Tiedonkulku

Päihteettömyyden edistäminen

Päihteettömyyden edistämisessä ja ennaltaehkäisyssä on yhteistyön ja tiedonkulun varmistamiseksi huomioitava seuraavat asiat:

  • Toimijoiden on tärkeä tietää mitä eri tahot tekevät ja mitä palveluja kukin tuottaa 
  • Paikallisella tasolla sovitaan yhteistyöstä ja työnjaosta, jotta vältetään päällekkäistä työtä
  • Kuntien monialaiset päihdetyöryhmät koordinoivat ja kehittävät toimintaa
  • Kuntien ehkäisevän päihdehoitotyön yhdyshenkilö toimii vastuutahona kunnissa ja huolehtii osaltaan tiedottamisesta ammattilaisille ja yleisölle
  • Kuntien hyvinvointikertomuksissa (Kuntaliitto) huomioidaan yhteistyö verkostojen ja järjestöjen asiantuntijoiden kanssa 
  • Ammattilaisten välisen tiedonkulun lisäksi on tärkeää varmistaa yleisötason tiedottaminen esim. paikallista mediaa (lehdet, paikallisradiot) hyödyntämällä

Päihteiden käytön tunnistaminen ja päihdeongelman diagnosoiminen

Päihdeongelman tunnistamisen ja diagnosoinnin vaiheessa huomioitavia asioita: 

  • Varmistetaan jatkokontaktin toteutuminen riippumatta siitä missä ensikontakti tapahtuu
  • Siirtymävaiheessa määritellään vastuutahot ja sovitaan tietojen välittämisestä
  • Tiedonkulun suunnittelussa on oleellista yhteistyö asiakkaan kanssa. Salassapitosäädökset on huomioitava, mutta hoidon kannalta on tärkeä keskustella ja pyytää asiakkaalta lupa tietojen käyttöön. Oikeus saada tietoa: suostumuslomakkeen tarkoitus ja ohjeistus (Kela). Suostumuksen pyytämistä varten on käytössä Y 100 lomake (Kela).  Ohje suostumuslomakkeen käyttöön löytyy Kelan sivuilta.

Päihdeongelman hoitaminen ja päihteettömyyden tukeminen

Tiedonkulun ja yhteistyön varmistaminen päihdeongelman hoitamisen ja päihteettömyyden tukemisen vaiheissa:

  • Läheteohjeet erikoissairaanhoitoon
  • Hoitopalautteiden käsittelemisestä sovitaan oman organisaation sisällä
  • Tarvittaessa järjestetään päihdeongelmaisen hoitoon osallistuvien tahojen verkostotapaamisia
  • Palveluiden käyttäjiä tulee informoida mahdollisista muutoksista esim. aukioloajoissa tai palvelupisteissä
  • Käytännönläheinen yhteistyö vertaistukea antavien tahojen kanssa: tarvittaessa asiakkaan ohjaaminen ”kädestä pitäen” vertaistuen piiriin

Last modified 4.11.2024