Tiedonkulku
Päihteettömyyden edistäminen
Päihteettömyyden edistämisessä ja ennaltaehkäisyssä on yhteistyön ja tiedonkulun varmistamiseksi huomioitava seuraavat asiat:
- Toimijoiden on tärkeä tietää mitä eri tahot tekevät ja mitä palveluja kukin tuottaa
- Paikallisella tasolla sovitaan yhteistyöstä ja työnjaosta, jotta vältetään päällekkäistä työtä
- Kuntien monialaiset päihdetyöryhmät koordinoivat ja kehittävät toimintaa
- Kuntien ehkäisevän päihdehoitotyön yhdyshenkilö toimii vastuutahona kunnissa ja huolehtii osaltaan tiedottamisesta ammattilaisille ja yleisölle
- Kuntien hyvinvointikertomuksissa (Kuntaliitto) huomioidaan yhteistyö verkostojen ja järjestöjen asiantuntijoiden kanssa
- Ammattilaisten välisen tiedonkulun lisäksi on tärkeää varmistaa yleisötason tiedottaminen esim. paikallista mediaa (lehdet, paikallisradiot) hyödyntämällä
Päihteiden käytön tunnistaminen ja päihdeongelman diagnosoiminen
Päihdeongelman tunnistamisen ja diagnosoinnin vaiheessa huomioitavia asioita:
- Varmistetaan jatkokontaktin toteutuminen riippumatta siitä missä ensikontakti tapahtuu
- Siirtymävaiheessa määritellään vastuutahot ja sovitaan tietojen välittämisestä
- Tiedonkulun suunnittelussa on oleellista yhteistyö asiakkaan kanssa. Salassapitosäädökset on huomioitava, mutta hoidon kannalta on tärkeä keskustella ja pyytää asiakkaalta lupa tietojen käyttöön. Oikeus saada tietoa: suostumuslomakkeen tarkoitus ja ohjeistus (Kela). Suostumuksen pyytämistä varten on käytössä Y 100 lomake (Kela). Ohje suostumuslomakkeen käyttöön löytyy Kelan sivuilta.
Päihdeongelman hoitaminen ja päihteettömyyden tukeminen
Tiedonkulun ja yhteistyön varmistaminen päihdeongelman hoitamisen ja päihteettömyyden tukemisen vaiheissa:
- Läheteohjeet erikoissairaanhoitoon
- Hoitopalautteiden käsittelemisestä sovitaan oman organisaation sisällä
- Tarvittaessa järjestetään päihdeongelmaisen hoitoon osallistuvien tahojen verkostotapaamisia
- Palveluiden käyttäjiä tulee informoida mahdollisista muutoksista esim. aukioloajoissa tai palvelupisteissä
- Käytännönläheinen yhteistyö vertaistukea antavien tahojen kanssa: tarvittaessa asiakkaan ohjaaminen ”kädestä pitäen” vertaistuen piiriin
Last modified 4.11.2024