaita liikkuu. 

Hyvinvointialueen lakisääteinen tehtävä on tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluja. Kädentaidot ja kuntosalitoiminta eivät ole lakisääteisiä sosiaali- ja terveyspalveluja, vaikka ovatkin tärkeitä mielen ja kehon hyvinvoinnin kannalta. Toivomme, että kädentaitopajoille ja kuntosaleille löytyy taho, joka voisi jatkossa mahdollistaa niiden toiminnan.

3. Miksi asiakasohjaajat ja palveluohjaajat eivät osaa ohjata perhehoitoon, vaikka sitä on ollut Pirkanmaalla jo yli 10 vuotta? 

Olemme tunnistaneet tämän ja tehneet perhehoidon tunnettavuuden lisäämiseksi suunnitelmia ja toimenpiteitä. Olemme muun muassa kehittäneet työkalun, jolla voimme lisätä asiakkaiden ohjautumista perhehoitoon sekä tiedottaneet perhehoidosta yhteistyöryhmille. Teemme yhteistyötä myös perhehoitajien kanssa palvelun kehittämiseksi.

4. Onko Pirhan kautta saatavilla sosiaaliohjaajan apua? 

Kyllä on. Sosiaaliohjaajia toimii lähitorilla ja palveluneuvonnassa. Voit siis olla yhteydessä lähitoreille tai palveluneuvontaan. Sieltä sinut ohjataan tarvittaessa laajempaan palvelutarpeen arvioon sosiaaliohjaajalle.

5. Kenen puoleen kääntyä eläkeläisen asunnottomuudessa? 

Jos eläkeläinen on vailla asuntoa, kannattaa ottaa yhteyttä palveluneuvontaa, lähitoreihin tai oman kunnan asuntoneuvontaan.

1. Lähitorien liikkumista tukevat palvelut ovat erittäin hyviä ja suosittuja. Miksi niitä karsitaan?

Lähitoreista puhuttiin ensimmäisessä lähetyksessä ja vastasimme ennakkokysymyksiin myös verkkosivuillamme. Palveluissamme pyrimme siihen, että palveluita on saatavilla siellä, missä asiakkaita liikkuu. Lisäksi keskitymme hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin, joita ovat sosiaali- ja terveyspalvelut. Liikkumista tukeviin palveluihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa saa lähitoreilta. 

2. En saanut kuljetuspalvelua, kun Pirhan työntekijä auttoi hakemuksen täytössä, mutta sain palvelua, kun yksityinen palveluntarjoaja auttoi täyttämään hakemuksen. Onko Pirhan työntekijöitä ohjeistettu täyttämään hakemukset niin, että asiakas ei saa palvelua?

Lähetyksissä ja näissä vastauksissa emme voi ottaa kantaa yksittäisiin tapauksiin. Kuljetuspalveluita ohjaa kaksi lakia, joiden perusteella voimme niitä myöntää. Ei ole väliä, keneltä pyytää apua hakemuksen täyttöön, sillä palvelut myönnetään aina samojen kriteerien perusteella. Asiakkaan tilanne ja toimintakyky voivat heikentyä, joten toisella kertaa tehty hakemus ja tilanne saattavat oikeuttaa kuljetuspalveluiden saantiin.

3. Miksi ikäihmiselle ei myönnetä vammaispalvelulain mukaisia kuljetuksia, vaikka ikäihmisellä on palveluun oikeuttava vamma?

Ikääntynyt voi saada palvelua joko sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain mukaan. Huomioitavaa on, että sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu on ensisijainen palvelu kaikille hakijoille. Kuljetuspalvelut myönnetään toimintakyvyn mukaan, eli ei siis diagnoosin mukaan. Jos ikääntynyt täyttää kriteerit, hän voi saada palvelua myös vammaispalvelulain mukaan. Myönnämme palveluita niille, jotka täyttävät kriteerit.

4. Kuka voi käyttää Pali-palvelua? Tarvitaanko siihen jokin viranomaispäätös?

Pali on termi, jota käytetään Tampereen kaupungin järjestämästä palveluliikenteestä. Palvelu- ja asiointiliikennettä järjestetään kaikissa Pirkanmaan kunnissa, ja tämän palvelun järjestäminen on kunnan vastuulla. Kuka tahansa voi käyttää palvelu- ja asiointiliikennettä. Palvelu- ja asiointiliikenteen käyttöä varten et tarvitse hakemusta, todistuksia tai viranomaispäätöstä. Palvelu- ja asiointiliikenne on bussin ja taksin välimuoto, jolla pääset helposti lähipalveluiden pariin, kuten kauppa-asioille. Palvelu- ja asiointiliikenteessä autetaan kyytiin nousemisessa ja sieltä poistumisessa sekä myös esimerkiksi kauppaostosten nostamisessa autoon.

5. En pysty ennakoimaan, milloin jokin tilaisuus päättyy. Voisiko taksin saada heti jollain sovelluksella, ettei tarvitsisi tuntia odottaa taksia?

Kuljetuspalvelu tilataan asiakasohjeen mukaisesti. Jos asiakkaan tilanne edellyttää yksilöllistä harkintaa tai erityisoikeuksia, voi olla yhteydessä Liikkumisen tuen tiimiin. Tuomella on kehitteillä sovellus, jonka avulla matkoja voi tilata. Tilausaika sovelluksella tilatessa on kuljetuspalvelun asiakasohjeen mukainen.

6. Mitä tarkoittaa Kela-taksi ja miten sen voi saada?

Kela-taksi on taksi, jonka Kela korvaa. Voit saada Kela-taksin, jos tarvitset apua kuljetuksissa terveydenhuoltoon ja takaisin terveydentilasi tai puutteellisten liikenneolosuhteiden takia. Jos joudut käyttämään taksia terveydentilasi vuoksi, tarvitset siitä terveydenhuollon antaman todistuksen. Jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Voit itse valita, kummalta tilaat matkasi. Pirkanmaalla Kelan korvaamia takseja ajaa Taksi Helsinki Oy ja Tampereen Aluetaksi Oy. Lisätiedot ja ohjeet taksin tilaamiseen löydät Kelan sivuilta.

Näin tilaat Kela-taksin

Pyrimme ensisijaisesti vastaamaan ennakkokysymyksiin lähetyksessä. Kotihoito ja apua kotona asumiseen -lähetys on keskiviikkona 13.11. klo 11. Niihin kysymyksiin, joihin emme vastaa lähetyksessä, koostamme vastaukset ja julkaisemme ne tällä sivulla lähetyksen jälkeen.

Voit lähettää ennakkokysymyksiä oheisen linkin kautta:

Lähetä kysymyksiä etukäteen marraskuun tilaisuuteen

Pyrimme ensisijaisesti vastaamaan ennakkokysymyksiin lähetyksessä. Ikääntyneiden vaihtoehdot asumiseen -lähetys on keskiviikkona 4.12. klo 11. Niihin kysymyksiin, joihin emme vastaa lähetyksessä, koostamme vastaukset ja julkaisemme ne tällä sivulla lähetyksen jälkeen.

Voit lähettää ennakkokysymyksiä oheisen linkin kautta:

Lähetä kysymyksiä etukäteen joulukuun tilaisuuteen

2.0 Hiusviivaerotin

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Palvelut tutuiksi - blogiotsikko h2

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Palvelut tutuiksi -blogi

Sisältöjulkaisija

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

2.0 Hiusviivaerotin

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Teemalähetykset - tämän sivun löydät myös

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Tämän sivun löydät myös osoitteella pirha.fi/teemalahetykset

Teemalähetykset - ajankohtaisnosto

Muokkaus estetty käyttäjäksi tekeytyneenä!

Katso kolmannen teemalähetyksen tallenne

Lähetyksen teemana on kotihoito ja apua kotona asumiseen.

Päivitetty 13.11.2024